خانهاتاق خواببالشراهنمای جامع خریدروتختیلحاف

راهنمای خرید کالای خواب

تخت خواب فضایی است که به بدن احساس راحتی و امنیت می‌دهد و باعث می‌شود که ما در حالت دراز کشیده، گردش خون مناسبی داشته باشیم و تسکین و آرامش را تجربه کنیم.

پس در انتخاب  و خرید سرویس خواب و کالای خواب باید تمام عادات خواب خود و نوع آب و هوای محل زندگیتان را در نظر بگیرید.

اولین و مهم ترین توصیه‌ی ما به شما این است که برای خرید کالای خواب وقت صرف کنید. کالای خواب را نباید با بی حوصلگی و بی رغبتی تهیه کنید چرا که یک خواب خوب روزتان را می‌سازد و همچنین تاثیر بسزایی در سلامتی‌تان دارد.

تخت خواب

اولین قسمت از کالای خواب است که تهیه می‌کنید اما تا الان برای شما این پرسش پیش آمده است که چه تختی خوب است؟

در انتخاب تخت خواب شما باید دو نکته را در نظر داشته باشید:

اولین و مهم ترین نکته جثه فرد است و دومین نکته ابعاد اتاق خواب.

برای امتحان ابعاد تخت خواب، باید در نظر گرفت که شخص به راحتی بتواند در آن دراز بکشد و فضای کافی در بالای سر و پایین تخت داشته باشد برای انتخاب تخت خواب‌های دو نفره نیز باید دقت کرد که هر دو نفر در آن احساس راحتی کنند.

برای تخت خواب‌های یکنفره عرضی بین 90 تا 120 سانتی متر مناسب است. اگر شما وزن بالایی دارید و یا در خواب زیاد غلت می‌زنید و حرکت می‌کنید، بهتر است تختی با عرض 120 سانتی متر انتخاب کنید.

برای تخت خواب‌های دونفره نیز عرضی بین 140 تا 200 سانتی متر مناسب است که انتخاب عرض مناسب برای تخت خواب‌تان به متراژ اتاق خواب و عادت خواب شما و همسرتان بستگی دارد.

اما امروزه پرطرفدار ترین عرض برای تخت خواب‌های دو نفره 160 سانتی متر و 180 سانتی متر است.

نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل شد ارتفاع تخت خواب است. ارتفاع تخت باید به گونه‌ای باشد که رفتن به تخت و بیرون آمدن از آن راحت باشد همچنین برای مرتب و تعویض ملحفه‌ها شما را به دردسر نیندازد.

مسئله مهم دیگری که در این بین نباید از یاد ببرید این است که بعد از مدتی در فضای خالی زیر تخت گرد و خاک جمع می‌شود و ارتفاع تخت باید به گونه‌ای باشد که به راحتی با دست و یا لوله جارو برقی بتوانید زیر تخت را نظافت کنید.

پس توصیه ما به شما این است که تختی با حداقل ارتفاع 35 سانتی متر و حداکثر ارتفاع 50 سانتی متر انتخاب نمایید.

با توجه به اینکه چه نوع تخت خوابی تمایل دارید بخرید باید اصول بهداشتی خاصی را نیز باید در نظر بگیرید.

چوب، ام دی اف و فرفوژه انتخاب‌های پیش روی شما هستند. اگر قصد خرید تخت چوبی و یا ام دی اف را دارید به این نکته دقت نمایید که بوی رنگ و یا جلا دهنده آن آزار دهنده نباشد و اصلا به این فکر نکنید چون تخت‌تان نو است این بو را می‌دهد.

خرید این تخت یک اشتباه بزرگ است زیرا این بو تا ماه‌ها باقی می‌ماند و بر روی کیفیت خواب‌تان تاثیر بسیار زیادی دارد.

اگر شما آسم و یا آلرژی دارید هرگز نباید در تختی بخوابید که بو می‌دهد.

اگر قصد خرید تخت خواب چوبی دست دوم را دارید، حتما شکاف‌ها و درز‌های موجود در آن را بررسی کنید. حتی اگر از وجود ساس مطمئن نیستید، برای احتیاط می‌توانید قبل از بردن تخت‌تان به منزل درز‌های آن را با جارو برقی تمیز کنید و سپس سم پاشی کنید.

ساس تخت خواب، موجود خون آشامی است که در درز‌ها و شکاف‌های تخت لانه می‌کند و از خون انسان و دیگر حیوانات تغذیه می‌کند.

از نبود ساس مطمئن شوید

از نبود ساس مطمئن شوید

 

بعد از انتخاب و خرید تخت خواب مناسب، شما باید برای خرید تشک اقدام نمایید. با کمی گشت و گذار و سوال متوجه خواهید شد که تنوع در تشک بسیار بالا است اما کدام یکی ازین همه تشک مناسب شما خواهد بود؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال، ما مختصری راجب ویژگی‌ کلی تشک‌ها خواهیم گفت و شما را با تا حدی با انواع تکنولوژی تولید تشک آشنا خواهیم کرد.

به طور کلی در بازار تولیدات داخلی و خارجی سه نوع تشک وجود دارد:

تشک‌های فنر متصل (بونل)

تشک‎های فنر منفصل (فنر پاکت)

تشک‌های فوم

اما تفاوت این تشک‌ها در چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند؟

تشک‌های فنر متصل: اسکلت بندی این تشک‌ها از فنر می‌باشد و این فنر‌ها به صورت عمودی و افقی به یکدیگر بافته شده‌اند و نسبت به دیگر تشک‌های خوشخواب‌ حالت ارتجاعی بیشتری دارند و مناسب کسانی هستند که طرفدار تشک‎های نرم می‌باشند.

اما خرید این نوع تشک به افرادی با سن و وزن پایین که، مشکل دیسک کمر و کمر درد ندارند توصیه می‌شود.

تشک‌های فنر متصل
تشک‌های فنر متصل

 

تشک‌های فنر منفصل: تشک‌های فنر منفصل به روزترین تکنولوژی در تولید خوشخواب‌های فنری است و با کارآیی بالا و ویژگی‌های خاصی که دارا است به یکی از پرطرفدار ترین تشک‌های تبدیل شده است.

نحوه کارکرد تشک‌های فنر منفصل به گونه‌ای است که، متناسب با وزن هر قسمت از بدن فنر متراکم می‌شود. برای مثال سر‌شانه‌ها و نشیمنگاه وزن بیشتری نسبت به دیگر نواحی بدن دارند.

در نتیجه فشار بیشتری به تشک وارد می‌کنند و قسمت گودی کمر به دلیل قوس کمر، فشار کم‌تری را به تشک وارد می کند.

تشک‌های فنر منفصل
تشک‌های فنر منفصل

با توجه به خاصیت عملکرد تکی فنر‌های تشک فنر منفصل در ناحیه کمر، فنر باز مانده و گودی کمر را پوشش می‌دهد که باعث قرار گرفتن ستون فقرات در یک حالت کاملا صاف و افقی می‌شود.

از همه مهم تر این است که به دلیل جدا بودن فنر‌ها از یکدیگر، غلت زدن‌های همسرتان دیگر باعث بدخوابی شما نخواهد شد.

تشک‌های فنر منفصل
تشک‌های فنر منفصل

تشک‌های فوم یا اسفنجی: تشکهای فول ارتوپدیک بدون فنر، از درجه استاندارد بالاتری برخوردار هستند و همچنین دارای ویژگی های منحصر به فردی نیز می باشند. این نوع از تشک‌های خوشخواب معمولا از فوم مموری و فوم لاتکس تهیه می شوند.

به دلیل انعطاف پذیری فوم مموری در مقابل فشار از طول عمر بالایی برخوردار هستند. این نوع تشک‌ها را معمولا پزشکان برای پیشگیری از مشکلات ستون فقرات و همچنین بهبود وضعیت بیمار در طول درمان توصیه می کنند.

این نوع خوشخواب های طبی نیز بسته به مدل آن از سفتی و نرمی متفاوتی برخوردار هستند.

تشک‌های فوم یا اسفنجی
تشک‌های فوم یا اسفنجی

نکته بسیار مهمی که در هنگام خرید تشک باید مد نظر داشته باشید این است که حتما از برندی خرید خود را انجام دهید که ضمانت آن واقعی باشد و اگر می‌خواهید تشک خارجی بخرید دقت داشته باشید که حتما نمایندگی معتبر در کشور داشته باشد.

مسئله دیگری که باید خاطر نشان کرد این است که خرید تشک کاملا به عادات خواب شما بستگی دارد پس برای خرید تشک مناسب کمی وقت صرف کنید.

از همه مهم تر این است که برای اطلاع از مناسب بودن نرمی و سفتی تشک برای شما باید به پشت روی تشک دراز بکشید و دست‌تان را به صورت صاف داخل گودی کمرتان قرار دهید اگر دست‌تان به راحتی داخل گودی کمرتان رفت این تشک بسیار سفت است و اگر دست‌تان به سختی داخل گودی کمرتان رفت تشک انتخابی شما بسیار نرم است.

[callout bg=”#dee7ed” color=”#3d3a3a” border=”#84847f” radius=”12″ font=”tahoma” fontsize=”18″ bt_content=”حتما بخوانید” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%AE%D8%AA%DB%8C/” bt_size=”big” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_outer_border=”true” bt_outer_border_color=”#99acbf”]راهنمای جامع انتخاب روتختی : در دنیای شلوغ و پر از دغدغه امروز ، بعد از همه فعالیت های روزانه خواب خوب و کافی بسیار حائز اهمیت است چرا …[/callout]

بعد از خرید تشک نوبت تهیه بالش رسیده است اما چجور بالشی برای شما مناسب است؟

به طور کلی سه نوع بالش در بازار موجود است: بالش پر، بالش الیاف و بالش مموری فوم که هر کدام ازین سه نوع بالش انواع مختلف و ویژگی‌های مختلفی دارند.

بالش پر: در بازار سه نوع بالش پر وجود دارد که به شرح زیر هستند

بالش پر مرغابی: که به نسبت از بقیه بالش‌های پر ارزان تر می‌باشد و تا مدتی بوی نامطبوعی می‌دهد و شما مجبور خواهید شد که آن‌را در هوای آزاد قرار دهید تا بوی نامطبوع آن رفع شود.

بالش پر مرغ: اگر بالش پر مرغ خود را از شرکت معتبر و با قدمتی تهیه کنید گزینه بسیار خوبی می‌باشد چرا که قیمت آن مناسب است و در کارخانه بو زدایی و میکروب زدایی شده است.

بالش پر غاز: مرغوب ترین نوع بالش‌های پر، پر غاز است که بسیار نرم، قابل شست و شو و بسیار با کیفیت می‌باشند.

البته مسئله‌ای که در مورد بالش‌های پر باید بدانید این است که هر چه پر بیشتری داخل بالش قرار داشته باشد، بالش سفت‌تر و مرتفع‌تر خواهد شد و عکس این مسئله نیز صادق است هر چه پر کم‌تری داخل بالش قرار داشته باشد بالش شما نرم‌تر و کم ارتفاع‌تر خواهد بود.

بالش الیاف: این نوع از بالش‌ها با طیف گسترده قیمت در بازار موجود هستند که عوامل مختلفی مثل جنس و مرغوبیت الیاف داخل بالش، جنس رویه بالش و حجم الیاف در آن، تعیین کننده قیمت بالش الیاف انتخابی شما است.

گاهی ممکن است شما بالش الیاف بسیار بی کیفیتی را ببینید یا بخرید که در اکثر مواقع این نوع بالش‌ها از خورده‌های پارچه و الیاف پر شده‌اند. یکی از بزرگترین محسنات بالش الیاف این است که ضد حساسیت و قابل شست و شو هستند.

بالش‌های مموری فوم: این نوع از بالش‌ها یکی از بهترین گزینه برای افرادی است که دچار مشکلات در سر، گردن، شانه‌ها و ستون فقرات هستند. زیرا فوم‌های بکار برده شده در این نوع بالش با توجه به وزن سر و حرارت بدن شما شکل می‌پذیرد.

البته انواع مختلفی از بالش‌های فوم وجود دارد که شما باید برحسب مشکلی که دارید و با مشورت پزشک خود یکی را انتخاب کنید. نکته بسیار مهم در مورد بالش‌های فوم این است که به هیچ عنوان نباید به فوم این بالش‌ها آب بخورد.

انواع بالش ها
انواع بالش ها

 

[callout bg=”#dee7ed” color=”#3d3a3a” border=”#84847f” radius=”12″ font=”tahoma” fontsize=”18″ bt_content=”حتما بخوانید” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%B4%D8%8C-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1-%D8%A2%D9%84%D8%B1%DA%98%DB%8C/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_outer_border=”true” bt_outer_border_color=”#99acbf”]بالش، درمانگر آلرژی : بسیاری از افراد امروزه مبتلا به آلرژی نسبت به گرد و غبار هستند که در نهایت هم می تواند به بیماری آسم …[/callout]

شاید فکر کنید که با تهیه تخت خواب، تشک و بالش مناسب سفر شما برای رسیدن به یک خواب خوب و با کیفیت به پایان رسیده است اما باید به اطلاعتان برسانم که در اشتباه هستید شما تنها نیمی از مسیر را طی کرده‌اید در گام بعدی برای داشتن خواب خوب باید ملحفه و لحاف مناسب را انتخاب نمایید.

در بازار ست‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید برحسب نیاز و سلیقه‌تان از بین آنها انتخاب نمایید، اما توصیه ما به شما این است که برای تخت‌تان از سرویس‌های کاور استفاده نمایید که شامل یک عدد ملحفه برای روی تشک، یک کاور برای روی لحاف و بسته به یک نفره یا دو نفره بودن سرویس خوابتان بین یک تا چهار عدد روبالشی است، اما دلیل این توصیه چیست؟

شما با خرید یک سرویس کاور یک لحاف با پارچه سفید یا نباتی رنگ نیز باید تهیه کنید. در این صورت شما برای هر بار شست و شوی سرویس خوابتان مجبور نیستید لحاف خود را بشویید که هم باعث افزایش طول عمر لحاف و هم باعث کاهش هزینه‌های شست و شوی شما خواهد شد 

هر بار که شما سرویس خواب میخرید لازم نیست که نگران ست نبودن لحاف‌تان با ملحفه‌هایتان باشید چرا که شما می‌توانید به آسانی روی لحاف خود را تعویض نمایید.

برای رعایت بهداشت محیط تخت‌تان لازم است که هر هفته ملحفه‌تان را بشویید و برای آسایش و راحتی خیال‌تان توصیه ما به شما این است که حداقل دو دست ملحفه داشته باشید تا به قول قدیمی‌ها بتوانید آنها را شور به شور استفاده نمایید.

با توجه به اقلیم کشور عزیزمان ایران توصیه ما به شما این است که از ملحفه‌هایی با جنس کتان استفاده نمایید که هم دارای لطافت مناسب هستند و هم به دلیل تولید آنها از الیاف طبیعی هوا به خوبی در ملحفه‌هایتان جریان دارد، که البته ملحف‌های کتانی دو نوع متفاوت هستند که در اصطلاح به آنها کتان رانفورس و کتان ساتین می‌گویند.

کتان رانفورس همان کتان معمولی است که در بازار مشاهده می‌کنید اما کتان ساتین نوعی از کتان است که نحوه بافت آن مانند بافت پارچه ساتن است و تراکم نخ مصرفی آن نیز بیشتر است که همین امر موجب نرمی و لطافت بیشتر آن شده است و این نوع از کتان کمی هم براق است.

 

[callout bg=”#edede6″ color=”#282828″ border=”#1e73be” font=”tahoma” fontsize=”16″ bt_content=”10 نکته کلیدی ” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/10-reasons-to-lovely-cotton-fabrics/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold”] ۱۰ دلیل دوست داشتنی بودن روتختی کتان[/callout]

تنها یک قدم دیگر مانده تا شما انجام دهید و سفر ما برای داشتن خواب راحت و با کیفیت به پایان برسد.

تهیه محافظ تشک و قرار دادن آن روی تشک، پیش از کشیدن ملحفه‌هایتان، با کمی گشت و گذار در بازار متوجه شدیم که دو نوع محافظ تشک تولید شده است یکی ازین محافظ‌ها حالت پنبه‌ای داشته و حدود 10 سانتی متر نیز ارتفاع دارد و محافظ تشک دیگری که به آن برخورد کردیم رویه آن از جنس حوله بود و در زیر آن لایه‌ای از جنس لاتکس قرار داشت که آنرا تبدیل به یک محافظ تشک صد در صد ضد آب کرده بود.

طی گفت و گویی که با خریداران این محصول داشتیم متوجه شدیم نوع دوم بسیار کاربردی‌تر است و تشک را از هر گونه آسیب و لکه‌ای حفظ خواهد کرد و همچنین رویه‌ی حوله‌ای آن موجب گردش مناسب هوا در آن خواهد شد و شما نگرانی در مورد گرم شدن بدن‌تان روی تشک نخواهید داشت.

با رعایت تمامی این نکات شما خوابی راحت و با‌کیفیت خواهید داشت همچنین بدن خود را از صدمات ناشی از بد خوابیدن حفظ خواهید کرد.

 

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی:خواب،تشک،تخت خواب،شستشو،نظافت،راهنما،روتختی،ملحفه،روبالشی
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.پریماه بهرامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا