دانشنامهسلامت

انواع سردرد و راههای درمان آن ( به همراه درمانهای خانگی سردرد )

اگر بخواهیم تعریفی جامع و فراگیر از سردرد داشته باشیم باید این عارضه را اینگونه تعریف کنیم: سردرد عبارتست از هرگونه درد در نواحی مختلف سر که  از نظر منشأ، مدت و شدت سردرد دارای تفاوت می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا مورد انواع سردرد و راه‌های درمان آن صحبت کنیم. در ادامه موارد زیر را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

·         چه زمانی باید به فکر درمان فوری سردرد بود؟

·         شایع‌ترین انواع سردرد نوع اول کدامند؟

·         سردرد عصبی چیست؟

·         روش‌های درمان سردرد خوشه‌ای کدام است؟

·         راه‌کارهای درمان سردرد میگرنی چه هستند؟

·         درمان خانگی سردرد میگرنی چگونه است؟

·         شایع‌ترین انواع سردرد نوع دوم کدام است؟

·         سردرد سینوسی چیست؟

·         سردرد هورمونی چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

·         کافئین چه رابطه‌ای با سردرد دارد؟

·         فعالیت بدنی چه رابطه‌ای با سردرد دارد؟

·         فشار خون چگونه باعث به وجود آمدن سردرد می‌شود؟

·         چگونه مسکن‌ها منجر به بروز سردرد می‌شوند؟

·         آیا آسیب فیزیکی به سر می‌تواند عامل به وجود آمدن سردرد باشد؟

·         چه زمانی برای درمان سردرد باید به پزشک مراجعه کرد؟

·       چه زمانی باید به فکر درمان فوری سردرد بود؟

گاهی اوقات سردردی که به راحتی با یک مسکن درمان می‌شد، بسیار خطرناک و جدی می‌شود. در این شرایط باید سریعاً از کمک‌های پزشکی استفاده کرد.

این جمله به این معنی نخواهد بود که با هر دردی در ناحیه‌ی سر باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را در همراه با سردرد داشتید بهتر است سریعاً به پزشک مراجعه کنید و به فکر درمان فوری سردرد خود باشید تا از خطرات احتمالی جلوگیری کنید.

·         گرفتگی گردن

·         تشویش

·         بدترین سردردی که تا به این لحظه تجربه کرده‌اید

·         استفراغ

·         گیجی

·         بریده بریده بودن صدا

·         تب بیشتر از ۳۸ درجه‌ی سلسیوس

·         فلج موقتی هر یک اعضا یا اختلال در بینایی

در صورتی که سردرد شما با علائم بالا همراه نباشد، با مطالعه‌ی ادامه‌ی این مقاله می‌توانید نوع، علت و بهترین راه درمان سردرد را به راحتی شناسایی کنید.

سردردهای نوع اول
سردردهای نوع اول

شایع‌ترین سردرد‌های نوع اول

سردرد‌های نوع اول به آن دسته از سردرد گفته می‌شود که منشأ آن در سر  باشد. به بیان دیگر این نوع سردرد ارتباطی به بیماری‌ها و حساسیت‌های بدن ندارد و مستقیماً به سر انسان مرتبط می‌باشد. این نوع از سردرد‌ها به دو دسته‌ی اپیزودیک و  مزمن تقسیم می‌شوند.

·         سردرد‌های اپیزودیک معمولاً دارای نظم خاصی نیستند و بعضی اوقات رخ می‌دهند. این نوع از سردرد‌ها زمان زیادی ادامه ندارند. میانگین زمان مورد نیاز برای درمان سردرد‌ اپیزودیک به صورت حدودی برابر نیم ساعت تا ۳ ساعت می‌باشد.

·         سردرد‌های مزمن معمولاً نسبت به سردرد‌های اپیزودیک مقاوم‌تر هستند. معمولاً سردرد‌های مزمن چند روز از هر ماه را به خود اختصاص می‌دهند و تا چند روز ادامه خواهند داشت. این نوع سردرد درمان خاصی ندارد و باید از  مسکن برای درمان سردرد استفاده کرد.

 

1.    سردرد عصبی

سردرد عصبی
سردرد عصبی

شناسایی سردرد‌های عصبی کار چندان‌ دشواری نمی‌باشد. مهمترین نشانه‌ی سردرد عصبی احساس درد و کرختی در تمام نواحی سر می‌باشد. از دیگر نشانه‌های بارز سردرد‌های عصبی می‌توان به حساس شدن اطراف گردن، پیشانی، جمجمه و حتی ماهیچه‌های شانه می‌باشد.

معمولاً تمامی افراد می‌توانند دچار سردرد عصبی شوند. همان طور که از نام این بیماری استنباط می شود، علت اصلی این بیماری استرس و فشار عصبی می‌باشد. برای درمان سردرد عصبی می‌توانید از مسکن‌های بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک استفاده کنید. رایج‌ترین داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه‌ی پزشک به منظور درمان سردرد عصبی عبارتند از:

·         آسپیرین

·         ایبوپروفن

·         ناپروکسین

·         استامینوفن

در صورتی به کمک این داروها موفق به درمان سردرد عصبی نشدید، باید به نزد پزشک بروید. معمولاً در چنین مواقعی پزشکان دارو‌هایی نظیر ایندومتاسین، ملوکسیکام و کتورولاک را تجویز می‌کنند.

پیشگیری و درمان سردرد عصبی

به منظور پیشگیری و درمان سردرد عصبی باید علت پیدایش آن که استرس می‌باشد را از بین برد. امروزه تکنیک‌های بسیاری برای از بین بردن استرس وجود دارد که در ادامه برای درمان سردرد عصبی به مؤثرترین آنها اشاره می‌کنیم:

·         تمرینات بیوفیدبک ( Biofeedback training ): به کمک این تکنیک می‌آموزید تا عکس‌العمل‌های مشخصی از بدن را برای کاهش درد کنترل کنید.

در طول دوره‌ی بیوفیدبک بدن شما برای تجزیه و تحلیل به وسیله‌ی تجهیزات الکترونیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها اطلاعاتی از قبیل تنش ماهیچه‌ها، شدت ضربان قلب و فشار خون را در اختیار شما قرار می‌دهند.

پس از آن شما با تمریناتی از جمله تمرینات تنفسی یاد خواهید گرفت تا تنش‌های ماهیچه‌ای و ضربان قلب خود را تحت کنترل قرار دهید.

·         درمان‌های شناختی رفتاری: این روش درمان سردرد عصبی بر مبنای مهارت‌های کلامی عمل می‌کند. در این روش به کمک برقراری ارتباطات کلامی سطح استرس را در بدن خود کاهش می‌دهید که در نهایت این کاهش سطح استرس، شدت و میزان تکرار سردرد را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد.

·         سایر تکنیک‌های تمدد اعصاب: هر رفتاری که منجر به تمدد اعصاب شود، از جمله تنفس عمیق، یوگا، مدیتیشن و تمدد تدریجی ماهیچه‌ای در نهایت به درمان سردرد عصبی کمک می‌کند. با مطالعه‌ی انواع کتاب و شرکت کردن در انواع کلاس‌های آموزش به راحتی می‌توانید تکنیک‌های ریلکسیشن را بیاموزید و از بروز سردرد‌های عصبی پیشگیری کنید.

علاوه بر روش‌های بالا، با انتخاب یک سبک زندگی سالم می‌توانید احتمال بروز این سردردها را تا حد چشمگیری کاهش دهید:

·         به اندازه بخوابید، نه زیاد و نه کم.

·         سیگار نکشید.

·         به صورت منظم ورزش کنید.

·         در غذا خوردن افراط و تفریط نکنید.

·         روزانه مقدار زیادی آب مصرف کنید.

·         مصرف الکل، کافئین و شکر را محدود کنید.

2. سردرد‌های خوشه‌ای

سردرد خوشهای
سردرد خوشهای

مهم‌ترین ویژگی سردرد‌های خوشه‌ای، احساس سوختن و تیر کشیدن شدید می‌باشد. این نوع سردرد معمولاً در پشت یکی از چشم‌ها یا یک بخش از صورت اتفاق می‌افتد.

برخی اوقات علائمی نظیر ورم، قرمز شدن، سوزش و تعریق در بخشی از صورت که دچار سردرد خوشه‌ای می‌باشد، مشاهده می‌شود.

علاوه بر موارد بالا، معمولا این سردرد علائم دیگری نظیر گرفتگی بینی و ریزش اشک از چشمان را نیز به همراه خواهد داشت.

سردرد‌ خوشه‌ای به صورت اپیزودیک اتفاق می‌افتد. این نوع سردرد می‌تواند بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت به طول بیانجامد. افرادی که به این نوع سردرد مبتلا هستند، روزانه بین یک الی چهار سردرد را تجربه می‌کنند.

سردرد‌ خوشه‌ای معمولاً در فصول بهار و پاییز بیشتر اتفاق می‌افتند. احتمال ابتلا به سردرد خوشه‌ای در بین مردان سه برابر زنان می‌باشد.

پزشکان هنوز از دلایل بروز سردرد خوشه‌ای مطمئن نیستند. اما برای درمان سردرد خوشه‌ای روش‌های مؤثری را می‌شناسند.

برخی از پزشکان برای درمان سردرد خوشه‌ای راهکار‌هایی از قبیل اکسیژن درمانی، سوماتریپتان و بی‌حس کننده‌های موضعی را پیشنهاد می‌کنند.

جالب است بدانید که هنوز روشی برای درمان سردرد خوشه‌ای به صورت قطعی وجود ندارد. در فرایند درمان سردرد خوشه‌ای هدف به حداقل رساندن شدت درد، کوتاه کردن دوره‌ی بیماری و پیشگیری از حملات می‌باشد.

برای خلاص شدن از درد‌های حاد این نوع سردرد می‌توان برخی از اقدامات را در صورت نیاز انجام داد. در ادامه برخی از این راه‌کارها لیست شده‌اند:

·         اکسیژن: استفاده از ماسک اکسیژن ۱۰۰ درصد خالص به اندازه‌ی ۱۲ لیتر در دقیقه نقش مهمی در کاهش درد سردرد خوشه‌ای ایفا می‌کند. این راهکار بسیار امن، ارزان و زود بازده می‌باشد. به گونه‌ای که در زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه می‌توانید آثار آن را مشاهده کنید. اکسیژن به طور کلی روشی بدون عوارض جانبی برای درمان سردرد خوشه‌ای می‌باشد.

·         اکتروتاید ( Octreotide ): اکتروتاید ( ساندوستاتین )، ورژنی مصنوعی از هورمون ساماتوستاتین مغز می‌باشد که قابل تزریق می‌باشد. این هورمون در درمان سردرد خوشه‌ای نقش بسزایی ایفا می‌کند.

·         بیحسی موضعی:  اثر کرختی ناشی از بیحس کننده‌های موضعی نظیر لیدوکائین ممکن است درد‌های ناشی از سردرد خوشه‌ای را برخی ا افراد بهبود ببخشد. البته این مواد مسکن باید به وسیله‌ی بینی وارد بدن شوند.

پس از تشخیص این بیماری توسط پزشکان، نوبت به طراحی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه می‌رسد. کورتیکواستروئیدها، ملاتونین، توپیرامات و مسدود‌کننده‌های کلسیومی سردرد‌های خوشه‌ای را بسیار خفیف می‌کنند.

3.    سردرد میگرنی

سردرد میگرنی
سردرد میگرنی

درد ناشی از سردرد‌های میگرنی از درد‌های بسیار شدیدی می‌باشد که از اعماق سر ناشی می‌شود. این درد می‌تواند روز‌ها ادامه پیدا کند و حتی امکان انجام فعالیت‌های روزانه را از افراد سلب کند. سردرد میگرنی معمولاً در محل خاصی ثابت نیست اما همواره در یک سمت سر اتفاق می‌افتد. افرادی که از سردرد‌های میگرنی رنج می‌برند معمولاً به نور و صدا حساس هستند. از دیگر نشانه‌های سردرد‌ها میگرنی تهوع و استفراغ می‌باشد.

برخی از افراد مبتلا به سردرد‌های میگرنی، به مرور زمان دچار اختلال در سیستم بینایی خود می‌شوند. به صورت تقریبی یک پنجم افراد مبتلا به سردرد میگرنی علائم بالا را  پیش از شروع درد تجربه می‌کنند.

میگرن ممکن است ریشه‌ی ارثی داشته باشد و سایر اعضای خانواده نیز به نوع از سردرد مبتلا باشند. خانم‌ها در مقابل آقایان سه برابر در انتقال سردرد میگرنی به نسل بعد قدرتمند‌تر هستند. برخی از عوامل محیطی نظیر اختلال در خواب، کمبود آب در بدن، نخوردن وعده‌های غذایی به صورت مرتب، مصرف برخی از غذاها، نوسانات هورمونی و قرارگرفتن در معرض برخی از مواد شیمیایی می‌تواند موجب شروع سردرد میگرنی شود.

در صورتی که انواع مسکن‌های معمولی در طی حملات میگرنی نتواند درد را تسکین دهد، پزشکان به احتمال زیاد انواع تریپتان را تجویز می‌کنند. تریپتان‌ها به عنوان دارو‌های ضد التهاب و تنظیم‌کننده‌ی جریان خون ورودی به مغز می‌باشند. این دارو به صورت تزریقات، قرص و قطره‌ی بینی تولید می‌شود. تریپتان‌ها به عنوان یکی از روش‌های درمان سردرد میگرنی به حساب می‌آیند.

در صورتی که جزو آن دسته از افراد هستید که بیشتر از سه روز در ماه به سردرد میگرنی ناتوان‌کننده‌ای دچار هستید، حتما پزشک خود را در جریان این مورد قرار دهید. معمولاً پزشکان به عنوان یک روش اثر بخش برای درمان سردرد میگرنی داروهای پیشگیری از سر درد تجویز می‌کنند. شاید دانستن این کته برایتان جذاب باشد که معمولاً افراد مبتلا به سردرد‌های میگرنی، استفاده از قرص‌های پیشگیرانه را برای درمان سردرد میگرنی جدی نمی‌گیرند.

بر طبق آخرین آمارها،  ۳ الی ۱۳ درصد از مبتلایان به سردرد میگرنی از داروهای پیشگیرانه استفاده می‌کنند و این درحالی است که ۳۸ از بیماران به این داروها نیاز دارند. رایجترین داروهای پیشگیرانه برای درمان سردرد میگرنی عبارتند از:

·         پروپرانولول ( propranolol )

·         متوپرولول ( metoprolol )

·         تاپیرامت ( topiramate )

·         آمیتریپتلین ( amitriptyline)

با توجه به درد شدید سردرد میگرنی، روش‌های متفاوتی برای درمان سردرد میگرنی وجود دارد. در ادامه مهمترین روش‌های درمان سردرد میگرنی که در آن انواع روش درمان خانگی سردرد میگرنی نیز گنجانده شده است را ذکر می‌کنیم:

·         سرد کردن: با قرار دادن کیسه‌ی یخ بر روی پیشانی، قسمت فوقانی سر یا گردن می‌توانید از شدت درد بکاهید. البته متخصصین به صورت دقیق از نحوه‌ی عملکرد این روش درمان خانگی سردرد میگرنی اطمینان ندارند، اما حدس می‌زنند که با سرد کردن سر جریان خون ورودی به سر کاهش می‌یابد. علاوه بر این می‌توانید از بسته‌های ژل خنک‌کننده یا حتی لباس خیس نیز استفاده کنید.

·         سکوت و تاریکی: صدای بلند و نور زیاد می‌تواند منجر به وخیم‌تر شدن سردرد شود. در این روش درمان خانگی سردرد میگرنی باید نقطه‌ای ساکت و تاریک پیدا کنید و در آن استراحت کنید. با انجام این عمل سرعت بهبود شما افزایش می‌یابد.

·         ورزش: انجام فعالیت ورزشی در حین حملات میگرنی به هیچ عنوان فکر خوبی نیست. به دلیل افزایش جریان خون هنگام انجام فعالیت ورزشی، درد بیشتری در هنگام بروز حملات میگرنی برایتان به همراه خواهد داشت. اما هنگامی که حالتان خوب است، انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند از بروز سردرد میگرنی پیشگیری کند. بدن در هنگام ورزش از خود اندورفین آزاد می‌کند که این ماده با انواع درد‌ها مقابله می‌کند.

·         منیزیم: این ماده معدنی در انواع سبزیجات سبز و تیره رنگ وجود دارد. این عنصر طبیعی در زمانی که زیر حملات میگرنی باشید، اثری نخواهند داشت اما بر اساس برخی از تحقیقات، منیزیم می‌تواند از بروز سردرد میگرنی پیشگیری کند. این ماده را می‌توانید به واسطه‌ی مصرف قرص نیز به بدن برسانید اما پیش از انجام این کار پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید.

·         ویتامین ب ۱۲: این ویتامین با نام ریبوفلاوین شناخته می‌شود و مقادیر زیاد آن را می‌توانید در شیر، پنیر، ماهی و جوجه‌ی مرغ پیدا کنید. علاوه بر این‌ها قرص ویتامین ب ۱۲ نیز در دسترس همگان قرار دارد. بر اساس آخرین دستاورد‌های علم پزشکی، این ویتامین در درمان میگرن نقش مهمی بازی می‌کند.

همانطور که مشاهده کردید، با انجام برخی از روش‌های ساده و در دسترس درمان خانگی سردرد میگرنی به راحتی می‌توانید با این بیماری طاقت فرسا مقابله کنید.

شایع‌ترین سردرد‌های نوع دوم

سردرد نوع دوم
سردرد نوع دوم

سردرد‌های نوع دوم دارای منشأ متفاوتی از سردرد‌های نوع اول می‌باشند. سردرد‌های نوع دوم از سر ناشی نمی‌شوند و مستقیماً ریشه‌ در فعل و انفعالات بدن ما دارند. در صورتی که فردی دچار سردرد نوع دوم شد، برای درمان سردرد کافیست تا ریشه‌ی مشکل را پیدا کند و آن را درمان کند.

1.    سردرد سینوسی یا آلرژیک

درمان سردرد سینوسی
درمان سردرد سینوسی

برخی از سردرد‌ها به دلیل بروز حساسیت بدن نسبت به برخی از عوامل محیطی می‌باشد. درد ناشی از این نوع سردرد معمولاً در ناحیه‌ی سینوس واقع در قسمت جلویی سر اتفاق می‌افتد.

سردرد میگرنی معمولاً با سردرد سینوسی اشتباه تشخیص داده می‌شود. در واقع ۹۰ درصد از سردرد‌های سینوسی در واقع سردرد میگرنی می‌باشند. معمولاً افرادی که دارای آلرژی فصلی مزمن می‌باشند در معرض ابتلا به سردرد سینوسی می‌باشند.

مرسوم‌ترین روش درمان سردرد سینوسی، خارج کردن مخاط می‌باشد. این مخاط در صورتی که خارج نشود به سینوس‌ها فشار وارد می‌کند و در نهایت موجب بروز سردرد سینوسی می‌شود. مهمترین روش‌های درمان سردرد سینوسی عبارتند از:

·         استفاده از اسپری استروئید بینی

·         داروهای بدون نیاز به نسخه‌ی ضد انعقاد نظیر فنیل فرین یا آنتی هیستامین

سردرد‌های سینوسی می‌توان نشانه‌ای از عفونت سینوس باشند. در این موارد، پزشک با استفاده از انواع آنتی بیوتیک، علت به وجود آمدن سردرد ( عفونت سینوس )‌ را مداوا می‌کند.

برای درمان سردرد سینوزیت راه‌های دیگری نیز وجود دارد. در ادامه قصد داریم تا به صورت مختصر و مفید راه‌های درمان سردرد سینوزیت را بررسی کنیم.

درمان سردرد سینوزیت با رطوبت

مخاط خشک شده در بینی به مرور تشکیل یک لایه‌ی نسبتاً ضخیم می‌دهد که منافذ سینوس را بسته و ویروس‌ها در آن به دام می‌اندازد. با افزایش رطوبت در بینی می‌توانید مخاط موجود در بینی را تخلیه کنید.

با این عمل فشار از روی سینوس‌ها برداشته می شود و احتمال بروز سردرد سینوزیت به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد. برای افزایش رطوبت در بینی روش‌های بسیار کاربردی و ساده‌ای وجود دارد:

·         مصرف مایعات

·         استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده‌ی هوا

·         دوری از هوای بسیار سرد و خشک

·         استفاده از دوش آب گرم با بخار زیاد

·         نوشیدن یک لیوان چای یا سوپ داغ

 

شستشوی سینوس

همانطور که گفتیم، شستشوی سینوس یکی از روش‌های درمان سردرد سینوسی می‌باشد. بهترین روش برای شستشوی بینی و سینوس‌ها، شستشو به کمک محلول آب و نمک می‌باشد. برای شستشوی بینی و سینوس‌ها نوعی وسیله‌ی شستشو به نام بطری شستشوی سینوس وجود دارد که به راحتی می‌توان آن را از داروخانه‌های خریداری کرد.

کمپرس آب داغ و سرد

با استفاده از کمپرس آب داغ بر روی چشمان و بینی، مجاری تنفسی و منافذ سینوس‌ها گرم و شل می‌شوند. علاوه بر این در حین سردرد‌های سینوسی می‌توانید با استفاده از کمپرس گرم و سرد فشار را از روی سینوس‌ها بردارید. برای انجام این روش درمان سردرد سینوسی باید ابتدا به مدت ۳ دقیقه سینوس را در معرض کمپرس گرم قرار دهید. سپس به مدت ۳۰ ثانیه سینوس را کمپرس سرد کنید. این عمل باید ۲ بار دیگر به صورت پشت سر هم و در هر روز حدوداً ۴ بار انجام شود.

غذای تند بخورید

بسیاری از مردم بر این عقیده هستند که مصرف غذای تند مثل فلفل و خردل منافذ سینوس را باز می‌کند. البته شواهد محکمی مبنی بر اینکه کاپساسین، از مواد اصلی تشکیل دهنده‌ی فلفل قرمز، در تسکین دردهای بسیاری مؤثر می‌باشد.

در صورتی که دستگاه گوارش‌تان مشکلی با مصرف فلفل ندارد، میتوانید برای درمان سردرد سینوسی از آن استفاده کنید.

آواز بخوانید

برخی افراد اظهار داشتند که با یک ساعت آواز خواندن در روز توانسته‌اند به صورت چشمگیری سردرد سینوسی را کنترل کنند. بر اساس تحقیقات دانشمندان سوئدی، آواز خواندن سینوس‌ها را تمیز می‌کند. به نظر شما چگونه این چنین چیزی ممکن است؟

آواز خواندن باعث می‌شود تا گردش هوا در بینی و سینوس‌ها بیشتر انجام شود و علاوه بر این، میزان اکسید نیتریک نیز در سینوس‌ها افزایش می‌یابد. ترکیب نیتریک اکسید و گردش هوا احتمال ابتلا به سینوزیت را کاهش می‌دهد.

سردرد هورمونی

سردرد هورمونی
سردرد هورمونی

این نوع سردرد بیشتر در خانم‌ها شایع می‌باشد. علت بروز این سردرد به نوسانات هورمونی در بدن خانم‌ها مرتبط می‌باشد.

قاعدگی، قرص‌های ضد بارداری و حاملگی سطح استروژن بدن را دستخوش تغییر می‌کند که این تغییرات زمینه‌ را برای بروز سردرد هورمونی مهیا می‌کند.

این سردرد بیشتر به دوره‌ی قاعدگی مرتبط می‌باشد. به همین دلیل نام دیگر این نوع سردرد، میگرن قاعدگی می‌باشد. این سردرد می‌تواند قبل بعد و حتی در حین خونریزی‌های دوران قاعدگی اتفاق بیوفتد. به منظور درمان سردرد هورمونی می‌توانید از انواع داروهای بدون نیاز به نسخه نظیر ناپروکسین و داروهای نسخه‌ای نظیر فرووا ( Frevo ) استفاده کنید.

بر اساس آخرین دستاوردهای پزشکی در این حوزه، به صورت تخمینی، ۶۰ در صد از بانوانی که به میگرن مبتلا هستند تجربه‌ی ابتلا به میگرن قاعدگی را نیز دارند. به همین دلیل تمامی درمان‌های ثانویه‌ی سردرد می‌تواند به نوبه‌ی خود تعداد دفعاتی که در ماه سردرد رخ می‌دهد را کم کند.

یک راه درمان سردرد هورمونی استفاده از درمان‌های خانگی می‌باشد. درمان خانگی سردرد هورمونی به سهم خود می‌تواند بسیار مؤثر و کاربردی باشد. به طور کلی هر چه زودتر برای درمان سردرد اقدام کنید، شانس بیشتر برای درمان آن خواهید داشت. به طور کلی درمان‌های خانگی نسبتاً آسان و کارا می‌باشند. از معروف‌ترین روش‌های درمان خانگی سردرد هورمونی عبارتند از:

·         همواره مقادیر زیادی آب بنوشید تا از خشک شدن بدن جلوگیری کنید.

·         در مواقعی که سردرد آغاز می‌شود، سعی کنید در جایی ساکت و تاریک دراز بکشید و چشمان خود را ببندید.

·         یک کیسه‌ی حاوی یخ بر روی سر خود قرار دهید.

·         محلی که از سر که دچار درد شده‌ را ماساژ دهید.

·         نفس عمیق بکشید یا از سایر روش‌های مبتنی بر تمدد اعصاب استفاده کنید.

 سردرد‌های کافئینی

سردرد ناشی از مصرف کافئین
سردرد ناشی از مصرف کافئین

مصرف کافئین بر روی جریان خون منتهی به مغز اثر می‌گذارد. مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند منجر به سردرد شود. افرادی که دارای عارضه‌ی میگرن هستند، با استفاده از کافئین خود را در معرض ابتلا به سردرد قرار می‌دهند.

همانطور که مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین احتمال ابتلا به سردرد را افزایش می‌دهد، در افرادی که به صورت منظم از کافئین استفاده می‌کنند، عدم استفاده از کافئین نیز احتمال بروز سردرد را افزایش می‌دهد.

به عنوان یکی از راهکار‌های پیشگیرانه برای درمان سردرد خصوصاً درمان سردرد میگرنی، سعی کنید میزان استفاده از کافئین را در سطح منطقی و قابل قبول نگهدارید و یا به طور کلی مصرف کافئین خود را قطع کنید تا احتمال بروز سردرد را به حداقل برسانید.

 

سردرد‌های ناشی از فعالیت فیزیکی شدید

سردرد ناشی از فعالیت فیزیکی شدید
سردرد ناشی از فعالیت فیزیکی شدید

این نوع از سردرد معمولاً بلافاصله پس از انجام فعالیت‌های سنگین و شدید بدنی اتاق می‌افتد. وزنه‌برداری، دویدن و برقراری روابط جنسی از مهمترین علل بروز این نوع از سردرد می‌باشد.

انجام فعالیت‌های سنگین بدنی باعث افزایش جریان خون ورودی به جمجمه می‌شود که این افزایش در جریان خون، عامل اصلی ایجاد سردرد در دو طرف سر می‌شود.

معمولاً سردرد‌های ناشی از فعالیت سنگین بدنی زمان زیادی طول نمی‌کشند. مسکن‌هایی نظیر آسپیرین و ایبوپروفن می‌توانند درد این نوع سردرد را به حداقل برساند.

اگر این نوع سردرد به آسانی درمان نشد، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید چرا که احتمال دارد این سردرد نشانه‌ای از یک مشکل حاد در بدن شما باشد.

سردرد‌های ناشی از فشار خون

سردرد ناشی از فشار خون بالا
سردرد ناشی از فشار خون بالا

یکی از خطرناک‌ترین انواع سردرد، سردرد ناشی از فشار خون بالا می‌باشد. این نوع سردرد به احتمال زیاد حمایت نیرو‌های اورژانسی را می‌طلبد.

سردرد ناشی از فشار خون بالا معمولاً در دو سمت سر اتفاق می‌‌افتد و با انجام فعالیت بدنی تشدید می‌شود. 

در صورتی که احساس می‌کنید سردرد شما ناشی از فشار خون بالا می‌باشد، در سریع‌ترین زمان ممکن خود را به پزشک برسانید چرا که فشار خون بالا بسیار خطرناک می‌باشد و احتمال بروز انواع سکته را افزایش می‌دهد.

ر صورتی که بتوانید فشار خون خود را کنترل کنید، سردرد ناشی از فشار خون بالا نیز کنترل می‌شود.

در ایالات متحده از هر ۳ نفر یکی به فشار خون بالا مبتلاست. در نتیجه به دلیل بالا بودن نرخ فشار خون، احتمال بروز سردرد‌های مرتبط با فشار خون نیز بیشتر می‌شود. مهمترین نکته در مورد این بیماری این است که نشانه‌ی خاصی از خود به جا نمی گذارد.

جالب است بدانید که حکم قاطع و مطمئنی مبنی بر ارتباط بین سردرد و فشار خون صادر نشده‌است.

برخی دانشمندان بر این عقیده‌اند که ارتباطی بین فشار خون و سردرد وجود ندارد و سایر دانشمندان خبر از ارتباط محکم و قوی می‌دهند.

اما در این میان تمامی دانشمندان بر روی یک نکته هم عقیده ‌اند. فشار خون بسیار بالا بدن را در شرایطی بحرانی قرار می‌دهد.

این فشار خون بحرانی دارای علائمی می‌باشد که مهمترین آن نوعی سردرد می‌باشد. این سردرد دارای دردی متفاوت می‌باشد و به هیچ عنوان شبیه درد ناشی از میگرن نمی‌باشد.

برای درمان سردرد ناشی از فشار خون بالا، باید عامل اصلی یعنی همان فشار خون بالا را اصلاح نمود. برای کاهش فشار خون اقدامات زیر بسیار مؤثر خواهد بود:

1.      تحرک داشته باشید: روزانه ۳۰ الی ۶۰ دقیقه از زمان خود را به انجام فعالیت‌های ورزشی اختصاص دهید. علاوه بر کاهش فشار خون، سطح استرس نیز کاسته خواهد شد. استرس و فشار خون دارای رابطه‌ی نزدیکی با هم می‌باشند.

2.      رژیم غذایی خود را اصلاح کنید: مواد غذایی مورد استفاده‌ی شما در افزایش یا کاهش فشار خون نقش مهمی ایفا می‌کنند. رژیم غذایی پیشنهادی ما عبارتند از:

·         مصرف انواع میوه، سبزیجات و غلات

·         مصرف لبنیات کم چرب، گوشت لخم و ماهی

·         حذف غذاهای دارای چربی اشباع بالا نظیر غذاهای فرآوری شده، لبنیات پر چرب و گوشت با چربی

3.      نمک‌دان را کنار بگذارید: یکی از مهمترین کارهایی که برای کاهش فشار خون می‌توانید انجام دهید، استفاده حداقلی از نمک در برنامه غذایی می‌باشد. برای اینکه مصرف نمک را در عده‌های غذایی کم کنید می‌توانید از سایر طعم دهنده‌ها نظیر فلفل استفاده کنید.

4.      کاهش وزن: فشار خون با افزایش وزن به شدت بالا می‌رود. بسیار جالب است که تنها با کم کردن وزن به اندازه ۴.۵ کیلوگرم می‌تواند در کاهش فشار خون نقش بسزایی داشته باشد.

5.      اعتیاد به نیکوتین کافیست: هر سیگاری که مصرف می‌کنید به صورت موقتی فشار خون شما را برای چند دقیقه بالا می‌برد. در صورتی که مدت زمان زیادی است که سیگار می‌کشید، مدت زمانی که فشار خون شما بالا می‌ماند به مراتب بیشتر از چند دقیقه خواهد بود.

6.      مصرف الکل را محدود کنید: مصرف مقادیر زیاد الکل می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. یکی از مهمترین عوارض مصرف الکل ابتلا به فشار خون بالا می‌باشد.

7.      استرس را  در کمترین سطح ممکن نگه دارید: زندگی در دنیای امروز بدون استرس نمی‌باشد. به همین دلیل برای اینکه بتوانید سلامتی خود را حفظ کنید باید بتوانید بر این استرس‌ها غلبه کنید. برای غلبه بر استرس می‌توانید از انواع روش‌های مبتنی بر تمدد اعصاب استفاده کنید.

 سردرد‌های ناشی از استفاده مفرط از آرام‌بخش

سردرد ناشی از مصرف مفرط داروی مسکن
سردرد ناشی از مصرف مفرط داروی مسکن

این نوع سردرد به دلیل استفاده‌ی بیش از حد و افراطی از دارو‌ها رخ می‌دهد. این نوع سردرد درد زیادی را به شخص وارد می‌کند.

این درد به اندازه‌ای می‌باشد که گاهاً با میگرن اشتباه گرفته می‌شود.

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که به صورت مداوم از انواع مسکن بدون نیاز به تجویز پزشک استفاده می‌کنید، خوب است بدانید که بدن شما برای ابتلا به این سردرد مستعد می‌باشد.

در صورتی بیش از ۱۵ روز در ماه از قرص‌های استامینوفن، ایبوپروفن، آسپیرین و ناپروکسین استفاده می‌کنید بهتر است بیشتر جوانب احتیاط را رعایت کنید تا دچار این سردرد نشوید.

تنها راهکار مؤثر در درمان سردرد ناشی از مصرف مفرط دارو، قطع مصرف داروهای مسکن می باشد.

در ابتدا شاید بدون مصرف قرص‌های ضد درد و آرام‌بخش درد ناشی از سردرد غیر قابل تحمل به نظر بیاید، اما پس از گذشتن ۲ الی ۳ روز دیگر خبری از بروز چنین سردرد‌هایی نخواهد بود.

 

سردردهای ناشی از آسیب به سر

سردرد ناشی از وارد شدن جراحت به سر
سردرد ناشی از وارد شدن جراحت به سر

این نوع از سردرد می‌تواند پس از هرگونه جراحت و آسیب وارد شده به سر اتفاق بیافتد. درد  ناشی از این نوع سردرد بسیار به سردرد میگرنی و سردرد عصبی شباهت دارد و عموماً بین ۶ الی ۱۲ روز پس از وارد شدن جراحت به طول می‌انجامد و می‌تواند به یک درد مزمن تبدیل شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بسیاری از موارد سردرد‌های مقطعی ظرف مدت ۴۸ ساعت بهبود می‌یابند. اگر سردرد در این مدت از بین نرفت و یا اینکه به شدت آن افزوده شود، برای دریافت کمک‌های پزشکی باید به پزشک مراجعه کرد.  در صورتی که در طول یک بازه‌ی ۳ ماه، در هر ماه بیش از ۱۵ روز دچار سردرد باشید باید در اسرع وقت برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه کنید چرا که این علائم نشان‌دهنده‌ی سردرد‌های مزمن می‌باشد.

خوب است بدانید که در بسیاری از مواقع سردرد خبر از مشکلات جدی برای بدن شما می‌دهند. به همین جهت نباید به آسانی از سردرد‌ها چشم‌پوشی کنید.

در این مقاله با انواع سردرد و راه‌های درمان آن آشنا شدیم و دانستیم که راه درمان سردرد با توجه به نوع سردرد تعیین می‌شود.

به منظور درمان سردرد نیز ابتدا باید علل پیدایش یا به زبان دیگر ریشه‌ی آن را شناسایی و درمان کرد.

البته به این نکته توجه داشته باشید که صرفاً اطلاع از انواع سردرد و راههای درمان آن نباید شما را از مراجعه به پزشک باز دارد. برخی از امراض هستند که در ظاهر بسیار شبیه به سردردی ساده هستند اما در صورتی که به موقع مراقبت‌های پزشکی لازم انجام نشود می‌توانند مشکلاتی جدی برای شما به همراه داشته‌باشند.

 

 

 

منابع:

  • ·         http://www.shen-nong.com
  • ·         https://www.healthline.com
  • ·         https://www.everydayhealth.com
  • ·         https://www.webmd.com
  • ·         https://www.mayoclinic.org
  • ·         https://www.medicinenet.com
  • ·         https://www.mayoclinic.org
  • ·         https://migraine.com
  • ·         https://draxe.com
  • ·         https://www.buoyhealth.com
  • ·         www.health.com
  • شیک و پیک هوم
  • کلمات کلیدی:درمان سردرد-درمان سردرد میگرنی-درمان سردرد عصبی-انواع سردرد و راههای درمان – درمان سردرد سینوسی-درمان سردرد خوشه ای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا