حولهسلامتنگهداری حوله

چگونه از گوله شدن الیاف حوله جلوگیری کنیم

 

یکی از نگرانی هایی که در استفاده و نگهداری از حوله وجود دارد گوله شدن الیاف حوله است. هیچکس نمی خواهد تا پایان عمر یک ساله حوله آن را به این شکل ببیند. حال چگونه می توان از گوله شدن الیاف حوله جلوگیری کرد؟

دلیل گوله شدن الیاف حوله

هر چه در حوله از الیاف با کیفیت پایین استفاده شود احتمال گوله شدن آن زیاد می شود. اما از طرف دیگر هر چه الیاف حوله بلندتر باشد احتمال وقوع این اتفاق کم می شود. حوله های پنبه ای هم کمتر دچار این مسئله می شوند.

زیرا الیاف پنبه در این نوع حوله ها در زمان بافت تابیده می شوند.

در این روش بافت، الیاف کوتاه تر برداشته می شود زیرا گوله شدن روی حوله ها به دلیل همین الیاف کوتاه است.

چگونه از گوله شدن الیاف حوله جلوگیری کنیم

با روشهایی که در این مقاله آورده ایم می توانید حوله های خود را تازه نگاه داشته و برای مدت زمان طولانی تری از آنها استفاده ببرید.

 

روشهای جلوگیری از گوله شدن الیاف حوله

در حال حاضر دلیل گوله شدن الیاف را می دانید. با انجام روشهایی که در زیر آمده است می توانید از این مسئله جلوگیری به عمل آورید:

·         حوله باید مرتبا شستشو و خشک شوند. اما برای جلوگیری از گوله شدن الیاف، خشک شدن مسئله ای مهم تر از شستشو می باشد.

حوله را همراه با لباسهای دیگر خشک نکنید. حوله را بیش از حد در خشک کن نگه ندارید چون باعث تضعیف الیاف آن می شود و سپس این الیاف تبدیل به گوله می شوند.

·         حوله های جدید خود را با یک فنجان سرکه یا آب گازدار شستشو دهید. علاوه بر این حوله را با آب ولرم بشویید.

·         پس از شستشوی حوله می توانید آن را در مدت 30 دقیقه در خشک کن قرار دهید. خشک کن در این شرایط هر گونه پرز و کرک اضافه را از روی الیاف ها بر می دارد.

·         حتی با کیفیت ترین حوله ها ممکن است در جاهایی گوله شوند و این به دلیل طبیعی بودن الیاف پنبه است. در اینجا خشک کن می تواند در جهت حفظ الیاف به عمر حوله اضافه کند.

·         زمانی که از خشک کن استفاده می کنید بهتر است از تنظیم حرارت پایین بهره ببرید. زیرا حرارت پایین به حفظ ضخامت حوله کمک می کند.

·         یکی دیگر از روشهای جلوگیری از گوله شدن این است که پس از شستشو و خشک کردن حوله، قبل از تا زدن باید حوله را خوب تکان بدهید تا الیاف آن یک دست شده و سپس آن را درون کمد حوله ها قرار دهید.

·         زمانی که حوله ای جدید خریداری می کنید، آن را برای نصف روز در آب سرد قرار دهید. پس از انجام این کار می توانید حوله در چرخه شستشویی که در بالا ذکر شد قرار دهید و سپس آن را خشک کنید. در این صورت در آینده کاهش چشمگیری برای گوله شدن الیاف ها خواهید داشت.

·         روش دیگر هم قرار دادن حوله درون فریزر است. این کار ممکن است عجیب به نظر بیاید اما بسیار کاربردی است. شما می توانید پس از یخ زدن حوله آن را از فریزر خارج کرده بشویید و خشک کنید.

·         هرگز حوله ها را با البسه ای که دارای زیپ و دکمه هستند نشویید. زیرا به الیاف حوله لطمه وارد می کنند.

 

چرخه گوله شدن الیاف های حوله

چگونه از گوله شدن الیاف حوله جلوگیری کنیم

در حقیقت الیاف های اضافه باعث گوله شدن حوله می شود و گاهی اوقات لازم است تا ده ها بار شستشو انجام شود تا این گوله ها از بین بروند. اما برای شستشوی صحیح بهتر است حوله های جدید و قدیمی با هم شسته نشوند تا پرز و کرک حوله های قدیمی به حوله های جدید انتقال پیدا نکند.

 

چگونه باید از حوله های گوله شده مراقبت کرد

شاید برای از بردن این گوله ها روش های گوناگونی به کار برده باشید و به نتیجه دلخواه نرسیده باشید. دیگر نباید نگران این مسئله باشید شما می توانید از روش هایی که در زیر آمده است بهره ببرید تا به نتایج دلخواه خود برسید:

·         می توانید از برس های پرز گیر استفاده کنید. اگر چه ممکن است این روشی سخت باشد اما بسیار کاربردی است.

·         در هنگام شستشوی حوله ها مقدار نصف فنجان نرم کننده پارچه اضافه کنید. پس از شستشو یک نایلون بر روی خشک کن قرار دهید و سپس حوله را بر روی آن بگذارید. پس از خشک شدن می توانید نایلون را برداشته و از غلطک های پرز گیر استفاده کنید.

·         روش دیگر استفاده از جارو برقی پس از شستشو و خشک شدن است. اما باید حتما نازل سر جارو برقی تمیز باشد.

·         پس از شستشو می توانید چند بار از خشک کن با حرارت پایین استفاده کنید که برای برداشتن گوله های الیاف مناسب است. برخی از افراد هم به اشتباه فکر می کنند که بهتر است با قیچی این گوله ها را بر دارند که این تصوری بسیار اشتباه است و به الیاف های حوله لطمه وارد می کند.

نکات اضافی برای مراقبت از حوله ها

تا اینجا روش های مهمی برای از بردن گوله های الیاف ذکر کردیم. جلوگیری از گوله شدن حوله هم تنها بخش مراقبت از آن نیست. در این قسمت به نکات اضافی مراقبت از حوله ها می پردازیم:

چگونه از گوله شدن الیاف حوله جلوگیری کنیم

1.        از آنجا که برخی از حوله های جدید با مواد شیمیایی خاصی پوشانده می شوند که ممکن است قدرت جذب آنها را کاهش دهد، بهتر است که هنگام اولین شستشو برای حذف این مواد شیمیایی از مقداری سرکه سفید استفاده کنید.

2.      در هنگام چرخه شستشو یک فنجان نمک اضافه کنید. این روش برای تثبیت رنگ حوله ها هم بسیار مناسب است.

3.     برای شستشوی حوله ها از مقدار کمی نرم کننده استفاده کنید. چون نرم کننده زیاد قدرت جذب حوله ها را کاهش می دهد.

4.      ماشین لباسشویی را مملو از حوله نکنید. چون هم به ماشین صدمه می زند هم حوله ها به درستی شسته نمی شوند.

5.     به یاد داشته باشید آب های گازدار مصارف زیادی دارند. پس می توانید آن را هنگام چرخه شستشو به مواد شوینده اضافه کنید تا حوله ها دارای رایحه ای مطبوع و تازه شوند.

6.      فراموش نکنید که اگر بهترین و با کیفیت ترین حوله را هم خریداری کنید باید پس از یک سال آن را جایگزین کنید.

7.      برای شستشوی حوله های سفید از آب گرم می توانید استفاده کنید. اما برای شستشوی حوله های رنگی بهتر است از آب ولرم بهره ببرید.

8.     گاهی اوقات می توانید در چرخه شستشو از سفید کننده ها استفاده کنید چون نه تنها لکه ها را از بین می برند بلکه مقدار باکتری ها را هم کاهش می دهند.

9.      به یاد داشته باشید استفاده از سفید کننده برای حوله های رنگی مناسب نمی باشد.

10.    استفاده از سرکه سفید برای حوله های تازه بسیار مفید است. همچنین بهتر است که از سرکه سفید یک بار در ماه در چرخه شستشو استفاده شود.

11.      سرکه سفید مزایای متعددی دارد. زیرا کمک می کند تا مواد شوینده اضافی از روی حوله پاک شود و قدرت جذب حوله بالا برود.

12.    پس از هر سه یا چهار بار استفاده از حوله های تن پوش باید آنها را بشویید و آویزان کردن بر روی خشک کن بسیار به کاهش باکتری کمک می کند.

13.   اگر حوله ها را پس از شستشو بر روی بند رخت قرار می دهید حتما قبل از آویزان کردن به حوله ها ضربه بزنید سپس گیره ها را به آن وصل کنید.

14.    اگر حوله دارای رایحه نامطبوع شد در چرخه شستشو از نصف فنجان آب گازدار استفاده کنید تا بوهای نامطبوع از بین بروند.

15.   اگر می خواهید حوله ای نرم و لطیف داشته باشید، از مواد شوینده کمتر استفاده کنید.

16.    زمان چرخه شستشو را تحت کنترل داشته باشید چون شستشوی طولانی مدت حوله ها می تواند به مرور زمان بوهای نامطبوعی در آن ایجاد کند.

 

نکاتی برای خرید حوله

در این بخش قوانین خرید حوله را شرح می دهیم تا در هنگام انتخاب حوله با کمترین مشکلات روبرو شوید:

·         چگونگی استفاده از حوله را بررسی کنید. اگر برای حمام به حوله تن پوش نیاز دارید باید حوله ای تهیه کنید که دارای قدرت جذب بالایی باشد.

·         به انتخاب رنگ حوله ها فکر کنید. حوله ای خریداری کنید که با رنگ کلی حمام سازگاری داشته باشد.

·         حوله های سفید همیشه با حمام تطبیق پیدا می کنند و ظاهر حمام را تمیز نشان می دهند حتی اگر رنگ حمام شما سفید نباشد.

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: حوله،حوله هتلی،حمام،حوله دستی،گوله شدن الیاف حوله،برق لامع
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا