حمامحولهسلامتنظافتنگهداری حوله

معایب استفاده از حوله مشترک

معایب استفاده از حوله مشترک

از کودکی به ما یاد می دهند که همیشه وسایل مان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. اما باید بدانیم که این قانون همیشه هم درست نیست.

مطمئنا زمانی که با وسایل حمام مانند حوله روبرو هستید این یک قاعده اشتباه است. به اشتراک گذاشتن این گونه وسایل و استفاده از حوله مشترک عواقب خطرناک و غیربهداشتی در بر دارد.

 

آیا به اشتراک گذاشتن حوله کاری بهداشتی است؟

قطعا جواب این سوال خیر است. ممکن است برخی فکر کنند که اشتراک گذاری حوله کاری بی ضرر باشد، اما باید بدانید که یک حوله می تواند بسیاری از باکتری ها را در محیط گرم و مرطوب خود رشد دهد. اگر حوله خود را به شخصی که دارای عفونت ناشی از باکتری است بدهید، در معرض خطر ابتلا به همان عفونت از طریق پاتوژن های نامرئی قرار می گیرید.

در برخی از موارد هم ممکن است در معرض حمله باکتری ها قرار بگیرید بدون اینکه حوله خود را به اشتراک بگذارید.

بدن انسان حتی پس از حمام هم ممکن است در تماس با میکروب باشد. زمانی که بدن خود را خشک می کنید این ذرات نامرئی بر روی حوله قرار می گیرند تا زمانی که شخص دیگری آن را لمس کند و آلوده این میکروب ها شود.

پس اکنون می دانید که به اشتراک گذاشتن حوله یک عمل غیر بهداشتی است.

این عمل علاوه بر غیر بهداشتی بودن، شما را در برابر بیماری های گوناگون قرار می دهد. بدن انسان به طور معمول دارای تعدادی باکتری می باشد اما این باکتری ها زمانی فعال می شوند که ایمنی بدن پایین آمده و شخص بیمار شود.

 

چرا حوله ها بستر مناسبی برای باکتری ها هستند

حوله های تن پوش حمام می توانند تا آخرین قطره آب را از پوست شما بردارند، اما رطوبتی را که در خود می گیرند را براحتی از دست نمی دهند. هر چه حوله هم قدرت جذب بیشتری داشته باشد از آن طرف دیر تر خشک می شود. حوله هایی هم که پس از استفاده در حمام آویزان می شوند به علت رطوبت محیط و پارچه حوله بسیار دیرتر خشک می شوند.

اگر زود به زود از حمام استفاده می کنید و همیشه برای خشک کردن از یک حوله بهره می برید قطعا مستعد حملات باکتری ها می باشید. ضمنا مراقب باشید که هیچگاه حوله را به زمین نیندازید چون بهترین روش جذب میکروب است.

معایب استفاده از حوله مشترک

فقط باکتری ها نیستند که در حوله رشد می کنند. کپک هم شامل همین مورد می شود. اگر چند نفر از یک حوله استفاده کنند، به دلیل زمان کمتر برای خشک شدن حوله بستری ایده آل برای رشد میکروب و کپک فراهم می گردد. پس به تعداد حوله های حمام اضافه کنید و از یک حوله به صورت مشترک استفاده نکنید.

 

چه بیماری هایی را با حوله می توان شیوع داد

ظاهر یک حوله حمام ممکن است کاملا بی خطر به نظر برسد. اما باید بدانید حتی قبل از استفاده از آن به حمام هم بروید، باز هم ممکن است حوله باکتری هایی را در خود حمل کند.

باکتری ها می توانند از طریق زخم های باز وارد بدن شده و بیماری های بالقوه ای را در فرد ایجاد کنند. باکتری هایی را هم که از طریق زخم باز وارد می شوند را براحتی نمی توان از طریق آنتی بیوتیک ها از بین برد.

برخی از دیگر مشکلات هم بیماری های پوستی را شامل می شود که به دلیل وجود برخی باکتری های برای ایجاد آکنه است. این هم دلیل دیگری برای مضرات اشتراک گذاری حوله ها است.

در حوله های مرطوب قارچ های مختلفی می توانند زندگی کنند. برخی از این قارچها نشانه هایی مانند سرگیجه، دل درد و یا خارش پوست را به همراه دارند. قارچ انگشتان هم از طریق حوله قابلیت پخش شدن دارد.

بیماری ورم حاد چشم یا سرخ چشمی هم از طریق حوله گسترش می یابد چون حوله با صورت هم در تماس قرار می گیرد. از دیگر بیماری های شایع در حوله های مشترک می توان به مسمومیت های غذایی و عفونت دستگاه ادرار هم اشاره کرد.

دلایل دیگر جلوگیری از به اشتراک گذاشتن حوله

زمانی که خود را با حوله خشک می کنید قطعا حوله در تماس با تمام قسمت های بدن قرار می گیرد پس در این صورت با اشتراک گذاشتن باعث می شود که فرد دیگر هم تمام نقاط بدنش را با این حوله خشک کند. شاید این فکر باعث شود تا اشتراک گذاری حوله را از سر بیرون کنید.

مالش حوله بر روی پوست باعث می شود تا سلول ها مرده و برخی از موها از روی پوست آزاد شده و بر روی حوله قرار بگیرد. حالا به احتمال زیاد نمی خواهید این موارد را به پوست خود انتقال دهید. حوله را حتی با نزدیک ترین فرد از اعضای خانواده هم نباید به اشتراک گذاشت.

 

کاهش باکتری ها

جلوگیری از استفاده مشترک از حوله ساده ترین روش برای کاهش رشد باکتری ها است. اما برای این کار راه های دیگری هم وجود دارد. ضمنا باید بدانید که حمام مملو از میکروب و باکتری است بنابراین از بین بردن همه اینها غیر ممکن است. با این حال با ایجاد چند تغییر کوچک در حمام شانس به اشتراک گذاری عفونت را در خانواده بسیار کاهش می دهید.

از این روش ها برای جلوگیری از شیوع باکتری ها استفاده کنید:

حوله ها را کاملا خشک کنید. به جای اینکه پس از استفاده از حوله آن را به گوشه ای پرت کنید، آنها را باز کرده بر روی خشک کن حمام قرار داده تا کاملا خشک شوند اگر هم از خشک کن های ماشین لباسشویی استفاده می کنید اجازه دهید تا کار خشک کن به پایان برسد.

یک حوله خشک محیط ایده آلی برای رشد باکتری و قارچ نمی باشد.
حوله ها را به طور منظم بشوئید. مطالعات نشان داده است که عمر باکتری ها در هر هفت روز دو برابر می شود. پس برای مقابله با این رشد سریع باید حوله را پس از حداکثر سه بار استفاده، شستشو کرد. حوله هایی که رایحه نامطبوع می گیرد و تحت هیچ شرایطی این رایحه از بین نمی رود احتمال رشد قارچ و کپک را دارا می باشند.

برای شستشو از آب گرم استفاده کنید. استفاده از آب گرم برای شستشو حوله باعث می شود که میکروب ها از بین بروند و مقدار باکتری ها کاهش یابند. ماشین لباسشویی را از حوله انباشته نکنید تا بتواند حوله ها را به خوبی شسته و در خشک کن به درستی خشک کند.

شستن حوله ها هم به طور جداگانه ایده بسیار خوبی است چون از انتقال باکتری ها به لباس ها جلوگیری می شود.
هرگز حوله خود را به اشتراک نگذارید. قبلا به روشنی بیان کردیم که چرا نباید از حوله ها به صورت مشترک استفاده کرد. این کار نه تنها غیر بهداشتی است بلکه باعث شیوع بالقوه باکتری ها و بیماری های مختلف می شود.
حوله دستی را به طور منظم جایگزین کنید. حوله های دست هم از معرض قرار گرفتن در برابر باکتری ها مصون نیستند. بنابراین بسیار مهم است که جایگزین شوند. شاید در منزل شما هم چندین نفر از یک حوله دستی استفاده کنند که این کار باعث می شود مقدار باکتری ها بر روی پارچه حوله بسیار افزایش پیدا کند. حوله های دستی باید به طور روزانه جایگزین شوند.

وسایل دیگر حمام که نباید به اشتراک بگذارید

حوله تنها وسیله ای نیست که باید به صورت اختصاصی استفاده شود. بسیاری دیگر از وسایل درون حمام هستند که نباید به اشتراک گذاشته شوند چون باعث شیوع باکتری ها می شوند. وسایل آرایشی و بهداشتی درون حمام چون با پوست، مو و شاید زخم و خون افراد مواجه باشند بهترین بستر برای شیوع بیماری ها می باشند.

در زیر به مواردی پرداخته ایم که مانند حوله هرگز نباید به اشتراک گذاشته شوند.

معایب استفاده از حوله مشترک

مسواک: واضح است که مسواک به دلیل داشتن باکتری های موجود در دهان هرگز نباید به اشتراک گذاشته شود. دهان دارای صدها باکتری است که براحتی می توانند به موهای مسواک انتقال پیدا کنند. برخی از این باکتری ها هم می توانند در مسواک ماندگار باشند چون مسواک هم یک محیط مرطوب به شمار می رود.
هنگامی که از مسواک شخص دیگری استفاده کنید تمام باکتری های وی را به دهان خود انتقال داده اید. اگر بدن شما دارای سیستم ایمنی پایینی باشد، براحتی ممکن است در معرض عفونت قرار بگیرید. این باکتری ممکن است برای آن شخص ایجاد مشکل نکند اما می تواند برای شما دردسر ساز شود.

با مراقبت صحیح از مسواک می توانید رشد باکتری ها را به حداقل برسانید. برای محافظت از مسواک از پوشش های پلاستیکی استفاده نکنید، چون به دلیل محیط بسته و مرطوب بستر مناسبی برای رشد باکتری ها می باشد. ضمنا مسواک را باید هر سه تا چهار ماه عوض کرد.

جای صابون: صابون ها ما را تمیز می کنند اما جای نگهداری آنها لزوما تمیز نیستند. باکتری ها می توانند بر روی صابون باقی بمانند، چون جای صابون همیشه مرطوب و نمناک است.

اگر فرد دیگری هم از این صابون استفاده کند تمام باکتری های موجود بر روی آن به بدن آن فرد انتقال پیدا می کند. در این شرایط بهتر است از صابون مایع برای جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده کنید. اما اگر ترجیح تان این است که از صابون جامد استفاده کنید پس حتما باید به صورت اختصاصی از آن بهره ببرید.
در همین راستا ایده بد دیگر، به اشتراک گذاری لیف حمام است. شبکه های الیافی که بر روی لیف قرار دارند محل مناسبی برای رشد و ازدیاد باکتری ها می باشند.

خوشبو کننده ها: خوشبو کننده هایی که برای زیر بغل استفاده می شوند براحتی می توانند باعث افزایش باکتری ها شوند. بهترین انتقال دهنده این نوع آلودگی ها توسط خوشبو کننده هایی است که به صورت رول هستند، زیرا بسیار چسبناک هستند. پس این خوشبو کننده ها هم هرگز نباید به اشتراک گذاشته شوند.

تیغ ها: اشتراک گذاری تیغ ها یک عمل بسیار خطرناک است. تیغ ها سلول های مرده پوست و باکتری ها را از روی سطح پوست می تراشند. فرد بعدی که از تیغ استفاده می کند، حتی اگر زخم باز هم نداشته باشد می تواند دچار مشکلات بسیار شود. اگر هم تیغ به خون آلوده شود بهترین روش انتقال برای بیماری و باکتری است. همچنین از طریق زخم های باز فرد به HIV و هپاتیت نیز آلوده می شود.

معایب استفاده از حوله مشترک

شانه ها و برس ها: این وسایل به نظر سالم می آیند، اما می توانند باعث شیوع باکتری ها، شپش و دیگر بیماری ها شوند. در برخی موارد عفونت های باکتریایی با شانه ها و برس ها انتقال پیدا می کنند.

تمامی افراد خانواده می توانند از یک رنگ خاص برای شانه ها و برس ها و دیگر وسایل بهره ببرند تا به طور تصادفی هم از این وسایل به طور مشترک استفاده نکنند. در ضمن می توانید شانه ها و برس ها را به صورت منظم و دوره ای در محلول آب گرم و صابون های آنتی باکتریال قرار دهید.

از این روش شستشو می توان هر دو هفته یک بار استفاده کرد تا از شیوع باکتری ها جلوگیری شود.

ناخن گیر: میکروبها و باکتری های موجود در زیر ناخن می توانند باعث شیوع قارچ، زگیل و دیگر شرایط نامطلوب شوند. ناخن گیرها را می توان پس از هر بار استفاده با الکل تمیز کنید و بهترین راه برای جلوگیری هم این است که هر فرد ناخن گیر شخصی خود را داشته باشد.

موچین: موچین هم مانند دیگر وسایل بهداشتی حمام نباید به اشتراک گذاشته شود. به خصوص اگر با موچین، مویی عمیق یا مویی در حال رشد را از زیر پوست بیرون بکشید. این کار باعث می شود تا موچین به خون آلوده شود و این بهترین روش برای بیماریهایی است که از طریق خون انتقال پیدا می کنند.
قرار دادن وسایل آرایشی و بهداشتی در یک ظرف شیشه ای: کرم ها، لوسیون ها و دیگر محصولاتی از این قبیل که در یک شیشه قرار می گیرند دارای خطر بالایی هستند.

با هر بار استفاده از این محصولات فرد دست خود را به آنها می زند. سپس میکروب یا باکتری موجود بر روی پوست به ظرف وارد می شود. شخص بعدی هم که از این محصولات استفاده کند همان میکروبها و باکتری ها را به خود منتقل می کند.

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: حوله،حوله هتلی،حمام،حوله دستی،حوله سفبد،برق لامع،بیماری،قارچ حوله
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا