زندگیکسب و کار

معرفی انواع کسب و کار خانگی

در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان و حتی نوجوانان مسئله‌ی اشتغال می‌باشد. باتوجه به کمبود شغل و از طرفی دشواری‌های راه‌اندازی یک کسب و کار، بسیاری از افراد از مشکل بیکاری رنج می‌برند.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد انواع کسب وکارخانگی، کسب و کارهای کوچک پرسود، کسب و کارهای زودبازه و کسب و کار کوچک با سرمایه کم بیشتر آشنا شویم.

قانون اول کارآفرینی: نقاط قوت خود را بشناسید

اگر نگاهی به اکثریت کسب و کارهای موفق دنیا بیاندازید، به آسانی درخواهید یافت که تقریباً همه‌ی آنها شروعی بسیار شبیه به هم دارند. یک کارآفرین موفق در گام نخست بر روی نقاط قوت خود متمرکز می‌شود.

نقاط قوت می‌توانند شما را در انتخاب نوع کسب وکار در دریایی از مشاغل راهنمایی کنند. برای پیداکردن نقاط قوت خود کافیست به چند سؤال پاسخ دهید:

·         مجموعه مهارت‌های من کدامند؟

·         در چه کار‌هایی خوب هستم؟

·         در چه زمینه‌هایی استعداد دارم؟

·         در چه مهارت‌هایی آموزش دیده‌ام؟

·         وضعیت اشتغال خانوادگی من چگونه است؟

·         محل زندگی من از ویژگی‌هایی برخوردار است؟

پاسخ این سؤالات بدون شک به شما نقطه شروع برای راه اندازی یک کسب و کار با احتمال شکست اندک را نشان می‌دهد.

انواع کسب و کار خانگی

برای دستیابی به یک کسب و کار خانگی پردرآمد ابتدا لازم است تا با انواع کسب و کار خانگی آشنایی شوید تا بتوانید کسب و کار خود را به درستی انتخاب کنید.

دبیرخانه ستاد سازماندهی و حمایت از مشاغل خانگی کلیه مشاغل خانگی موجود در کشور را ۶ دسته کلی تفکیک کرده است و به منظور حمایت از این کسب و کارها تسهیلاتی در اختیار آنها قرار می‌دهد. خوب است در ابتدای کار با این لیست آشنا شوید:

 

نوع فعالیت
دستگاه اجرایی
جمع رشته‌ها
صنایع دستی
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۱۷۳
فرش دستباف و رشته‌های مرتبط به صنایع
وزارت صنعت معدن و تجارت
۱۰
تجارت الکترونیک
وزارت صنعت، معدن و تجارت
۲۷
امور تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی
وزارت جها کشاورزی
۵۹
تولیدی ( صنعت و خدمات )
سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای
۲۱
فعالیت‌های فرهنگی و هنری
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
۵۰
جمع
۳۴۰
 

در ادامه قصد داریم در مورد انواع کسب و کار خانگی پردرآمد و کسب و کار کوچک با سرمایه کم با توجه به موارد مندرج در جدول بالا و توانایی‌های شخصی متفاوت افراد بیشتر صحبت کنیم:

صنایع دستی: دستان ظریف به همراه ذوق هنری

 

در صورتی که از ذوق هنری خوبی برخوردارید می‌توانید صاحب یک کسب و کار خانگی پردرآمد باشید. به منظور این کار کافیست تا در بین رشته‌های موجود در این بخش با توجه به سؤالاتی که پیشتر در مورد خود پاسخ داده‌اید،

شروع به کار کنید. به منظور سهولت کار شما چند رشته از رشته‌های موجود در این صنعت را با توجه شرایط فعلی کسب و کار، مختصراً توضیح می‌دهیم:

چاپ کلاقه‌ای یا باتیک

چاپ کلاقه‌ای یا باتیک یکی از روش‌های چاپ بر روی پارچه است که در کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، سریلانکا، هند و ایران از قدیم کاربرد داشته‌اند. این روش در ایران بیشتر در تبریز و اسکو رواج دارد و کَلاقه‌ای نامیده می‌شود.

در چاپ کلاقه‌ای، کلیه طرحها و رنگها را با استفاده از واکس و عملیات رنگرزی بر روی پارچه منتقل می‌کنند. برای این کار بیشتر از پارچه ابریشم استفاده می‌شود.

تاروپود پارچه از واکس پوشیده می‌شود و هر دو روی پارچه یکسان نقش می‌شود. رنگهای به کار رفته برای چاپ بیشتر از دسته رنگهای گیاهی مانند روناس،اسپرک، پوست انار و زردچوبه است.

چاپ کلاقهای یا چاپ باتیک
چاپ کلاقهای یا چاپ باتیک

نقاشی روی سفال

نقاشی روی سفال یکی از سبک های نقاشی است که از گذشته وجود داشته اما با گذشت زمان طرح و سبک آن تغییر نموده‌است. امروزه نقاشی روی ظروف سفالی بیشتر جنبه‌ی تزئینی دارد و می‌تواند دکوری زیبایی برای منزل محسوب گردد.

نقاشی بر روی سفال
نقاشی بر روی سفال

پاپیه ماشه

پاپیه ماشه زیباترین و جذاب ترین نوع بازیافت کاغذ باطله است که تا کنون دیده‌اید. در واقع این تکنیک را می‌توان از طریق کاغذهای باطله عملی ساخت. مجسمه سازی با پاپیه ماشه در انواع ظروف کوچک، جعبه‌ها و قلمدان‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مواد اصلی در این تکنیک هنری، کاغذ باطله نظیر روزنامه و چسب چوب می باشد که هم ارزان و هم در دسترس همگان می‌باشد. پاپیه ماشه برخلاف برخی از کارهای هنری نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت ندارد.

پاپیه ماشه
پاپیه ماشه

بافندگی: خلاقیت به همراه انگشتان ظریف

در کشور ما بافندگی از دیر باز جزو کسب و کار‌های خانگی پردرآمد می‌آمد. بافندگی فرش دستباف و انواع قالی جزو مشاغل پر درآمد و اصلی بسیاری از بانوان می‌باشد.

قالیبافی

در حال حاضر در کشور ما زنان بسیاری به شغل قالیبافی اشتغال دارند. زنان قالیباف حتی از بیمه تأمین اجتماعی مخصوص کارآفرینان قالیباف نیز بهره‌مند هستند. قالیبافی به عنوان یک کسب و کار‌های خانگی پردرآمد شناخته می‌شود.

بافندگی: خلاقیت به همراه انگشتان ظریف
بافندگی: خلاقیت به همراه انگشتان ظریف

تجارت الکترونیک: با کمترین هزینه صاحب کسب و کار شوید

در حوزه تجارت الکترونیک در حال حاضر تعداد زیادی کسب و کار خانگی پردرآمد مشغول به فعالیت هستند. این حوزه به دلیل هزینه ورود به کسب و کار پایین بسیار مناسب می‌باشد. تجارت الکترونیک در کشور ما از مشاغل جدید و نوپا به حساب می‌آید و از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است.

به منظور راه اندازی یک کسب و کار خانگی برای نوجوانان حوزه تجارت الکترونیک بسیار مناسب می‌باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های این حوزه، قابلیت راه‌اندازی کسب و کار کوچک با سرمایه کم می‌باشد. شما به واسطه یک لپ‌تاپ، تبلت و یا یک گوشی هوشمند به آسانی می‌توانید صاحب یک کسب وکار کوچک پرسود شوید.

در صورتی که جزو آن دسته از افرادی هستید که از مهارت‌های مرتبط با کامپیوتر و فضای مجازی برخوردارید، خوب است بدانید که به راحتی می‌توانید از منزل خود همانند یک کارمند اداری کار کنید و حتی حقوق و مزایای بیشتری دریافت کنید.

در ادامه قصد داریم تا با معرفی چند کسب و کار کوچک، با این بخش بیشتر آشنا شویم:

خرده فروشی

تنها با داشتن یک وبسایت و یا یک صفحه پر بازدید در فضای مجازی به راحتی می‌توانید خرده فروشی انجام دهید. خرده فروشی هموار جزو یکی از کسب و کارهای کوچک پرسود در نظر گرفته می‌شود.

در صورتی که توان مالی خرید محصولات موجود در فروشگاه خود را ندارید می‌توانید با فروش کالای دیگران و دریافت حق‌الزحمه صاحب یک کسب و کار کوچک با سرمایه کم شوید.

در صورتی که به فکر راه اندازی یک کسب و کار خانگی پردرآمد در در حوزه‌ای جز تجارت الکترونیک هستید و در فروش محصولات خود با مشکلاتی روبرو هستید۷ می‌توانید به کمک امکانات موجود در این حوزه محصولات خود را به بازار وسیع‌تری ارائه کرده و موجب رشد هرچه بیشتر کسب و کار خود شوید.

به عنوان مثال فرض کنید شما انواع عروسک را تولید می‌کنید. با استفاده از یک صفحه‌ در شبکه‌های اجتماعی به راحتی می‌توانید محصولات خود را تبلیغ و به فروش برسانید.

خدمات ترجمه

یک دیگر از انواع کسب و کار خانگی در حوزه تجارت الکترونیک ارائه خدمات ترجمه در بستر اینترنت می‌باشد. تنها به وسیله تسلط بر یکی از زبان‌های خارجی و یک رایانه می‌توانید کسب و کار کوچک پرسود خود را راه‌اندازی کنید.

با استفاده از ابزار‌های موجود در بستر اینترنت به راحتی می‌توانید در کمترین زمان فعالیت خود در این کسب و کار را آغاز نمایید. ترجمه به صورت کلی جزو کسب و کار‌های خدماتی پرسود به حساب می‌آید.

بسیاری از وبسایت‌ها و حتی شرکت‌ها به دنبال استخدام مترجم به صورت دورکار هستند. شما بدون حضور فیزیکی و ملاقات مشتریان خود می‌توانید به‌ آنها ارائه خدمت کنید و حق‌الزحمه دریافت کنید.

ارائه خدمات ترجمه در بین دانشجویان به عنوان یک کسب و کار کوچک با سرمایه کم، بسیار محبوب و پرطرفدار می‌باشد.

طراحی گرافیک و انیماتوری

در صورتی که با اصول گرافیک و نرم‌افزارهای موجود در این حرفه آشنایی دارید لازم است بدانید که نباید خیلی نگران مشکل بیکاری باشید. طراحی لوگو، پوستر و انواع اینفوگرافیک‌ جزو پر طرفدار‌ترین انواع کسب و کار خانگی به حساب می‌آید.

بسیاری از شرکت‌ها و کسب وکار‌ها از طراحان گرافیکی به صورت دورکار استفاده می‌کنند. با اندکی جستجو در آگهی‌‌های منتشر شده در صفحات وب با انبوهی از آگهی استخدام طراح گرافیک مواجه می‌شوید.

همانند طراحی گرافیک، انیمیشن نیز در کشور ما عمر زیادی ندارد و بسیار جوان به حساب می‌آید. بسیاری از بنگاه‌های تجاری به منظور تبلیغ کسب و کار خود رو به استفاده از انیمیشن و یا موشن‌گرافی آورده‌اند که این موضوع برای انیماتور‌ها بسیار خوشایند می‌باشد.

شما نیز درصورتی که به این حوزه علاقه‌مندید می‌توانید به عنوان یک انیماتور، صاحب یک کسب و کار کوچک با سرمایه کم باشید.

تجارت الکترونیک: با کمترین هزینه صاحب کسب و کار شوید
تجارت الکترونیک: با کمترین هزینه صاحب کسب و کار شوید

تولیدات دامی، شیلات و گیاهی: مخصوص روستاییان و عشایر

طبیعت همواره بستر شکل گیری بسیاری از کسب وکارهای کوچک و حتی خانگی بوده‌است. از دیر باز در کشور ما دامداری و کشاورزی جزو محبوب‌ترین انواع کسب و کار خانگی در نظر گرفته می‌شد.

با توجه به اکوسیستم مناطق مختلف کشور نوع این کسب و کار‌ها با هم تفاوت داشته‌اند. در برخی نقاط مردم رو به پرورش چهارپایان و در برخی دیگر پرورش ماکیان بسیار مورد توجه بوده‌است.

در صورتی که از بودن در طبیعت لذت می‌برید و از امکانات لازم نظیر زمین زراعی یا یک حیاط نسبتاً بزرگ برخوردار هستید، این قبیل کسب وکارها می‌تواند برای شما  به عنوان یک کسب و کار خانگی پردرآمد باشد.

تولیدات دامی، شیلات و گیاهی
تولیدات دامی، شیلات و گیاهی

مهمترین فعالیت‌های مربوط به امور دامی عبارتند از:

پرورش اردک گوشتی
پرورش بوقلمون گوشتی
پرورش کرم ابریشم (نوغان داری)
پرورش غاز بومی
پرورش کبک
پرورش گاو شیری
پرورش گوسفند، بز
پرورش مرغ بومی
پرورش گاومیش
پرواربندی گوساله
پرواربندی بره
پرورش زنبور عسل
پرورش بلدرچین
پرورش اسب
مهمترین فعالیت‌های مربوط به شیلات عبارتند از:

·         تکثیر و پرورش ماهیان زینتی

·         پرورش ماهی در استخر

مهمترین فعالیت‌های تولیدات گیاهی عبارتند از:

پرورش، جمع آوری، بسته بندی و عرضه قارچ خـوراکی
تولید گیاهان دارویی
تولید‌ محصولات زراعی، گیاهان زینتی، قارچ، نهال و… در گلخانه های کوچک خانگی
تولید سیر در منزل
پرورش گل محمدی
تولید بذر پیـاز
تولید‌ زعفـران
موارد ذکر شده در بالا می‌توانند به منظور ایجاد اشتغال برای بانوان و حتی راه‌اندازی کسب و کارخانگی برای نوجوانان نیز مورد استفاده قرار بگیرند.

فعالیت‌های تولیدی: صنعت و خدمت

یک دیگر از بخش‌های پرطرفدار انواع کسب و کار خانگی مربوط به فعالیت‌های تولید می‌باشد. این بخش به شدت مورد علاقه بسیاری از بانوان خانه‌دار و نوجوانان می‌باشد. به منظور معرفی چند کسب و کار کوچک در بخش فعالیت‌های تولید، این کسب و کار‌ها به دو دسته تقسیم می‌کنیم.

بخش اول از این کسب و کارها نیازمند فراگیری و پرداختن به دوره‌های آموزشی می‌باشد و این درصورتی است که بخش دوم بسیار آسان‌تر بوده و نیاز چندانی به دوره‌های آموزشی ندارد.

بخش اول: صنایع نساجی، پوشاک و سراجی

·         دوخت لباس

·         دوزنگی سرویس خواب

·         ملحفه‌دوزی

·         پرده‌دوزی

صنایع نساجی، پوشاک و سراجی
صنایع نساجی، پوشاک و سراجی

بخش دوم: سایر فعالیت‌های تولیدی و خدماتی زودبازده

·         عروسک سازی

·         ساخت جعبه هدیه

·         گلسازی

·         قاب سازی

·         مونتاژ اسباب بازی و لوازم پرورش فکری کودکان

·         ساخت لوازم تزئینی با خمیر چینی

·         قاب سازی

فعالیتهای تولیدی و خدماتی زودبازده
فعالیتهای تولیدی و خدماتی زودبازده

 

فعالیت‌های بخش اول از نظر سطح درآمدی به عنوان یک کسب و کار خانگی پردرآمد شناخته می‌شوند و قابلیت توسعه و گسترش زیادی در خود دارند.

این نوع از کسب و کارها به منظور گسترش و توسعه نیاز به مهارت و استعداد زیادی دارند تا بتوانند از سطح کسب و کارهای کوچک فاصله گرفته و وارد بازار رقابتی با سایر کسب وکارها شوند.

فعالیت‌های بخش دوم به شدت به افرادی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی برای نوجوانان هستند توصیه می‌شود.

فعالیت‌های فرهنگی و هنری: ترکیبی از خدمت و هنر

فعالیت‌های موجود در این بخش بسیار متنوع هستند. از طرفی افراد بسیاری نیز در این حوزه مشغول به فعالیت هستند اما به دلیل تفاوت سطح کیفی افراد ارائه‌دهنده خدمت، بازار کار در این حوزه بسیار داغ بوده و همچنان ظرفیت کافی به منظور شروع یک کسب و کار خانگی پردرآمد را داراست.

کسب و کار خانگی پردرآمد
کسب و کار خانگی پردرآمد

در ادامه قصد داریم تا با معرفی چند کسب و کار کوچک در این بخش، تنوع موجود در این حوزه را نشان دهیم:

·         برنامه نویسی (ویراستار فنی برنامه، برنامه نویس هوش مصنوعی، طراح و پیاده ساز موتور بازی سازی، پشتیبان نرم افزار)

·         نویسندگی (تالیف و تصنیف، تصحیح متون کهن، گردآوری، بازنویسی متـون، اقتبـاس، شـرح و تفسـیر، نقـد و یادداشـت نویسـی تئاتر، نمایش نامه نویسی، فیلمنامه نویسی )

·         طراحی (طراحی طراح جلد کتاب، محصولات چاپی غیر کتاب، طراحی و سـاخت عروسـک نمایشـی، طراحـی و سـاخت ماسـک نمایشی و تزئینی، طراحی دکوراسیون داخلی، سیاه قلم، طراحـی کـاراکتر، طراحــی فضــا، حرکــات، فیزیــک، شــیء و نــورپردازی، طراحــی، ســاخت و بافــت ریــش، ســبیل و کــلاه گــیس، طراحــی چهره(گریم)، طراحی مواد تبلیغی فیلم و سینما)

·         طراحی انواع لباس و مد( طراح لباس، طراحی پارچه و لباس، طراحی انواع لباس نمایش، طراحی چادر، طراحی و دیـزاین شـوی لباس)

·         خوشنویسی

·         نقاشی

·         تحلیل نرم‌افزار

·         تحقیق و پژوهش

·         آهنگ سازی( ساخت آهنگ، تنظیم آهنگ، آهنگ‌سازی با‌زی و فیلم )

·         ادیتوری

·         خبرنگاری

·         صفحه‌آرایی

·         ویراستاری( ویرایش متون، ویرایش متون مطبوعاتی )

 

حرف آخر

در این مقاله قصد داشتیم تا به کمک معرفی چند کسب و کار کوچک دید گسترده‌ای از انواع مختلف کسب و کار‌های خانگی را ارائه کنیم تا بدانید به منظور ایجاد شغل صرفاً نباید سال‌‌ها وقت خود را به فراگیری دروس آکادمیک اختصاص دهید.

به عنوان آخرین نکته در این مقاله همواره در نظر داشته باشید که در کسب و کار خود قصد فروش چه چیزی را دارید. به طور کلی سه روش برای دریافت پول در ازای فروش وجود دارد:

1)      فروش کالا

2)      فروش مهارت

3)      فروش دانش

به عنوان مثال، شما اشتیاق و علاقه خاصی به پخت انواع کیک دارید. شما می‌توانید تنها محصولاتی که تولید می‌کنید را بفروشید و یا می‌توانید مهارت کیک پزی خودد را در اختیار بقیه قرار داده و در کسب و کار آنها فعالیت کنید و در نهایت می‌توانید آموزش کیک‌پزی بدهید.

همواره در راه اندازی کسب و کار خود به این نکته دقت ویژه‌ای داشته باشید.

 

 

 

منبع: شیک و پیک هوم

 

کلمات کلیدی:کسب و کار ،کسب و کار خانگی پردرآمد ،انواع کسب و کار خانگی ،کسب و کار کوچک با سرمایه کم ،کسب و کار کوچک
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.ذبیحی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا