اتاق خوابخانهخوابراهنمای جامع خریدروتختیسلامت

راهنمای انتخاب روتختی

در دنیای شلوغ و پر از دغدغه امروز ، بعد از همه فعالیت های روزانه خواب خوب و کافی بسیار حائز اهمیت است چرا که همه ما برای برخورداری از سلامت روحی و جسمی و تجدید قوا نیاز به خواب کافی داریم . یکی از مهم ترین عوامل برای داشتن خواب خوب و کافی استفاده از کالای خواب استاندارد و انتخاب روتختی مناسب است .کالای خواب شامل تشک ، بالش و انواع پتو ، لحاف یا سرویس لحاف و سرویس کاوری می باشد که به عنوان روانداز استفاده می شوند .

در این مطلب تصمیم داریم راهنمای جامعی از نکات مهم در انتخاب روتختی را در اختیارتان قرار دهیم . با ما همراه باشید .

راهنمای جامع انتخاب روتختی shikopikhome.com
راهنمای جامع انتخاب روتختی

روتختی اولین بار در قرن پانزدهم مورد استفاده قرار گرفت و اغلب از پارچه کتان و یا ابریشم به رنگ سفید بودند.

اما امروز با پیشرفت دستگاه های تولید پارچه ، چاپ و رنگرزی روتختی ها در طرح و رنگ های مختلف تولید و عرضه می گردند.

انواع روتختی در گذشته معمولاً کاربرد روانداز داشتند و برای گرم نگه داشتن بدن در هنگام خواب استفاده می شدند و تا این حد متنوع نبودند اما با گذشت زمان و تغییر نیاز های مردم مثل هر چیز دیگری روتختی نیز دستخوش تغییر و تحول بسیاری گردید.

امروزه مردم با انگیزه های متفاوتی اقدام به خرید روتختی می کنند . بعضی برای استفاده روزانه و بعضی برای هماهنگی با دکوراسیون و تزیین تختخواب . اکثر مردم حتی با تغییر فصل اقدام به تعویض روتختی خود می کنند و روتختی متناسب با فصل انتخاب می کنند .

  • قدم اول در انتخاب روتختی شناخت هدف است . مهم است بدانید هدفتان از خرید یک روتختی چیست ؟!
  • پس از مشخص کردن هدف ، تخت خوابتان را اندازه گیری کنید و اندازه ها را یادداشت نمایید تا در هنگام خرید دچار مشکل نشوید.
  • عادت های خوابتان را مدنظر قرار دهید . برخی افراد عادت به استفاده از چند بالش دارند پس باید دقت کنید سرویس روتخی که خریداری می کنید چند تکه روبالشی دارد . اگر گرمایی هستید و عادت به استفاده از روانداز های گرم و زخیم ندارید یا بلعکس ، از فروشنده بخواهید سرویسی مناسب با نیازتان به شما معرفی کند .
  • با دقت دکوراسیون اتاق خوابتان را بررسی کنید و رنگ و متریال بکار رفته در آن را بخاطر بسپارید زیرا تأثیر زیادی در انتخاب روتختی که خود نقش مهمی در تکمیل دکور اتاقتان ایفا می کند ، دارد .
  • محیط نگهداری روتختی تان را در زمان تعویض مد نظر قرار دهید . اگر منزلتان کوچک است ولی تمایل به ایجا تنوع دارید و قرار است چند روتختی داشته باشید ، سعی کنید از روتختی های کاوری که فضای بسیار کمی اشغال می کنند ، استفاده کنید .

روتختی ها در نوع ، جنس ، طرح ،رنگ ، تعداد اقلام و تکه ها متفاوتند .

انواع روتختی

روتختی های لحافی

استفاده از لحاف از دیرباز در بین ایرانیان مرسوم بوده و مردم علاقه زیادی به انواع لحاف بخصوص لحاف دستدوز داشتند .لحاف رواندازی ست متشکل از یک ملحفه که به وسیله پشم یا پنبه آن را پر می کنند و در قسمت های مختلف ، پارچه و مواد داخلش را به یکدیگر می دوزند که در زمان مصرف در داخل ملحفه جا به جا نشود .

امروزه عمدتاً برای پر کردن لحاف های موجود در سرویس ها ، از الیاف حلاجی شده استفاده می شود .

  • ابتدا الیاف حلاجی شده در لایه ای از اسپان باند قرار گرفته سپس به ملحفه اصلی دوخته می شود . دلیل استفاده از اسپان باند جلوگیری از بیرون آمدن الیاف از تار و پود پارچه در زمان مصرف لحاف است . به مجموع روبالشی ، روتشکی و لحاف که همگی با یک طرح و رنگ تولید شده اند سرویس روتختی لحافی گفته می شود . سرویس های لحافی از نظر سایز و تعداد متعلقات به دسته های مختلف زیر تقسیم می شوند.
  • سرویس روتختی3 تکه لحافی ( یکنفره یا دونفره شامل 1عدد لحاف ، 1عدد روبالشی و 1عدد روتشکی )
  • سرویس روتختی 3 تکه لحافی ( یکنفره یا دونفره شامل 1عدد لحاف و 2عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی 5 تکه لحافی ( یکنفره شامل ی1عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 2عدد روبالشی و 1عدد روتشکی )
  • سرویس روتختی 6 تکه لحافی ( یکنفره شامل یک عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 2عدد روبالشی ، 1عدد روکوسنی و 1عدد روتشکی )
  • سرویس روتختی 7 تکه لحافی ( دونفره شامل یک لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 2عدد روبالشی ، 2عدد رو کوسنی و 1عدد روتشکی )
  • سرویس روتختی 7 تکه لحافی ( دونفره شامل ی1عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 4عدد روبالشی و 1عدد روتشکی )
  • سرویس روتختی 8 تکه لحافی ( دونفره شامل 1عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 2عدد روبالشی ، 2عدد رو کوسنی ، 1عدد روتشکی و 1عدد چین دور تخت )
  • سرویس روتختی 8 تکه لحافی ( دونفره شامل 1عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 4عدد روبالشی ، 1عدد روتشکی و 1عدد چین دور تخت )
  • سرویس روتختی 12 تکه لحافی ( نوزادی شامل 1عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 2عدد روبالشی ، 1عدد روتشکی ، 3عدد گارد محافظ دور تخت و 1سرویس حوله 4تکه نوزادی )
  • سرویس روتختی 8 تکه لحافی ( نوزادی شامل 1عدد لحاف ، 1عدد ملحفه محافظ لحاف ، 2عدد روبالشی ، 1عدد روتشکی و 3عدد گارد محافظ دور تخت )

معمولاً در تمام برند ها دسته بندی ها بصورت فوق انجام می شود ولی باز هم ممکن است برندی با تغییر در تعداد اقلام ،دسته بندی ها را تغییر دهد.

روتختی های کاوری

سرویس روتختی کاوری به سرویسی گفته می شود که شامل روتشکی ، یک کاور بدون لحاف و روبالشی می باشد و در زمان خرید باید یک لحاف جداگانه برایش خریداری کنید . به لحافی که برای این منظور استفاده می شود لحاف لایت می گویند . سرویس های کاوری معمولاً شامل یک ملحفه روی تشک ،یک کاور لحاف و روبالشی با تعداد متغیر است .

فقط در برخی از برند ها لحاف لایت در سرویس کاوری وجود دارد ولی معمولاً سرویس های کاوری تنها بصورت مجموعه ای از ملحفه ها بفروش می رسد و لحاف لایت باید به صورت جداگانه خریداری شود.

  • سرویس روتختی کاوری 3 تکه ( یکنفره شامل 1عددکاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 1عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 4 تکه ( دونفره شامل 1عدد کاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 2عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 4 تکه ( یکنفره شامل 1عدد کاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 2عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 4 تکه ( یکنفره شامل 1عدد لحاف لایت ، 1عدد کاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 1عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 5 تکه ( دو نفره شامل 1عدد لحاف لایت ، 1عدد کاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 1عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 7 تکه ( دو نفره شامل 1عدد لحاف لایت ، 1عدد کاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 4عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 6 تکه ( دو نفره شامل 1عدد کاور لحاف ، 1عددروتشکی و 4عدد روبالشی )
  • سرویس روتختی کاوری 4 تکه ( نوزادی شامل 1عدد کاور لحاف ، 1عدد روتشکی و 2عدد روبالشی )

 

سرویس هایی با نام های سرویس روتختی سه بعدی ، سرویس روتختی دیجیتال ، سرویس روتختی چیزگیلی (در زبان ترکی به معنی راه راه ) یا لاین (در زبان انگلیسی به معنی راه راه) ، سرویس روتختی سافت ، سرویس روتختی ژاگارد ، سرویس روتختی ساتن ، سرویس روتختی رانفورس ، سرویس روتختی پوبلین ، سرویس روتختی ابریشم و . . . در بازار ایران و جهان موجود است که از لحاظ نوع و جنس پارچه مصرفی و نوع چاپ و طرحی که روی آنها می خورد از هم مجزا می شوند .

در سرویس هایی مانند سرویس روتختی سه بعدی یا 3D ، تصویر و طرح به نوعی بر روی پارچه چاپ می شود که بسیار زنده و برجسته و قابل لمس به نظر می رسد و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کرده است و بسیار پر طرفدار است.

برخی از افراد به طرح ها و رنگ های ساده علاقمندند ، اگر در این گروه قرار دارید روتختی های ابریشم ، ساتن ساده ،لاین یا چیزگیلی انتخاب مناسبی برای شماست. سرویس روتختی کاوری لاین یا چیزگیلی که با بافت ژاگارد تولید می شوند یکی از ساده ترین پارچه های طرح دار است .

به صورتی که طرح راه راه موجود در این نوع پارچه تنها با نوع بافت و نحوه قرارگیری تار و پود آن به وجود می آید و نامش را از دستگاه بافتش که ژاگارد نام دارد گرفته ، در نتیجه تنها از یک رنگ نخ در بافت و طرح پارچه استفاده شده است .

نمونه سرویس روتختی کاوری shikopikhome.com
نمونه سرویس روتختی کاوری

در ادامه دو نوع سرویس روتختی کاوری که از انواع دیگر آنها متفاوت است را معرفی می کنیم .

سرویس روتختی کاوری چهارفصل

سرویس های چهارفصل از نظر جنس و تعداد اقلام دقیقاً مانند انواع روتختی های کاوری معمولی هستند و تنها تفاوتشان با هم در کاور لحاف آنهاست . در سرویس های کاوری معمولی ، کاور لحاف صرفاً از یک لایه پارچه تولید می شود ولی در سرویس روتختی چهارفصل یک لایه نازک پنبه در دوخت کاور لحاف استفاده می شود که لزوماً نیاز به استفاده از لحاف لایت نخواهید داشت.

درنتیجه در فصول گرم سال می توانید از این سرویس بدون لحاف و در فصول سردتر بهمراه لحاف استفاده نمایید .

این خرید هم اقتصادی و به و هم پاسخگوی نیاز کل سال خواهد بود .

سرویس روتختی کاوری چهارفصلshikopikhome.com
نمونه سرویس روتختی کاوری چهارفصل

سرویس روتختی کاوری با پتو

این نوع سرویس کاوری از تکه های مختلف روبالشی ، روتشکی ، کاور لحاف و یک عدد پتو با طرح یا رنگ مشابه تشکیل شده .پتو می تواند از انواع مختلفی مانند پتوی اکریلیک ،پتوی پنبه ای و . . . باشد . از پتوی موجود در این سرویس با توجه به اینکه از نظر رنگ یا طرح با کل سرویس ست است می توان به عنوان یک تکه گرمابخش اضافه در زمستان و یا به عنوان رانر و عنصری تزیینی بر روی تخت در همه فصول استفاده کرد .

نمونه سرویس روتختی کاوری با پتو shikopikjome.com
نمونه سرویس روتختی کاوری با پتو
نمونه سرویس روتختی کاوری با پتو-shikopikhome.com
نمونه سرویس روتختی کاوری با پتو

روتختی های پیکه

نوع دیگری از سرویس روتختی وجود دارد که از نظر تکه و اقلام مانند سرویس های روتختی کاوری است ( روتشکی ، روبالشی  و روانداز ) ولی نیازی به استفاده از لحاف لایت ندارد . در این گروه به جای کاور لحاف نوعی روانداز با بافت ضخیم قرار داده شده است . از این سرویس در فصول گرم و خنک سال استفاده می شود .

معمولا سرویس دونفره پیکه شامل یک عدد روتشکی ، یک عدد رو انداز پیکه ،دوعدد روبالشی پیکه و دو عدد روبالشی ساده و سرویس یکنفره آن شامل یک عدد روتشکی ، یک عدد روانداز پیکه ، یک عدد روبالشی پیکه و یک عدد روبالشی ساده می باشد.

 

نمونه روتختی های پیکهshikopikhome.com
نمونه روتختی پیکه
نمونه روتختی های پیکهshikopikhome.com
نمونه روتختی پیکه

روتختی های پنبه دوزی

روتختی پنبه دوزی همانطور که از نامش پیداست کاملاً پنبه دوزی شده است . در واقع در تولید این نوع روتختی لایه ای نازک از پنبه در زیر پارچه دوخته شده است که باعث حجیم و گرمتر شدن این محصول می شود . سرویس دونفره پنبه دوزی شامل دوعدد روبالشی و یک عدد روانداز و سرویس یکنفره آن شامل یک عدد روبالشی و یک عدد روانداز می باشد.

روتختی های پنبه دوزیshikopikhome.com
نمونه روتختی پنبه دوزی

روتختی های تزیینی یا روتختی عروس

گروه دیگری از روتختی ها هستند که صرفاً جهت تزیین تخت و اتاق خواب مورد استفاده قرار می گیرد . معمولا در تولید این نو روتختی ها از پارچه ساتن براق به همراه انواع تور ،دانتل ، سنگهای تزیینی یا مروارید و دوخت های بسیار تجملاتی استفاده می شود . اکثر غریب به اتفاق این روتختی ها برای استفاده روزانه قابل مصرف نیستند و فقط جنبه تزیینی دارند . در بازار ایران این نوع روتختی را معمولاً با نام های روتختی عروس یا روتختی تزیینی می شناسند .

 

نمونه روتختی تزیینی یا روتختی عروسshikopikhome.com
نمونه روتختی تزیینی یا روتختی عروس
نمونه روتختی تزیینی یا روتختی عروسshikopikhome.com
نمونه روتختی تزیینی یا روتختی عروس2

کدام جنس پارچه بهتر است؟

روتختی ما در طول شب و در هنگام خواب مستقیماً با پوست بدنمان تماس دارد و اگر جنس پارچه مصرف شده در آن مرغوب نباشد و از استاندارد و بهداشت کافی برخوردار نباشد ممکن است ایجاد حساسیت نماید و در دراز مدت منجر به بیماری های پوستی گردد.

این موضوع خصوصاً برای گروه سنی نوزادان و کودکان که پوست حساسی دارند بسیار تهدید کننده است . پیشنهاد می کنیم کالای خواب مصرفی خود و خانواده تان را از برند و فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا از استاندارد و بهداشت آن خاطر جمع باشید . امروزه برند های مطرح نخ مصرفی در بافت پارچه ها را از ابریشم و گیاهانی مانند بامبو و پنبه تولید می کنند .

محصولاتی که از صد در صد پنبه ، بامبو و یا ترکیب این دو باهم تولید شده اند صد در صد گیاهی بوده و هیچگونه حساسیتی برای بدن و پوست به وجود نمی آورد علاوه بر این نخ تولید شده از پنبه ، بامبو و ابریشم لطافت بسیار زیادی به پارچه می دهد که تا مدت ها از بین نخواهد رفت .

پارچه ابریشمی shikopikhome.com
ابریشمی
راهنمای جامع انتخاب روتختی-بامبو-shikopikhome.com
بامبو
راهنمای جامع انتخاب روتختی-جنس پنبه-shikopikhome.com
پنبه

سرویس کاور یا سرویس لحاف؟کدام بهتر است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان خرید روتختی بر سر دوراهی انتخاب بین سرویس کاور و سرویس لحاف قرار بگیرید .

مسلماً سرویس لحاف یک سرویس کامل است و با خرید یک سرویس لحاف مرغوب تا مدت ها نیاز به خرید یک کالای خواب جدید نخواهید داشت . شما با خرید این سرویس همزمان صاحب چند روبالشی ، روتشکی  و یک لحاف  می شوید .از آنجایی که کالای خواب یکی از لوازم بهداشتی محسوب می شود و تماس مستقیم با پوست و بدن شما دارد درنتیجه لازم است زود به زود شسته شود .

شاید بتوانید رو بالشی ها و رو تشکی به وسلیه ماشین لباسشویی در منزل بشویید اما برای شستشوی لحاف حتماً باید به خشکشویی مراجعه کنید  زیرا شستن لحاف با ماشین لباسشویی خانگی امکان پذیر نیست و اگر هم امکان پذیر باشد نه تنها آسیب جدی به ماشین وارد می شود بلکه لحاف هم به خوبی شسته نمی شود از طرفی شستشوی مداوم و غیر اصولی لحاف به الیاف داخل آن آسیب می زند و از عمر مفید آن می کاهد و در مدت کوتاهتر از آنچه فکرش را بکنید  مجبور به خرید یک سرویس جدید می شود.

سرویس لحاف را درماشین لباسشویی نشوییدshikopikhome.com
سرویس لحاف را درماشین لباسشویی نشویید

میتوانید چند سرویس لحاف با طرح های متفاوت داشته باشید تا علاوه بر استفاده دوره ای از هرکدام از تنوع و تغییر در اتاق خوابتان لذت ببرید . اما این بار هم یک مشکل وجود دارد و آن کمبود جا در خانه ها و آپارتمان های کوچک است . همه ما به خوبی می دانیم که چندین رختخواب و لحاف چه فضای وسیعی را اشغال می کند و فراهم آوردن این برای خیلی ها میسر نیست.

چیدمان لحاف روتختی در فضای کمshikopikhome.com
چیدمان لحاف روتختی در فضای کم

پس چاره چیست؟

از زمان ورود سرویس روتختی کاوری به بازار بسیاری از این مشکلات حل شده است . حجم بسته بندی یک سرویس لحاف تقریبا برابر با بسته بندی 5 سرویس کاوری است . سرویس های کاور معمولاً از قیمت کمتری نسبت به سرویس های لحاف برخوردارند . اگر در منزل لحاف لایت نداشته باشید باید در زمان خرید سرویس روتختی کاوری یک لحاف لایت مناسب هم بخرید ولی این لحاف تا سالها قابل استفاده است و شما می توانید ده ها سرویس کاور بخرید و عوض کنید و لحافتان همچنان سالم باشد .

این کاور ها به لحاف دوخته نمی شوند و در عوض در قسمت انتهایی بوسیله دکمه یا زیپ بسته میشوند . اگر شما دوستدار تنوع هستید می توانید چندین سرویس کاور داشته باشید بدون اینکه نگران شستشو و جا برای نگهداری آنها باشید . همچنین هزینه خرید و نگهداری کمتری نسبت به سرویس لحاف دارد . هر زمان که اراده کنید تمام ملحفه ها را از بالش و لحاف جدا می کنید و به راحتی در ماشین لباسشویی می شویید .

نمونه بسته بندی سرویس کاور لحافshikopikhome.com
نمونه بسته بندی سرویس کاور لحاف
 
نمونه بسته بندی سرویس کاور لحافshikopikhome.com
نمونه بسته بندی سرویس کاور لحاف

 

بهترین روش نگهداری و شستشوی انواع روتختی

تنوع در روتختی هایی که هر کدام از جنس و طرح متفاوتی برخورداند ، بسیار زیاد است اما اگر چند مورد مهم را در شستشوی آنها رعایت کنید هیچگونه آسیبی در زمان شستن به آنها وارد نمی شود . توجه داشته باشید که برای حفظ شفافیت رنگ پارچه و افزایش عمر مفید کالا از پودر های آنزیم دار استفاده نکنید ، شوینده های مایع جایگزین مناسبی هستند . محصولاتی که از نخ پنبه ، بامبو و ابریشم تولید شده اند اگر با مایع لباسشویی شسته شوند دیگر نیازی به مصرف نرم کننده ندارند .

بهتر است قبل از اولین شستشوی محصولاتی که رنگ تیره دارند ، از تماس هرگونه پارچه خیس و نمدار با آنها جلوگیری شود . برای جلوگیری از چروک شدن و دفرمه شدن پارچه پس از اتمام شستشو سریعاً آنها را از دستگاه خارج کنید و در سایه خشک نمایید . پیشنهاد می شود رو کاور و روبالی ها را به صورت پشت و رو بشویید . حداکثر دمای مناسب برای شستشوی ملحفه ها دمای 40 درجه سانتیگراد است و دمای بالاتر از این به بافت پارچه آسیب می رساند .

برای از بین بردن لک های احتمالی از سفید کننده ها استفاده نکنید . از شستن روتختی های پیکه ، روتختی های پنبه دوزی و انواع لحاف در ماشین لباسشویی خانگی بپرهیزید چراکه علاوه بر صدمه ای که به دستگاهتان وارد می کند سرویس تان را هم خراب می کند .

راهنمای نگهداری روتختیshikopikhome.com
نگهداری روتختی

برای نگهداری کالای خوابتان می توانید از کمد های دیواری قفسه بندی شده استفاده کنید .لحاف ،پتو و روانداز هایی که حجیم ترند را تا یا رول کنید و بصورت فشرده کنار هم قرار دهید تا جای کمتری اشغال کنند .

نگهداری سرویس روتختیshikopikhome.com
نگهداری سرویس روتختی
نگهداری سرویس روتختیshikopikhome.com
نگهداری سرویس روتختی

برای ساماندهی ملحفه و روبالشی ها نیز می توانید همه آنها را تا کنید و در یک روبالشی بچینید و در کمد قرار دهید تا از بهم ریختگی آنها جلوگیری کنید و همواره کمدی مرتب داشته باشید .

نگهداری سرویس روتختیshikopikhome.com
نگهداری سرویس روتختی

برای خوشبو نگه داشتن سرویس خوابتان از روش های خانگی استفاده کنید . جوش شیرین حلال بیشتر مشکلات در خانه داری ست. جوش شیرین جاذب قوی بوی بدن و بوهای مختلف است . مقداری جوش شیرین را در یک پارچه توری تمیز بریزید و بدوزید . چند کیسه جوش شیرین درست کنید و کیسه ها را لابه لای رخت خوابتان در کمد بگذارید و از ملحفه های خوشبویتان لذت ببرید .

راهنمای جامع انتخاب روتختی-بالش-لحاف-کالای خواب-پتو-سه بعدی
کیسه جوش شیرین

پس اگر قصد خرید هر کدام از روتختی های موجود در بازار را دارید در نظر داشته باشید که از رنج قیمت 200 هزار تومان به بالا سرویس روتختی در بازار وجود دارد . به نسبت بودجه و نیازتان می توانید از بهترین برند های موجود محصولی با کیفیت و مناسب با سلیقه تان خریداری کنید . تمام موارد فوق را مدنظر قرار دهید و با خیال راحت بهترین گزینه را انتخاب کنید .

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: روتختی، ازدیلک ، روتختی عروس ، پتو ، لحاف ، بالش، روتختی ارزان
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.شادی باقری

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا