اتاق خوابخانهدکوردکوراسیون

تاثیر رنگ ها در اتاق ها و محل زندگیمان

رنگ اتاق هایتان را بر چه اساسی انتخاب می کنید؟ تاثیر رنگ ها در اتاق ها چیست ؟ به جای اینکه ساعتها در زیر لامپهای فلورسنت فروشگاه ها زمان صرف کنید، از روانشناسی رنگ ها در جهت خلق و خوی خود استفاده کنید. از آنجائیکه اتاق های مختلف اهداف مختلفی هم دارند، پس رنگ هایی را هم که انتخاب می کنید باید متفاوت باشند.

به طور مثال رنگی که برای اتاق خواب انتخاب می کنید باید با رنگ حمام متفاوت باشد. پس بهتر است در انتخاب رنگ ها دقت کنید تا اثربخشی آنها را در روحیه خود مشاهده کنید.

چرا رنگ اتاق ها دارای اهمیت هستند

رنگ ها بر احساسات ما تاثیرگذار هستند. رنگ ها بر روی نوع تفکرات و اعمال ما هم نقش بسزایی دارند. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها می توانند بر جسم، فشار خون، ضربان قلب و تنفس بسیار تاثیر بگذارند.

با انتخاب رنگ مناسب، یک اتاق کوچک تبدیل به اتاقی بزرگ تر می شود و اتاق های بزرگ تبدیل به محیطی دنج و صمیمی خواهند شد. رنگ ها به راحتی می توانند خلق و خوی و شخصیت افراد را تغییر دهند. پس در انتخاب این عنصر تاثیرگذار باید دقت کرد.

از آنجائیکه نمی توان همیشه رنگ دیوار ها و یا مبلمان را تغییر داد، باید در زمان انتخاب رنگ، فضای اتاق مورد نظر را در اولویت قرار داد تا بر اساس این فضا رنگ ها تاثیرات خود را آغاز کنند.

به طور مثال رنگ اتاق خواب باید به شما آرامش دهد تا خواب خوبی داشته باشید. رنگ اتاق نشیمن باید حس گرما و جذابیت را القاء کند تا در زمان حضور، احساس فرار از اتاق را نداشته باشید.

 

دسته بندی عمومی رنگ ها

رنگ ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند: رنگ های سرد، گرم و خنثی. آگاهی از این گروه بندی ها برای رسیدن به اهداف شما در آن فضا کمک بسیار می کند. ویژگی های زیر را به ذهن خود بسپارید:

  • رنگ های سرد: رنگ های بنفش، آبی و سبز جزء خانواده رنگ های سرد به شمار می آیند. رنگ های سرد هم می توانند آرامش به همراه بیاورند، اما به فضای اتاق هم می توانند حس سردی را القا کنند.
  • رنگ های گرم: رنگ های گرم شامل نارنجی، قرمز و زرد می باشند. رنگ های گرم فضای اتاق را کوچک تر نشان می دهند. در اتاق های بزرگ این یک حرکت مثبت است چون احساس راحتی را در اتاق بیشتر می کند. اما اگر اتاق شما کوچک است بهتر است از این دسته رنگ ها استفاده نکنید.
  • رنگ های خنثی: رنگ های خنثی شامل سفید، خاکستری، بژ و سیاه است. بسیاری از رنگ هایی که در رده خنثی قرار می گیرند دارای ویژگیهای گرم و سرد هستند. به طور مثال یک رنگ سفید ممکن است دارای زرد کم رنگ و یا کمی آبی در خود باشد، که این ویژگی رنگهای خنثی را از رنگ های گرم و سرد جدا می کند.

 

آبی

رنگ آبی در دسته رنگ های سرد قرار دارد. در نتیجه فضایی آرام بخش را به ارمغان می آورند. این رنگ می تواند فشار خون و ضربان قلب را کاهش دهد و بر روی ریتم تنفس اثر مثبت بگذارد. آبی همیشه دارای حس تمیزی و تازگی می باشد و به همین دلیل است که در استفاده از حمام کاربرد زیادی دارد. رنگ آبی قدرت تمرکز را به همراه می آورد و بهره وری را هم بالا می برد.

بنابراین استفاده از این رنگ در محیط های کاری بسیار اثرات مثبتی خواهد داشت.

رنگ آبی بر روی دیوار اثر خنثی بسیاری دارد، حتی اگر یک تکه کوچک از دیوار به رنگ آبی باشد. در چیدمان یک اتاق نشیمن که دیوار آبی رنگ دارد بهتر است در مبلمان و دیگر عناصر این اتاق مقداری رنگ گرم اضافه کنید تا تعادل رنگ آبی تنظیم شود.

ضمنا لازم است بدانید که آبی تیره (سرمه ای) تمایل به ایجاد احساس غم و اندوه را در بر دارد. بنابراین بهتر است از طیف های روشن تر استفاده کنید. پس به طور کلی رنگ آبی بهتر است در اتاق هایی مانند اتاق خواب و دفاتر کاری استفاده شود.

تاثیر رنگ ها بر اتاق ها
تاثیر رنگ ها بر اتاق ها

سبز

سبز رنگی است که تقریبا در هر فضایی کاربرد دارد. ترکیب رنگ آبی و زرد هم می تواند رنگ سبز خوبی را ارائه دهد. رنگ سبز مانند آبی حس آرامش را در یک اتاق ایجاد می کند. برخی افراد هم می گویند رنگ سبز از دیدن کابوس در خواب جلوگیری می کند که این امر برای یک اتاق خواب ایده آل بسیار مناسب خواهد بود.

بسیاری از افراد با دیدن رنگ سبز در فصل بهار دارای احساسات امید بخش و با کاهش اضطراب رو به رو می شوند. سبز روشن دارای انرژی مثبت است و سبز تیره فضا را کوچک تر می کند. اما با انتخاب طیف متعادل رنگ سبز در واقع می توانید طبیعت را به منزل خود بیاورید.

البته باید مراقب باشید رنگ سبز در منزل به رنگهای دیگر غلبه نکند چون می تواند به مرور زمان حس رخوت، سستی و تنبلی و در نهایت افسردگی را در خلق و خوی پدیدار کند.

 

زرد

رنگ زرد القا کننده رنگ خورشید است. این رنگ می تواند احساسات شما را برانگیخته کند و یا در خلاقیت شما یک جرقه بزند. تحقیقات نشان داده است که رنگ زرد می تواند به تحریک حافظه و سیستم عصبی کمک کند. این رنگ همچنین می تواند میزان فشار خون و ضربان قلب را تا حدودی افزایش دهد.

رنگ زرد در اتاق های کوچک و فضاهایی که نور خورشید را ندارند بسیار کاربرد مثبتی خواهد داشت.

تاثیر رنگ ها بر اتاق ها
تاثیر رنگ ها بر اتاق ها

همانطور که رنگ زرد می تواند خوشحال کننده باشد، در صورت استفاده زیاد این رنگ در اتاق ها می تواند اثر معکوس داشته باشد. برخی تحقیقات نشان داده است که استفاده بیش از حد رنگ زرد می تواند باعث خشم و ناامیدی شود. معمولا نوزادان هم در اتاق های زرد بیشتر گریه می کنند.

رنگ زرد روشن هم می تواند خستگی و اضطراب را در افراد دو چندان کند. رنگ زردی که دارای طیف تیره باشد می تواند احساسات صلح آمیز را ترویج دهد و باعث گرم شدن محیط اتاق شود.

 

قرمز

شدت رنگ قرمز پمپاژ آدرنالین، فشار خون، ریتم تنفس و ضربان قلب را افزایش می دهد. رنگ قرمز یک رنگ پر انرژی و هیجان انگیز است. پس اگر شما فردی هستید که دارای فشار خون بالا می باشید بهتر است زیاد از این رنگ استفاده نکنید. قرمز رنگ پر شوری است که جسارت را دو چندان می کند. استفاده از رنگ قرمز در اتاق نشیمن باعث می شود تا بحث های سرگرم کننده طولانی تر شوند. این رنگ بدن را گرم کرده و اشتها را افزایش می دهد.

اگر در رنگ قرمز شما نارنجی وجود داشته باشد انرژی را زیاد می کند. قرمز با بنفش باعث ایجاد حس صمیمیت و آرامش می شود. قرمز و قهوه ای گرما را در فضای اتاق زیاد می کنند.

 

بنفش

طیف رنگ بنفش از یاسی تا بادمجانی می باشد. تاثیر این رنگ ها هم بسته به نوع طیف متفاوت می باشد. بنفش روشن حس آرامش را تشدید می کند. رنگ بنفش برعکس رنگ آبی تابش زیادی ندارد. بنفش به عنوان یک رنگ معنوی هم در نظر گرفته می شود و نشان از لوکس بودن، قدرت، جاه طلبی و پر رمز و راز بودن است.

 

 

نارنجی

رنگ نارنجی به صورت طبیعی احساس شور و شوق را افزایش می دهد. به همین دلیل هم در باشگاههای ورزشی زیاد استفاده می شوند. نارنجی هنگامی که با قرمز همراه شود هیجان را زیاد می کند و هنگامی که با زرد باشد گرما و دوست داشتن را متعادل می کند. زمانی که رنگ نارنجی شما را احاطه کند سرشار از خلاقیت خواهید شد.

اگر با اشتها غذا میل نمی کنید رنگ نارنجی به این مشکل کمک بسیار خواهد کرد.

ترکیب رنگ نارنجی با قهوه ای و یا خاکستری به اثر آرامبخش آن کمک بسیار می کند. نارنجی در شب دلفریب می شود و حس گرما را افزایش می دهد.

تاثیر رنگ ها بر اتاق ها
تاثیر رنگ ها بر اتاق ها

صورتی

رنگ صورتی بهترین انتخاب برای فضاهای مشترک نمی باشد. اما این رنگ دارای خاصیت های سرگرم کننده، پر جنب و جوش و مثبت در فضا می باشد. این رنگ اثر آرام بخش هم دارد اما نتیجه آن بستگی زیادی به این مسئله دارد که چه طیف رنگ صورتی انتخاب کرده باشید.

 

سیاه

رنگ سیه ایده خوبی به عنوان رنگ اصلی برای یک اتاق نیست، اما دارای اثر پایه ای است که می تواند در هر اتاق به مقدار کم استفاده شود. رنگ سیاه می تواند به کاهش بقیه رنگ ها و اضافه کردن عمق به ابعاد طراحی کمک کند. رنگ سیاه احساس قدرت و استقلال را به وجود می آورد. اما استفاده بیش از حد از این رنگ احساس افسردگی و یا نوسانات خلقی را زیاد می کند.

 

رنگهای پیشنهادی برای اتاق ها

انتخاب رنگ دکوراسیون اتاق ها یک ترجیح شخصی است. اما انتخاب صحیح این رنگ ها در فضاهای خاص می تواند رضایت شما را در نتایج در بر داشته باشد. به طور مثال برخی از افراد علاقه مند هستند که فضای حمام آنها بسیار آرام بخش باشد، اما برخی دیگر دوست دارند این فضا طوری باشد که صبح به دلیل شوق حمام در آن فضا سریع تر از تخت خواب جدا شوند.

تاثیر رنگ ها بر اتاق ها
تاثیر رنگ ها بر اتاق ها

توصیه هایی برای رنگ آمیزی اتاق های شما:

  • اتاق های خواب: رنگ های سبز یا آبی برای ایجاد محیطی آرام مناسب هستند.
  • دفاتر کار: رنگ آبی برای ترویج آرامش، تمرکز و بهره وری بالا کاربرد دارد.
  • آشپزخانه: رنگ زرد برای تابش بیشتر، شاد کردن و افزایش متابولیسم کار دارد. رنگ نارنجی هم برای افزایش گرما در این محیط کاربرد دارد.
  • اتاق نهارخوری: رنگ های قرمز و نارنجی در این محیط برای اشتهای شما جرقه ایجاد می کنند.
  • اتاق نشیمن: رنگ ارغوانی برای این اتاق حس آرامش را القاء می کند.
  • حمام: نور سبز یا آبی برای ایجاد حس آرامش و زرد برای هشیاری همراه با آرامش مناسب است.

 

انتخاب رنگ مناسب

با توجه به روانشناسی رنگ ها می توان انتخاب رنگ مناسبی را برای دکوراسیون هتل در نظر گرفت. ممکن است گزینه های انتخابی اتاق های خواب را به رنگ سبز محدود کنید اما باید بدانید رنگ سبز صدها طیف متنوع دارد. برای کمک به انتخاب رنگ اتاق هایتان نکات زیر را در ذهن داشته باشید:

  • در مورد روند انتخاب رنگ نگرانی نداشته باشید: تزئینات با روند بسیار زیادی در دکور به سرعت تغییر می کنند. به جای تعقیب رنگ های منتخب دیگران، رنگی را پیدا کنید که برای شخص شما جذاب است که بتوانید حداقل چند سال با این رنگ زندگی کنید.
  • واکنش های شخصی خود را در نظر داشته باشید: در حالی که رنگ های عمومی به طور خاص بر روی افراد تاثیر می گذارند، ممکن است شما هم واکنش های متفاوتی نسبت به این رنگ ها داشته باشید. اگر طرفدار رنگ سبز نیستید پس این رنگ نمی تواند به شما آرامش دهد. رنگ هایی انتخاب کنید که آنها را دوست دارید و به شما حس مثبت می دهند.
  • نگاهی به وسایل موجود داشته باشید: در طراحی و چیدمان یک خانه از عناصری مانند مبلمان، فرش و منسوجات استفاده می شود. با نگاه کردن به این عناصر می توانید الهامات رنگ های خود را پیدا کنید. بین رنگ دیوار و این عناصر باید هماهنگی صورت بگیرد.
  • رنگ ها را امتحان کنید: ممکن است یک رنگ را بر روی یک قطعه بسیار دوست داشته باشید، اما این دلیل نمی شود که این رنگ بر روی دیوار هم همین حس را برای شما داشته باشد. قبل از اینکه کل دیوار را رنگ آمیزی کنید، بخش کوچکی از آن را به صورت امتحانی رنگ کنید. حال این رنگ را در ساعات مختلف روز مشاهده کنید تا ببینید سطح روشنایی آن تا چه حد تغییر می کند.

 

نکاتی برای رنگ های ترکیبی

از آنجا که صرفا یک رنگ برای یک اتاق کامل استفاده نمی شود، می توانید از رنگ های ترکیبی استفاده کنید که در جهت جذاب شدن محیط اتاق مناسب باشد. برای جلوگیری از شلوغ شدن رنگ ها، از تعداد رنگ ترکیبی محدود بهره ببرید. محدودیت رنگ های ترکیبی به 3 تا 4 رنگ دید جالبی برای اتاق ایجاد می کند.

تاثیر رنگ ها بر اتاق ها
تاثیر رنگ ها بر اتاق ها

رنگ اصلی اتاق را با دقت انتخاب کنید. اگر رنگی با ویژگی مثبت انتخاب کردید نباید بیش از حد از آن استفاده کنید چون ممکن است ویژگی مثبت رنگ معکوس شود. یک راه برای جلوگیری از ایت اتفاق استفاده از رنگ های خنثی همراه با رنگ های طیف روشن است.

هنگامی که می خواهید از رنگ های پر انرژی مانند ترکیب قرمز و نارنجی استفاده کنید دقت داشته باشید که چشم به طور ناخودآگاه به سمت این رنگ ها می رود پس محیط زیادی را نباید به این رنگ ها اختصاص دهید.

از رنگ های گرم و سرد در تعادل استفاده کنید. داشتن رنگ سرد می تواند ظاهر بسیار شیکی به اتاق بدهد اما به شرطی که کمی هم از رنگ های گرم بهره برده باشید.

در میان برخی ترکیب رنگ هم وجود دارد به نام رنگ های تکمیلی، که می توانند مناظر زیبایی را در اتاق ها پدید آورند. مانند: آبی نارنجی و قرمز سبز. این رنگ های تکمیلی با گرم و سرد بودن خود فضای یک دستی را در دکور خانه به وجود می آورند.

حال که می دانید رنگ ها چگونه بر روی خلق و خوی شما تاثیر می گذارند، می توانید فضای خود را به شکل دلخواه در آورید تا از خانه خود لذت بیشتری ببرید. شما می توانید برای آرامش بیشتر در فضای حمام از حوله های با رنگ خنثی استفاده کنید.

البته رنگ های دیگری هم برای انتخاب حوله ها موجود هستند که بر اساس سلیقه و خلق خوی خود می توانید از آنها بهره ببرید.

 

 

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: تبلیغات، حوله تبلیغاتی ، هدیه تبلیغاتی ، برند
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا