نظافتآشپزخانهحمامحولهخانهسلامتنگهداری حوله

6 مورد مهم شستشو در خانه

زمانی که برنامه زندگی شما مملو از کار و خانواده باشد، نگه داشتن خانه ای مرتب و تمیز و شستشو اقلام مهم یک چالش محسوب می شود.

اقلام خانگی که هر روز لمس می کنید ممکن است به نظر تمیز باشند، اما آلودگی های میکروبی به دلیل نامرئی بودن می توانند به راحتی بر روی حوله ها، ملحفه ها و پرده خانه شما جا خوش کرده باشند. در این مقاله یاد می گیرید که چگونه 6 مورد از اقلام مهم خانه را تمیز نگه دارید و شستشو کنید.

 

 1- حوله های خود را چگونه می شویید؟

حوله های حمام به ما کمک می کنند تا پس از استحمام خود را خشک کنیم. ما هم پس از این کار حوله ها را بر روی آویز به راحتی رها می کنیم و به دنبال کارهایی خود می رویم تا زمان بعدی که نیاز به استفاده از این حوله ها داشته باشیم.

اما محیط حمام به دلیل داشتن رطوبت می تواند زمینه ای مناسب برای پرورش میکروب، کپک و قارچ باشد.

در طول روز ما در محل کار، مدرسه و باشگاه به سر می بریم و تقریبا تمام میکروب ها و باکتری های محیط را جذب پوست خود می کنیم و سپس این موجودات نامروی را تقدیم حوله مان می کنیم.

حوله های خود را چگونه می شویید
حوله های خود را چگونه می شویید

قبل از اینکه حوله شما به خاطر ذرات میکروبی دچار بوهای نامطبوع شود باید به کمک حوله خود بشتابید. پس از هر 3 یا 4 بار استفاده از حوله آن را شستشو دهید.

شما باید تعداد دفعاتی که از حوله استفاده می کنید را بشمارید نه تعداد روزهایی را که حوله در کمد آویزان است.

اگر مریضی در خانه دارید که حتی مبتلا به یک سرماخوردگی ساده شده است، باید حوله وی را پس از هر بار استفاده شستشو کنید. شستشوی حوله ها به این طریق باعث می شود تا از گسترش بیماری در منزل جلوگیری کنید.

روش صحیح شستن حوله نو و کارکرده

حال که از اهمیت شستشو ی حوله ها باخبر شده اید به نظر شما موثرترین راه برای انجام این کار چیست؟ در زیر چند ترفند و نکته برای نگهداری حوله های تمیز آورده ایم:

  • حوله ها را جداگانه بشویید. اولین زمانی که جدا کردن رنگ های لباس برای شستشو را رعایت کردید به یاد آورید.

همین قانون برای شستن حوله های حمام نیز باید رعایت شود.

  • از آب سرد استفاده کنید. اما به نظر می رسد آب داغ بهترین راه برای خلاص شدن از شر میکروبهای مزاحم باشد، درست است؟

اما آب داغ می تواند باعث شود تا رنگ حوله های رنگی به سرعت از بین بروند. شما می توانید حوله های سفید را با آب داغ بشویید اما برای شستن حوله های رنگی باید از آب سرد استفاده کنید. ضمنا نگران تمیزی هم نباشید چون پاک کننده ها به راحتی هر دو مدل حوله را تمیز می کنند.

  • حوله را با سرکه و مواد شوینده بشویید. اما باید بدانید که استفاده بیش از حد از پاک کننده باعث می شود تا الیاف حوله آسیب ببیند.

به جای دو برابر کردن مقدار مواد شوینده نیمی از مقدار توصیه شده را با نصف فنجان سرکه سفید بشویید. سرکه به تثبیت رنگ حوله کمک بسیاری می کند و باقیمانده مواد شوینده را از روی الیاف حوله پاک می کند.

  • از نرم کننده ها اجتناب کنید. هر کسی دوست دارد حوله حمامی نرم داشته باشد، اما در این صورت باید مراقب نرم کننده ها باشد.

استفاده بیش از حد از نرم کننده ها باعث می شود پرزهای حوله از بین بروند و نتیجه این می شود که قدرت جذب حوله کاهش پیدا می کند. شما می توانید برای از بین بردن این شرایط از توپ های خشک کن در ماشین لباسشویی استفاده کنید.

  • از خشک بودن حوله اطمینان حاصل کنید. زمانی که حوله ها را از خشک کن خارج می کنید دقت داشته باشید که کاملا خشک شده باشند. حوله اگر کمی هم رطوبت داشته باشند نباید از آنها استفاده کنید، چون می توانند تبدیل به بستری مناسب برای رشد قارچ و کپک شوند.

[callout bg=”#ffeae2″ color=”#000000″ border=”#1e73be” radius=”15″ font=”tahoma” fontsize=”15″ bt_content=”حتما بخوانید>” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/how-to-avoid-towed-towels/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_radius=”15″]چگونه از گوله شدن الیاف حوله جلوگیری کنیم[/callout]

2- حوله های آشپزخانه را چگونه می شویید؟

زمانی که در آشپزخانه کار پخت و پز تمام می شود، از حوله های آشپزخانه برای خشک کردن دست و گاهی اوقات هم برای پاک کردن میز و سفره استفاده می کنیم.

تحقیقات نشان داده است که 89% از حوله های آشپزخانه حاوی باکتری کلیفرم هستند که این نوع باکتری بر اساس جرم غذایی تولید می شود و سپس می توانید تبدیل به نوعی مسمومیت غذایی در افراد شود.

حوله های آشپزخانه را چگونه می شویید؟
حوله های آشپزخانه را چگونه می شویید؟

حوله های آشپزخانه خود را چگونه می شویید؟ حوله های آشپزخانه بیشتر از حوله های حمام در خانه استفاده می شوند. بنابراین دفعات شستن حوله های آشپزخانه باید بیشتر باشد.

حتی اگر شما در طی روز فقط دستهای خود را با حوله آشپزخانه خشک کنید باز هم باید تعداد دفعات زیادی آنها را بشویید.

ضمنا همان طور که در قبل گفتیم به یاد داشته باشید که حوله های خود را مرتبا بو کنید تا اگر بوی نامطبوعی را حس کردید در همان زمان حوله را درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

حتما حوله های آشپزخانه را جداگانه بشویید چون مملو از جرم های غذایی هستند.

[callout bg=”#ffeae2″ color=”#000000″ border=”#1e73be” radius=”15″ font=”tahoma” fontsize=”15″ bt_content=”حتما بخوانید>” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/how-to-remove-stains-from-towels/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_radius=”15″]چگونه لک های روی حوله را از بین ببریم؟[/callout]

3- ملحفه های تخت خواب را چگونه می شویید؟

انسان زمان زیادی را در تخت خواب خود می گذارند چون قرار است جایی باشد که بتوانید نگرانی های خود را از بین ببرید و استراحت خوبی داشته باشید. به زبان ساده تر همه می خواهند تخت خواب تمیزی داشته باشند.

سلول های بدن در هنگام خواب می تواند دچار تعریق شوند و از طرفی دیگر هم تقریبا در هر تخت خوابی گرد و غبار هم وجود دارد.

بدتر از همه اینها، برخی از افراد حتی در تحت خواب خود غذا می خورند. اجازه ندهید که تخت خواب شما آلوده به مواد غذایی، آلرژن ها و گرد و غبار در طول زمان شود.

ملحفه های تخت خواب را باید هر چند مدت یک بار شست؟ ملحفه های تخت باید حداقل 1 بار در هفته و حداکثر هر 2 هفته یک بار شسته شوند.

این کار ممکن است در ابتدا کمی مشکل باشد اما به یاد داشته باشید که ملحفه ها مانند لباس در هنگام شب بدن ما را می پوشانند. آیا شما هفته ها لباس های خود را نمی شویید؟

علاوه بر اینها یکی از بهترین حس های جهان، خوابیدن در مکانی تمیز است.

ملحفه های تخت خواب را چگونه می شویید
ملحفه های تخت خواب را چگونه می شویید

 

در زیر نکاتی کاربردی آورده ایم تا ملحفه های خود را در بهترین وضعیت نگاه دارید:

 

  • برچسب ها را بخوانید. ملحفه ها در نوع پارچه و رنگ بسیار با هم متفاوت هستند.

بهترین کار این است که در ابتدا برچسب های موجود در حاشیه ملحفه را با دقت بخوانید چون دستورالعمل شستشو در آن قرار دارد. چون قطعا نمی خواهید با یک اشتباه کوچک به پارچه ملحفه خود آسیب وارد کنید. در این دستورالعمل ها طریقه شستن و خشک کردن ملحفه ها دقیق شرح داده شده است.

 

  • ·ماشین لباسشویی را مملو از ملحفه نکنید.

قطعا شما می خواهید تمام ملحفه ها تمیز باشند اما نباید همه آنها را به یک باره درون ماشین لباسشویی قرار دهید، چون فضایی کافی در در چرخه شستشوی ماشین لباسشویی باقی نمی ماند و همه ملحفه ها تمیز نمی شوند.

 

  • ملحفه ها را اتو کنید. تا به حال دقت کرده اید که تمام ملحفه هتل ها تمیز تازه هستند؟ اتو راز هتل ها است.

ممکن است این مرحله به نظر شما اضافی باشد اما اگر بخواهید کیفیت ملحفه شما مانند ملحفه های هتل ها باشد باید این کار را انجام دهید. اتو کردن میکروب ها و گرد و غبار را از روی ملحفه می زداید.

 

4- بالش ها را چگونه بشوییم

شما می توانید روبالش ها را مانند ملحفه ها هر چند هفته یک بار بشویید. اما تکلیف بالش ها چه می شود؟

بالش ها همراه با ما سهم زیادی در خواب ایفا می کنند پس آنها هم می توانند مانند ملحفه ها در مواجه با عرق، گرد و غبار، مواد غذایی و رطوبت قرار بگیرند.

طبیعتا همه ما می خواهیم سرمان را در شب جایی قرار دهیم که تمیز باشد. تنفس در میان آلرژن ها راه خوبی برای خوابیدن نیست.

بالش ها را هر چند وقت یک بار می شویید؟ بالش ها نیازی کمی به توجه دارند. شما می توانید بالش ها را هر 6 ماه یک بار بشویید و ایده بهتر این است که هر چند سال یک بار هم آنها را جایگزین کنید.

بالش ها را چگونه بشوییم
بالش ها را چگونه بشوییم

بهترین روش ها برای شستن بالش چیست؟ روش هایی که در زیر آمده است را امتحان کنید:

  •  بررسی کنید که بالش از چه موادی تولید شده است.

بالش ها معمولا از فوم و مواد مصنوعی تولید می شوند که در شستشو مقاومت داشته باشند. اما به خاطر داشته باشید که بالش های پَر باید با دست شسته شوند. ضمنا کنترل کردن برچسب دستورالعمل را فراموش نکنید.

  • بالش را در ماشین لباسشویی قرار دهید. اگر ماشین لباسشویی شما اتوماتیک است بالش ها را 2 بار بشویید.

در این صورت اطمینان حاصل کرده اید که همه مواد شوینده از بالش خارج شده است.

  • از نوارهای لاستیکی استفاده کنید. با یک نوار لاستیکی دور بالش خود را ببندید. این کار کمک می کند تا بالش شما پس از شستشو حالت و فرم خود را حفظ کند. اما به خاطر داشته باشید که قبل از خشک کردن بالش این نوارها را باز کنید.

 

5- پرده ها را چگونه می شویید؟

شستن پرده های خانه ممکن است به آسانی فراموش شود اما باید بدانید که پرده ها مقدار زیادی از گرد و غبار معلق در هوا را به خود جذب می کنند و می توانند به همین دلیل بوی خانه را نامطبوع کنند.

پرده های آشپزخانه هم به دلیل پخت و پز غذا می توانند به راحتی دود روغن را در خود نگه دارند به خصوص که اگر در نزدیکی اجاق گاز باشند.

پرده ها در چه بازه زمانی باید شست؟ پرده ها را باید به طور معمول هر 3 ماه یک بار شست. این کار باعث می شود تا پرده ها تازه بماند و از ماند گرد و غبار و مواد آلرژیک در آنها جلوگیری شود.

در اینجا دو نکته را برای شستوی بهتر پرده ها آورده ایم:

  • پارچه پرده خود را بشناسید. دقیقا مانند مراحل قبل و قبل از شروع شستشو برچسب حوله را بخوانید.

اگر پرده شما از مواد اولیه پنبه تولید شده باشد می توانید آن را به راحتی در خانه بشویید. اما اگر پرده دارای مواد اولیه ای مانند ابریشم باشد حتما باید شستشویی حرفه ای شود و باید شستن این پرده ها را به خشک شویی ها بسپارید.

  • دستورالعمل را دنبال کنید. اگر پرده شما در ماشین لباسشویی قابل شستشو است، برچسب دستورالعمل را مطالعه کنید تا در جریان مقدار آب و دمای خشک شدن پرده را بدانید.

اگر این دستورالعمل را به دقت بخوانید و انجام دهید به پرده خود آسیبی وارد نمی کنید.

 

6- تخت خواب حیوان خانگی خود را چگونه می شویید؟

بسیاری از مردم اجازه می دهند حیوانات خانگی شان در تخت خواب آنها بخوابند. اما برخی دیگر هم برای حیوانات خانگی خود تخت تهیه می کنند.

سگ ها و گربه ها به دلیل مویی که دارند می توانند گرد و غبار و دیگر مسائل را بر روی پوست و موی خود حمل کنند. در این صورت شما باید حیوانات خود را تمیز نگه دارید تا به بقیه قسمت های خانه آسیبی وارد نشود.

آیا تا به حال تخت حیوان خانگی خود را شسته اید؟
آیا تا به حال تخت حیوان خانگی خود را شسته اید؟

آیا تا به حال تخت حیوان خانگی خود را شسته اید؟ تخت گربه ها معمولا به دلیل زمان زیادی که برای نطافت خود سپری می کنند، نسبت به سگ ها تمیز می ماند. اما چون سگ ها به بیرون و داخل خانه رفت و آمد دارند می توانند هر چیزی را در بین موهای خود حمل کنند.

شستن حداقل 1 بار در ماه تخت گربه ها و سگ ها می توانید بهترین رویکرد در همزیستی با آنها باشد.

سگ ها همیشه در حال مبارزه هستند و گربه ها همیشه در حال پرش کردن. پس نسبت به تخت خواب حیوانات خانگی خود باد دید عمیق تری داشته باشید.

برخی از تخت خوابهای حیوانات دارای روکش هستند که شما می توانید همین روکش را از تخت جدا کرده و بشویید.

اگر هم این روکش سوا نشود می توانید تخت خواب را مانند بالش درون ماشین لباسشویی قرار دهید. گربه ها تا حد زیادی از پس نیازهای خود بر می آیند اما این داستان در سگ ها متفاوت است.

نژاد سگ هایی که دارای موی بلند هستند نیاز به حمام های منظم دارند اما نژادهایی که موهای کوتاه دارند می توانند کمتر شستشو شوند.

اما اگر سگ شما استعداد پیدا کردن گِل را در بیرون از منزل دارد پس باید مرتبا حوله ای تمیز در کناری داشته باشید تا سریعا سگ خود را بشویید.

 

منبع: شیک و پیک هوم

کلمات کلیدی:شستشو، شستشوی حمام، شستشوی حوله، نظافت،شستشو در خانه

نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم، رامین بهروزی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا