حمامحولهسلامتنظافتنگهداری حوله

نکاتی مهم برای مراقبت از پوست حساس

برای اینکه پوستی سالم داشته باشید به حوله های نرم و تازه نیاز دارید. اگر پوستی حساس دارید باید مراقب حوله هایی باشید که در دستشویی و حمام از آنها استفاده می کنید. این مراقبت به دلیل موادی است که درون پارچه حوله ها قرار دارد. زمانیکه از حوله مناسب استفاده کنید، پوست شما سالم و درخشان خواهد شد.

نکاتی مهم برای مراقبت از پوست های حساس

 

پوست به چه دلایلی حساس می شود؟

این دلایل برای هر پوستی متفاوت است و عوامل زیادی هم برای حساس شدن پوست وجود دارد. شما می توانید با کنترل کردن این عوامل از حساسیت پوست تان جلوگیری کنید:

آلاینده ها. کوره ها و شومینه ها آلاینده های داخلی تولید می کنند که می توانند باعث تحریک و خشکی پوست شوند. هوای تازه و استفاده از مرطوب کننده ها می توانند این اثرات را کاهش دهند. آلاینده هایی که در فضاهای باز وجود دارند نیز همین عملکرد را با پوست دارند.

آلودگی هوا نیز باعث آسیب به لایه اوزون می شود که به معنی خطر قرار گرفتن در برابر اشعه های UV است.

کیفیت خواب. خواب کم، پوست را ضعیف کرده و بهبودی آن را سخت می کند. افرادی که دارای کیفیت خواب مناسبی هستند، پوست آنها هم دارای رنگدانه های بیشتری است و در نتیجه انعطاف پذیری پوست هم افزایش پیدا می کند. پس حتما خواب شبانه خود را به هشت ساعت برسانید.

اضطراب. زمانی که استرس و اضطراب دارید، حساسیت و واکنش افزایش پیدا می کند. اگر در طولانی مدت اضطراب داشته باشید زمان بهبودی پوست تان هم طولانی می شود. یکی از نشانه های استرس تولید چربی بیش از اندازه توسط غدد پوستی است و این چربی بیش از حد بیماریهای پوستی بوجود می آورد.

اگر هم در معرض اضطرابهای شدید قرار دارید از تکنیکهای آرامش و مراقبه استفاده کنید تا کنترل بدن خود را بدست گیرید. زمانیکه اضطراب را تحت کنترل در می آورید، بدن هورمونهایی که باعث مشکلات پوستی می شوند را آزاد نمی کند.

چگونه از پوستهای حساس مراقبت کنیم

پوست های حساس اغلب دچار قرمزی و نازکی می شوند. زمانیکه پوست خیلی خشک شود نمی تواند از عصبهای خود محافظت کند. این عمل واکنشهای پوستی را پدیدار می کند به همین دلیل مراقبت از پوستهای حساس بسیار مهم است.
پوست حتی به محیط پیرامون خود واکنش نشان می دهد. گرما یا سرمای شدید، در معرض طولانی اشعه خورشید و باد قرار گرفتن بر روی پوستهای حساس بسیار تاثیرگذار هستند.
یکی دیگر از حساسیتهای پوستی نیز می تواند عامل ژنتیکی باشد. اگر پوست شما از این دست باشد می توانید اقدامات لازم را برای پاکسازی و تقویت آن انجام دهید. مانند:

از آب لیمو ترش استفاده کنید. هر روز آب لیمو ترش بنوشید. لیمو دارای آنتی اکسیدان و ویتامین C است که برای سم زدایی خون بسیار مفید است. لیمو ترش کمک به بهبود پوست شما می کند و از بروز آکنه جلوگیری به عمل می آورد.

از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب صرفا برای استفاده در ساحل، استخر و مسافرت نیستند. از این کرم ها به طور منظم در طول سال می توانید استفاده کنید. همچنین می توانید جهت محافظت از پوست از لباسهای با آستین بلند نیز بهره ببرید.

محصولات مراقبت از پوست را خریداری کنید. البته محصولاتی را خریداری کنید که دارای سولفات، الکل، اسید و رنگها و رایحه های مصنوعی نباشند، چون براحتی می توانند باعث تحریک پذیری پوست شوند. از گیاهانی مانند چای، آلوئه ورا و بابونه هم می توانید استفاده کنید.

از لوازم آرایشی استاندارد استفاده کنید. ضمنا اگر از مقدار کمتری از این لوازم استفاده کنید برای پوست تان بهتر است. بهتر است که این لوازم دارای مواد نگهدارنده نباشند و یک ایده مناسب برای داشتن پوستی سالم این است که محصولات قدیمی خود را دور بریزید.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید. مرطوب کننده روغن نارگیل یک مرطوب کننده بسیار عالی است که به تمام منافذ پوست می رسد و از خشکی آن جلوگیری می کند. این روغن ضد التهاب است و می توان برای تمامی سطح بدن و صورت نیز استفاده شود.

پوست خود را تمیز نگه دارید. یک پاک کننده پوست خوب شیر خام است چون خشکی پوست را از بین می برد. پد پاکسازی خود را درون شیر خام فرو ببرید و به آرامی بر روی صورت خود ماساژ دهید. پس از 10 دقیقه صورت تان را آب گرم بشویید.

از گلاب استفاده کنید. استفاده از گلاب برای جلوگیری از ایجاد چین و چروک بسیار مناسب است و پوست را شفاف می کند. گلاب خاصیت ضد التهاب و ضد عفونی کننده دارد که برای پوستهای حساس بسیار مفید است. همچنین می توان از گلاب برای پاک کردن آرایش هم استفاده کرد.

رژیم غذایی مناسب داشته باشید. حتما از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها تغذیه کنید. همچنین می توانید از غذاهای ضد التهاب مانند ماهی سالمون، اسفناج، ذغال اخته و آوکادو هم بهره ببرید.
نکاتی مهم برای مراقبت از پوست های حساس

چای سبز بنوشید. این نوشیدنی به دلیل داشتن مواد آنتی اکسیدانی پوست شما را سالم و شفاف می کند. همچنین می توان از چای سبز به عنوان یک پاک کننده صورت هم استفاده کرد.

یک بار در هفته پوست خود را با روش لایه برداری تمیز کنید. این فرایند باعث می شود ذرات معلق در هوا که بر روی پوست قرار گرفته است از بین برود و جوشهای سرسیاه و آکنه کاهش یابند. اما باید بدانید که افراط در این کار هم می تواند باعث تحریک پوست شود.

صورت خود را هیچگاه با آب گرم نشویید. چون این کار باعث می شود چربی های مورد نیاز برای حفاظت پوست از بین بروند. به جای آب گرم از آب ولرم یا آب سرد استفاده کنید.

از محصولاتی که مواد اولیه آنها نفتی هستند برحذر باشید، زیرا باعث تحریک پوست می شوند. این نوع محصولات منافذ پوست را بسته و از ورود آب و هوا به پوست جلوگیری می کنند که به مرور زمان غشای پوست از بین رفته و آکنه و جوشهای سرسیاه و چرکی بوجود می آیند.

پوست خود را تحریک نکنید. پاکسازی و ماساژ بیش از حد پوست می تواند منجر به خشکی و تحریک پذیری شود.

پوست خود را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید. چون این کار باعث خشکی پوست می شود و در طولانی مدت چین و چروک را نمایان می کند.

از نوشیدن الکل و کشیدن سیگار اجتناب کنید. این کارها میزان جریان خون در زیر پوست را بسیار کاهش می دهند.

ورزش کنید. ورزش کردن باعث افزایش جریان خون می شود و خون تمام سلولهای پوست را تغذیه می کند. پس از ورزش صورت خود را بشویید تا عرق و چربی اضافه بر روی پوست از بین برود.
نکاتی مهم برای مراقبت از پوست های حساس

حوله ها چه کمکی به پوستهای حساس می کنند؟

زمانی که با حوله صورت خود را از ذرات گرد و غبار و چربی پاک می کنید حتما بعد از این باید حوله را بشویید. ضمنا باید بدانید که پس از هر حمام، حوله شما چیزهای زیادی را جمع آوری می کند. پس نظافت حوله ها بسیار مهم هستند.

از یک حوله برای بار دوم استفاده نکنید باید حتما حوله تمیز جایگزین کنید. حوله ای که بر روی زمین افتاده است را هرگز استفاده نکنید چون بهترین جمع کننده باکتری ها است. پس اگر دارای پوست حساسی هستید مطمئن شوید که حتما حوله تان تمیز است. این کار بسیاری از مشکلات پوستی را رفع می کند.

گرد و غبار، خاک و باکتری ها براحتی می توانند به روبالشی انتقال پیدا کنند. طبیعتا زمانیکه پوست شما بر روی روبالشی قرار بگیرد دچار مشکلات عدیده خواهد شد. اما اگر نمی توانید روبالشی خود را هر روز بشویید می توانید از راهکارهایی که در زیر آورده ایم استفاده کنید:

• همیشه از حوله های تمیز استفاده کنید. اگر برایتان سخت است که هر روز از یک حوله تمیز و شسته شده بهره ببرید می توانید از حوله های کاغذی استفاده کنید.
• از حوله های مجزا استفاده کنید. بهتر است که حوله صورت، مو و بدن به صورت جداگانه استفاده شوند. در ابتدا با حوله صورت، چهره خود را خشک کنید سپس با حوله های دیگر مو و بدن را خشک کنید.
• حوله تمیز خود را بر روی روبالشی قرار دهید. در این صورت دیگر با پوست تان باکتریهای روبالشی را جذب نمی کنید. هر شب باید این حوله را عوض کنید. این کار کمک می کند تا ارتباط پوست با باکتری ها قطع شود و سلامت پوست شما باز گردد.

چگونه حوله ها را تازه نگه داریم؟

پوستهای حساس نیاز به حوله های نرم و لطیف دارند. پس از چند دوره شستشو ممکن است نرمی و لطافت حوله ها طبق سلیقه اولیه شما نباشند. در زیر چند ترفند ساده آورده ایم تا هم لطافت حوله را باز گردانید، هم از تحریک پذیری پوست تان جلوگیری کنید.
نکاتی مهم برای مراقبت از پوست های حساس

• حوله ها را دوباره احیا کنید. حوله های تمیز یا کثیف خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید و با آب ولرم آنها را بشویید.
• برای شستشو از یک فنجان سرکه سفید استفاده کنید و هیچ نوع پاک کننده ای را به آن اضافه نکنید.
• اجازه دهید ماشین لباسشویی یک شستشوی معمول را شروع کند.
• پس از چرخه اول شستشو یک فنجان آب گازدار به جای سرکه اضافه کنید.
• چرخه شستشو را دوباره شروع کنید و این بار هم از تنظیم آب ولرم استفاده کنید.
• پس از شستشو می توانید هم از خشک کن استفاده کنید، هم می توانید حوله را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شود.

از لیف های حمام نرم برای پاک کردن صورت استفاده کنید

مایع های شستشو ممکن است برای پوستهای حساس مضر باشند. هر چه از موادهای شستشوی نرم کننده استفاده کنید بهتر است.
بسیار مهم است که بدانید چگونه از لیف حمام استفاده کنید. به یاد داشته باشید که بیش از یک دقیقه نباید لیف را در تماس با پوست قرار دهید.

بیش از حد هم نباید صورت خود را بشویید چون باعث ایجاد لکه های قرمز بر روی پوست می شود. شستشو را با آرامی انجام دهید سپس با لیفی نرم صورت خود را پاک کنید.
از لیف بیش از یک بار استفاده نکنید.

اما اگر لیف شما قابل شستشو است پس از هر بار استفاده باید آن را بشویید، چون هنگامیکه صورت خود را با این لیف ها پاک می کنید، بستر مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می شود.
اگر نمی خواهید پس از هر بار استفاده از لیف آن را با ماشین لباسشویی بشویید، حتما مطمئن شوید که آن را تمیز کرده اید و سپس آن را خوب خشک کنید و در جایی که بدون رطوبت است قرار دهید.
نکاتی مهم برای مراقبت از پوست های حساس

لیف ها چگونه از پوست های حساس لایه برداری می کنند

در اکثر روشهای مراقبت از پوست فهرستی از پاک کننده ها و مرطوب کننده ها وجود دارد. اما آیا می دانستید که صرفا با یک لیف مناسب می توانید از پوست لایه برداری انجام دهید؟ مزایای لایه برداری عبارتند از:
• افرادی که دارای پوستهای حساس هستند باید از مصرف محصولات پوستی جدید پرهیز کنند چون ممکن است دچار واکنش پوستی شوند.
• پاک کننده ها و مرطوب کننده ها معمولا گران قیمت هستند. اگر هم از این محصولات در مدت زمان طولانی استفاده کنید ظروف آنها محلی برای رشد باکتری ها می شوند. اما استفاده از لیف شما را از تمامی این فرآیندها خارج می کند.
• استفاده از لیف یک نوع خلاقیت در تمامی این روشهای پاک کنندگی است. زیرا در این شرایط دیگر نیاز نخواهید داشت محصولات مختلف را با پوست خود امتحان کنید تا سازگاری آنها را بدست آورید. لایه برداری با لیف روشی ساده اما کاربردی است. البته در نهایت هم تمامی این انتخابها بستگی به خود شما دارد.
• با استفاده از لیف یک مسیر طبیعی را در جهت پاکسازی طی می کنید. محصولات پاک کننده صورت شامل بسیاری از موادهای شیمیایی می باشند که برای پوست مضر هستند. اما استفاده از لیف هیچ اثر شیمیایی را برای پوست در بر نخواهد داشت.
• حال شما همه چیز را در کنترل خود دارید. الان می دانید که اصول شستشوی صورت چگونه است و این روشها کمک می کنند تا پوستی سالم داشته باشید.

لایه برداری با لیف یک روش بسیار ساده است که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. حال مراحل زیر را دنبال کنید:
1. از لیفی استفاده کنید که با آب گرم مرطوب شده باشد.
2. لیف را خوب بچلانید تا هر گونه آب اضافی از آن خارج شود.
3. لیف را تا و سپس صاف کرده بر روی دست بگیرید.
4. لایه برداری را ابتدا از پیشانی شروع کنید. شما می توانید این کار را با حرکات دورانی کوچک انجام دهید.
5. حرکت خود را ادامه دهید تا به میانه و وسط صورت برسید. پس از پیشانی نوبت گونه ها است. حرکت دورانی خود را حفظ کنید. روی بینی تمرکز بیشتری داشته باشید چون بیشتر چربی ها در این منطقه وجود دارند.
6. حرکت خود را به سمت چانه ادامه دهید چون این قسمت هم دارای چربی زیادی است.
7. حال صورت خود را بشویید.
8. سپس با یک حوله نرم صورت خود را پاک کنید.

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا