کسب و کارزندگی

هنرهای دستی خانگی

شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که مدتی در حوزه‌ی هنرهای دستی مشغول به فعالیت بوده باشید و همواره به فکر راه اندازی یک کسب کار در این زمینه بوده‌اید.

هنر‌های دستی خانگی علاوه بر درآمدزایی قادرند تا نیاز‌های روزمره شما را نیز برطرف کنند. هنر‌های دستی خانگی موجب رشد و پرورش استعدادهای هنری شما و حتی فرزندانتان خواهند شد.

از طرفی بسیاری از کسب وکارها نیز در این حوزه موفق بوده و کارهای دستی پرفروش زیادی را ارائه کرده‌اند.

در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با انواع هنرهای دستی خانگی، خصوصاً هنرهای خانگی درآمدزا و انواع کارهای هنری پرفروش آشنا کنیم تا اگر زمانی به فعالیت در زمینه فکر می‌کردید، بتوانید اکنون به صورت جدی‌تری افکار خود را پیگیری کنید.

 

[callout bg=”#ffeeed” color=”#000000″ border=”#1e73be” radius=”14″ font=”tahoma” fontsize=”16″ bt_content=”حتما بخوانید>” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”orange” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/introducing-a-variety-of-home-business/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_radius=”15″]معرفی انواع کسب و کار خانگی[/callout]

 

۵ نوع اصلی هنرهای دستی خانگی

در این مقاله قصد داریم تا در قالب آشنایی با انواع هنرهای درستی خانگی، انواع هنرهای خانگی درآمدزا،انواع هنرهای خانگی پردرآمد و نحوه‌ی فروش هنر خانگی را مختصراً توضیح دهیم تا به کنم هم گام اول را برای راه‌‌اندازی یک کسب و کار پرسود خانگی برداریم. با ما همراه باشید:

کارهای هنری پرفروش
کارهای هنری پرفروش

1)     پارچه و منسوجات: ساده اما دلنشین

یکی از انواع هنرهای خانگی درآمدزا، خلق آثار هنری به وسیله‌ی پارچه می‌باشد. در این نوع به جز پارچه از انواع کاموا، نخ و تکه‌‌های پارچه استفاده می‌شود. بافندگی و دوزندگی پایه‌ی اصلی در این هنر می‌باشد.

بسیاری از کارهای هنری تولید شده در این دسته می‌توانند در دکوراسیون، مد و زیبایی مورد استفاده قرار بگیرند.

این هنر خانگی علاوه بر درآمدزایی، این ظرفیت را نیز داراست که بتواند جزو انواع هنرهای خانگی پردرآمد نیز قرار بگیرد.

تقریباً استفاده از پارچه پای ثابت این هنر دستی می‌باشد. برخی از افراد به واسطه ذوق و سلیقه از تکه دوزی نیز استفاده می‌کنند که کارهای هنری بسیار زیبایی خلق می‌کنند.

یک دیگر از گرایش‌های پر طرفدار این سبک هنری، رنگرزی بر روی پارچه می‌باشد که امروزه در کنار انواع هنر‌های خانگی پردرآمد قرار گرفته است. در ایران رنگرزی سابقه‌ی بسیار طولانی و درخشانی را به خود اختصاص داده‌است.

صباغی نام قدیمی رنگرزی می‌باشد و به دلیل صنعت فرش در این این شغل در برخی نقاط کشور بسیار پرطرفدار بوده‌است.

هنرهای خانگی پارچه ای
هنرهای خانگی پارچه ای

یک دیگر از گرایشات پرطرفدار این هنر خانگی بافندگی می‌باشد. بافندگی در بین بانوان ایرانی طرفداران بسیاری داشته است که امروزه به دلیل توسعه زندگی ماشینی ازشدت آن کاسته شده‌است.

در گذشته بافندگی جزو یکی از بهترین انواع هنرهای خانگی در‌آمدزا به حساب می‌آمد. بسیاری از بانوان با استفاده از این هنر خانگی قادر بودند تا هزینه‌های مربوط به زندگی یک و یا چند خانواده را پرداخت کنند.

این توسعه بیشتر شامل حال افرادی بود که از سطح مهارت نسبتاً خوب و روابط گسترده برخوردار بودند.

این هنر برای این افراد یکی از هنرهای خانگی پردرآمد به حساب می‌آمد.

2)     هنرهای دستی کاغذی: نسبتاً ارزان ولی گرانبها

همانطور که از نام این نوع از آثار هنری استنباط می‌شود، کاغذ نقش اصلی را ایفا می‌کند. تقریباً همه‌ی ما در کودکی به وسیله‌ی کاغذ کاردستی‌ها بسیاری را خلق کرده‌ایم.

از خلق یک گل لاله گرفته تا یک موشک سریع‌السیر. در بسیاری از گالری‌های هنری در اقصی نقاط جهان، هنرهای دستی کاغذی بسیار به چشم می‌خورند.

کالاهای تولید شده توسط کاغذ معمولاً جزو کارهای هنری پرفروش محسوب می‌شوند که به واسطه‌ی همین فروش، این هنر جزو انواع هنرهای خانگی پردرآمد قرار گرفته است.

پاپیه ماشه یکی از گرایش‌های مهم و پرطرفدار هنرهای دستی کاغذی به حساب ‌می‌آید. در پاپیه ماشه با استفاده از خمیر کاغذ کارهای هنری بسیار نفیسی خلق می‌شود.

بسیاری از هنرمندان بر این عقیده‌اند که خواستگاه پاپیه ماشه ایران می‌باشد.

برخی دیگر فرانسه را به عنوان خواستگاه این هنر می‌دانند. پاپیه ماشه در حال حاظر مهمان بسیاری از خانه‌ها محسوب می‌شود.

بسیاری از هنرمندان تابع مکتب پست مدرنیسم با استفاده از پاپیه ماشه معانی و مفاهیم بسیاری را منتقل کرده‌ و دست به خلق آثار هنری بسیاری زده‌اند.

در حال حاضر پاپیه ماشه جزو یکی از انواع کارهای هنری پردرآمد به حساب می‌آید.

از طرفی به دلیل استفاده از کاغذ باطله به عنوان ماده اصلی و پایه در ساخت آثار هنری، استقبال مردمی پاپیه ماشه را در رده کارهای هنری پرفروش قرار داده است.

هنرهای خانگی پاپیه ماشه
هنرهای خانگی پاپیه ماشه
پاپیه ماشه
پاپیه ماشه

خوشنویسی نیز همانند پاپیه ماشه از هنرهای خانگی پردرآمد به حساب می‌آید. خوشنویسی در ایران از جمله هنرهای قدیمی و با اصالت می‌باشد.

به طور کلی خوشنویسی در دو سبک نویسندگی به وسیله‌ی قلم و چاپ وجود دارد.

در نوع اول که معمولاً در خود آثار نفیسی را جای داده‌است بسیار مورد توجه می‌باشد. البته ناگفته نماند با توجه به پیشرفت صنعت چاپ، هنر خوشنویسی نیز جزو هنرهای پردرآمد به حساب می‌آید.

 در صورتی که از توانایی‌های لازم به منظور خلق اثر در این زمینه برخوردارید، حتی به عنوان سرگرمی و یا استفاده در خانه خود خوشنویسی را امتحان کنید.

بسیاری از آثار خوشنویسی جزو کارهای هنری پرفروش به حساب می‌آیند و افراد نسبت به خریداری آنها علاقه‌ی بسیار از خود نشان می‌دهند.

هنرهای خانگی پر فروش
هنرهای خانگی پر فروش

کارهای کاغذی یکی دیگر از گرایش‌های محبوب در هنرهای دستی کاغذی می‌باشد. بدون شک بارها وبارها ازدیدن کارهای هنری با کاغذ لذت برده‌اید. اوریگامی یکی از انواع کارهای کاغذی پرمخاطب می‌باشد.

اوریگامی در انواع دو بعدی و سه بعدی توسط هنرمندان این حوزه خلق می‌شود. در حال حاضر بازار فروش انواع اوریگامی بسیار داغ بوده و توانسته هنرهای دستی کاغذی را جزو هنرهای خانگی درآمدزا قرار دهد.

در صورتی که توانایی تشخیص الگوی بالایی دارید اوریگامی می‌تواند به عنوان یکی از انواع هنرهای خانگی پردرآمد در خدمت شما باشد.

اوریگامی
اوریگامی

3)     هنرهای دستی تزئینی: ضرافت در عین زیبایی

هنرهای دستی خانگی تزئینی دارای گرایش‌های زیادی می‌باشد. کار بروی فلزات، کار برروی چوب و شیشه، پرداخت انواع جواهرات، طراحی سطوح و دیوار‌ها همه در این گروه قرار می‌گیرند. ساخت انواع اسباب بازی نیز یکی از گرایش‌های پرطرفدار و محبوب این سبک هنری می‌باشد.

ساخت انواع اسباب بازی به تنهایی توانسته است یکی از انواع هنرهای خانگی درآمدزا به حساب بیاید.

عروسک سازی می‌تواند با انگیزه‌های مختلفی انجام بگیرد. ساخت انواع عروسک‌های بومی و محلی یکی از آنهاست.

در کشور ما این هنر به دید یک هنر دستی جدید در نظر گرفته می‌شود. عروسک سازی به نوبه‌ی خود می‌تواند اولین گام  در مسیر راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی موفق باشد.

هنرهای دستی تزئینی
هنرهای دستی تزئینی

ساخت انواع گل‌های مصنوعی به عمراه تزئین سبد گل نیز در بین بانوان، خصوصاً بانوان ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در حال حاضر انواع مختلفی از گل‌های مصنوعی برای ساختن وجود دارد.

تزئین سبد گل نیز خود به تنهایی می‌تواند عنوان یکی از گرایش‌های این نوع از هنرهای دستی تزئینی باشد.

سبدهای تزئينی در موارد بسیاری از قبیل انواع مراسم‌ها خصوصاً مراسم عروسی و نامزدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر سایت‌ها و مجلات بسیاری، بخش عمده‌ای از محتوای خود را به آموزش هنرهای دستی رایگان در این زمینه و معرفی انواع آثار هنری مرتبط اختصاص می‌دهند. بسیاری از وبسایت‌ها صرفاً کار فروش هنرهای خانگی را انجام می‌دهند.

به همین دلیل بسیاری از رشته‌های موجود در این زمینه جزو هنرهای خانگی درآمدزا به حساب می‌آیند.

نکته قابل توجه دیگر در این مورد این است که لزومی ندارد که صرفاً کالایی را به منظور فروش با کمک این فعالیت‌های هنری آماده کنید.

شما می‌توانید خدمات هنری خود را در معرض فروش قرار دهید.

به عنوان مثال، یکی دیگر از جنبه‌های جذاب و کاربردی در هنرهای خانگی تزئینی، طراحی و رنگ‌آمیزی دیوارهای داخلی ساختمان می‌باشد.

رنگ‌آمیزی دیوارهای اتاق خواب و خصوصاً اتاق خواب کودک جزو پرطرفدارترین خدمات درخواستی در این حوزه می‌باشد.

هنرهای دستی درآمدزا
هنرهای دستی درآمدزا

یکی دیگر از انواع هنرهای دستی درآمدزا در بین هنرهای تزئینی، ساخت انواع مجسمه می‌باشد. استفاده از انواع مجسمه در دکوراسیون منازل تقریباً اجتناب ناپذیر می‌باشد.

در طراحی دکوراسیون داخلی تمامی منازل به راحتی می‌توانید انواع مختلفی از مجسمه‌ها را در کنار هم ببینید.

مجسمه‌ها با توجه به توسعه سبک‌های هنری، در حال حاضر دارای تنوع بسیاری هم در طرح و شکل و هم در جنس مجسمه می‌باشند.

4)     هنرهای دستی مرتبط با پوشاک: هنر در زندگی روزمره

این نوع از هنرهای دستی شامل تولید کلیه اجزای موجود در پوشاک ‌می‌شود.

مهمترین اجزای مورد توجه در این زمینه هنری شامل کلاه، جواهرات، شال‌ گردن، کالاهای چرمی( کیف، کفش، کمربند، کیف پول،…) و کلیه لوازم پوشاک( انواع دکمه، گیره، سنجاق و … ) می‌باشد.

در صورتی که این زمینه هنری را به عنوان یکی از هنرهای دستی درآمدزا می‌بینید و قصد شروع فعالیت در این زمینه را دارید، خوب است تا نگاهی به مجلات و وبسایت‌های حوزه مد داشته باشید.

اکثر فعالان حوزه مد به هنرهای دستی خانگی علاقه خاصی نشان می‌دهند.

این علاقه موجب شده‌است تا بسیاری از وبسایت اقدام به جمع‌آوری محتوا در این زمینه نموده و آموزش هنرهای دستی رایگان در وبسایت خود قرار دهند.

کالاهای چرمی به شدت مورد استقبال افراد قرار می‌گیرند. این کالاها در صورتی که دست ساز باشند، بیش از پیش مورد توجه واقع می‌شوند.

در کشور ما تولید چرم دارای سابقه‌ی درخشانی می‌باشد و در صنعت چرم ایران اساتید گرانقدری را بخود دیده‌است.

به همین دلیل مردم ما نیز چرم دست ساز را نسبت سایر کالاهای چرم ترجیح می‌دهند. به همین دلیل صنعت چرم از گذشته جزو یکی از هنرهای دستی درآمدزا به حساب می‌آمده‌است.

البته ناگفته نماند با توجه به پیشرفت در حوزه مد کالاهای جدید چرمی نیز به فهرست تولیدی هنرمندان این حوزه اضافه شده است که به عنوان یک هنر دستی جدید به آن نگاه می‌شود. کیف مدارک و کارت عابر یکی از این نوع کالاها به حساب می‌آید.

هنر دستی جدید
هنر دستی جدید

5)     هنرهای دستی کاربردی: همواره در کنار شما

این نوع از هنرهای دستی بیشتر از ۴ دسته‌ی قبلی تشکیل می‌وند. هریک از کالاهای موجود در طبقات قبلی، اگر به منظور استفاده روزمره مورد استفاده قرار بگیرند، جرو این دسته از کالاهای هنری قرار خواهند گرفت.

بسیاری از کالاهای هنری موجود در این طبقه به عنوان ابزار پذیرایی در اکثر رستوران‌ها و کافه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.به همین دلیل اکثر صنایع درستی کاربردی نیز جزو هنرهای دستی درآمدزا به حساب می‌آیند.

به عنوان مثال کوزه‌های تزئینی، در اکثر رستوران‌های سنتی به عنوان ظرف آب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دسته از هنرهای دستی در آشپزخانه‌های امروزی نیز مکان قابل توجهی به خود اختصاص داده‌اند. در بسیاری از برنامه‌های آموزش آشپزی، ابزار آشپزی از کالاهای هنری دستی تشکیل می‌شوند.

شاید شما نیز جزو آن دسته از افرادی باشید که از خوردن چای در یک فنجان سنتی لذت ببرید. بسیاری از کالاهای هنری موجود در این طبقه به دلیل وسعت این حوزه به عنوان یک هنر دستی جدید به حساب می‌آیند.

به دلیل کاربردی بودن بیشتر کالاهای موجود در این دسته، معمولاً افراد زیادی تمایل به خرید چنین کالاهایی هستند.

از طرفی به دلیل نیاز به سرمایه اولیه بسیار پایین در این حوزه، با رعایت تعدادی از نکات مهم در بازاریابی و فروش که در ادامه مختصراً در مورد آن صحبت خواهیم کرد می‌‌توانید به آسانی این هنر را در رده‌ی هنرهای دستی درآمدزا قرار دهید.

هنرهای دستی کاربردی
هنرهای دستی کاربردی

نکاتی در مورد یادگیری و فروش هنرهای خانگی

در صورتی که قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید لازم است تا قبل از شروع فعالیت به چند نکته مهم دقت ویژه‌ای نمایید:

·         آموزش‌ هنر‌های دستی رایگان: با توجه به ظرفیت و پتانسیل موجود در این بستر، بسیاری از مراکز و وبسایت‌ها اقدام به تألیف و گردآوری نکات آموزشی تحت عنوان آموزش هنرهای دستی رایگان کرده‌اند.

تنها به واسطه‌ی جستجو با کلید‌واژه‌ی آموزش هنرهای دستی رایگان به راحتی می‌توانید به منظور گذراندن آموزش‌های مقدماتی تا پیشرفته منابع آموزشی مورد نیاز را فراهم کنید.

·         شبکه‌ی فروش هنرهای خانگی:به منظور ایجاد شبکه‌ی فروش هنرهای خانگی، باید بسیار هوشمندانه عمل کنید. هریک از ابزار موجود در فضای مجازی به تنهایی می‌توانند ویترین کالاهای هنری ساخت شما باشند.

بسیاری از صفحه‌های مجازی تنها در حال فروش هنرهای خانگی هستند. در فروش کالاهای ساخت خود یا یکی از این شبکه‌ها را برای عرضه انتخاب کنید و یا خود اقدام به راه اندازی شبکه فروش خود کنید.

·         خلاقیت، رمز موفقیت در این حرفه می‌باشد: جالب است بدانید که در این حوزه معمولاً اولین‌ها برنده‌اند.

به واسطه تولید هنر دستی جدید می‌توانید گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و خود به عنوان پیشرو در حوزه کاری خود شناخته شوید.

·         هرآنچه از دل برآید، ناگزیر بر دل نشیند: در حوزه‌ی هنری خود همواره سعی کنید محصولاتی خلق کنید که خود از تولید آنها لذت ببرید. معمولاً آثاری که خالق اثر علاقه‌ی خاصی به آن داشته باشد، مورد پسند سایر افراد نیز واقع می‌شود.

 

 

منبع: شیک و پیک هوم

کلمات کلیدی:هنرهای خانگی درآمدزا،هنرهای خانگی پردرآمد،فروش هنرهای خانگی،هنرهای دستی درآمدزا،آموزش هنرهای دستی رایگان،کارهای هنری پرفروش،هنر دستی جدید
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.ذبیحی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا