حمامحولهنظافتنگهداری حوله

حوله ها چگونه می پوسند؟

هیچ کاری دلپذیرتر از خشک کردن با یک حوله نرم و تازه نیست. اما با گذر زمان متوجه می شوید که حوله های شما با اینکه بطور مرتب شستشو شده اند اما مانند همیشه تمیز نمی کنند.

ممکن است فکر کنید که تمام کارهایی که برای حوله تان انجام می دهید بسیار مناسب است، اما در حقیقت شما عمر آنها را به پایان می رسانید و می پوسانید.

زمانیکه بدانید چه عادتهایی حوله شما را بی استفاده می کنند، می توانید از دانشی که در اختیارتان می گذاریم بهره ببرید تا زیبایی خود و حوله تان را حفظ کنید و همیشه احساسات جدیدی را تجربه کنید.

چه کارهایی حوله ها را نابود می کنند؟

برخی از شیوه های معمول که برای نگهداری از حوله انجام می دهید، می توانند عمر آن را بسیار کوتاه کنند. راهکارهایی که در زیر آورده ایم باعث افزایش طول عمر حوله های شما می شوند:

·       قرار دادن حوله برای خشک شدن بر روی آویز قلاب کار بسیار خوبی است اما اگر این تعداد به دو یا بیشتر برسد باعث پوسیدگی حوله می شود. زیرا رطوبت در بین حوله ها باقی می ماند. در این حالت رشد باکتری ها افزایش یافته و حتی ممکن است حالت چسبندگی در حوله ها پدیدار شود.

طبیعتا زمانیکه از این حوله ها استفاده کنید باکتری ها به سمت شما سرازیر می شوند. اگر حوله شما بر روی زمین افتاد نباید از آن استفاده کنید. چون حوله ای که دارای رطوبت است پس از تماس با زمین می تواند گرد و غبار و خاک را به خوبی جذب کند و بستری مناسب برای پرورش باکتری ها شود.

حتی ممکن است در این حالت هم حوله کثیف و آلوده به نظر نرسد اما با اولین تماس با پوست، باکتری ها به سراغتان می آیند.

·       احتمال قرار گرفتن حوله ها با دیگر محصولات هم می تواند به طول عمر آن صدمه بزند. این صدمه می تواند حتی توسط یک تکه کوچک از خمیر دندان باشد.

·       برخی از خانمها هم مواد آرایشی را با حوله پاک می کنند. حوله ها مواد آرایشی را براحتی برمی دارند اما پس از این شستشوی حوله دشوار می شود و باید از لباسشویی و خشک کن برای از بین بردن لکه ها استفاده کرد.

·       حوله ها را درست و به اندازه بشویید. یک قانون کلی که در مورد شستشوی حوله وجود دارد این است که آنها را بعد از سه بار استفاده حتما باید شست. چون حوله ها پس از هر بار خشک کردن مقدار زیادی از ذرات و میکروبهای پوست را جمع آوری می کنند.

پس در این شرایط ظاهر حوله ها هم لکه دار می شوند. طبیعتا با این شرایط بهتر است شستشو را در اسرع وقت انجام دهید.

·       بیش از حد از مواد شوینده برای شستشوی حوله ها استفاده نکنید. ممکن است برخی فکر کنند که ریختن حجم بیشتری از مواد شوینده به تمیز شدن حوله کمک بیشتری هم بکند اما این کار لطافت را از بین می برد و عمر حوله ها را کوتاه می کند.

·       شستشوی حوله ها در دمای نامناسب آب منجر به نابودی آنها می شود. همیشه برچسب کنار حوله را بررسی کنید تا بدانید پارچه حوله شما با چه درجه حرارتی باید شستشو شود.

هیچگاه برای شستشوی حوله های رنگی از آب خیلی گرم استفاده نکنید چون پارچه آن فشرده و زمخت می شود.

·       بیش از حد از نرم کننده برای شستشوی حوله ها استفاده نکنید. نرم کننده ها باعث کاهش قدرت جذب در حوله می شوند. از طرفی دیگر هم نرم کننده ها هر بوی نامطبوعی را نمی توانند از بین ببرند. استفاده از نرم کننده ها در صورتی مجاز است که با آب رقیق شده باشند و یا از پارچه های صافی رد شده باشند.

·       حوله را بیش از حد بر روی خشک کن نگذارید. قرار دادن بیش از حد حوله بر روی خشک کن باعث از بین بردن الیافهای آن می شود و حوله نازک شده و قدرت جذب را از دست می دهد.

·       حوله ها را در زمان طولانی در خشک کن نگذارید. این کار باعث نمی شود که صرفا رطوبت و نم حوله از بین برود، بلکه الیاف حوله نابود شده و باعث نازکی و کاهش جذب آن می شود.

·       صبر نکنید تا همه حوله ها کثیف شوند و سپس برای شستشوی آنها اقدام کنید. برخی افراد هم بیش از یک دست حوله را می شویند که همه این عادتها باعث می شوند که نرمی و لطافت و جذب حوله از بین برود.

·       حوله های خود را تکان نمی دهید. دو دلیل در اینجا وجود دارد که باید حوله ها را تکان داد. قبل از قرار دادن حوله ها بر روی خشک کن، باید آنها را خوب تکان داد. این عمل ساده کمک به یک دست شدن کرکهای حوله می کند در نتیجه این کرکها در ماشین لباسشویی یا خشک کن گره نمی خورند.

پس از اتمام چرخه خشک کن، حوله ها را قبل از آویزان کردن هم باید تکان داد و سپس در جایی بصورت صاف قرار دهید.

 

[callout bg=”#cecece” color=”#444444″ border=”#2d7bbf” font=”tahoma” fontsize=”17″ bt_content=”حتما بخوانید ” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/how-to-remove-stains-from-towels/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold”]چگونه لک های روی حوله را از بین ببریم؟[/callout]

 

راهکارهایی برای جلوگیری از نابودی حوله ها

عادتهای مختلفی برای نابودی حوله وجود دارد که ما راهکارهایی ساده را برای جلوگیری از این نابودی با شما در میان می گذاریم. این راهکارها به شما کمک می کنند تا با هر بار استفاده از حوله تان احساس لطافت و نرمی تازه ای داشته باشید.

حوله های خود را چگونه نابود میکنید - shikopikhome (5)

 

·       نصف مقدار همیشگی از مواد شوینده استفاده کنید. اگر هم که لازم بود پیمانه شستشو را پر کنید،باید از زمان شستشوی طولانی استفاده کنید تا تمام این مواد از روی حوله پاک شود.

·       از جایگزین نرم کننده های پارچه استفاده کنید. اگر می خواهید از دست نرم کننده های پارچه راحت شوید اما نرمی و لطافت حوله ها باقی بمانند، می توانید از توپ های خشک کن یا توپ تنیس استفاده کنید. این توپ ها با بالا و پایین رفتن بر روی حوله ها نرمی و لطافت را به آنها باز می گردانند.

·       از دستمال های آرایشی استفاده کنید. هنگام تمیز کردن آرایش صورت خود حتما به جای حوله از دستمال های آرایشی استفاده کنید. اولا باید بدانید که حوله ها هیچگاه مانند دستمال های مرطوب نمی توانند بطور کامل صورت شما را پاک کنند. ضمنا اینگونه استفاده از حوله برای پوست مضر است چون می تواند گرد و غبار را در سطح پوست شما پراکنده کند و به شکل بالقوه ای سبب بروز خارش در پوست بشوند.

·       حوله های رنگی را با آب سرد بشویید. شستشو با آب سرد باعث می شود حوله ها تازه شوند و افزایش جذب پیدا کنند. اما این نسخه برای حوله های سفید نیست. حوله های سفید حتما باید با آب ولرم شستشو شوند تا سفیدی آنها شفاف تر شود.

·       حوله ها را در معرض جریان هوا قرار دهید. این قانون برای انواع حوله ها کاربرد دارد. پس از برداشتن حوله ها از خشک کن آنها را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. اگر از نور آفتاب هم استفاده کنید حوله ها نرمی و لطافت خاصی پیدا می کنند.

استفاده بیش از حد از مواد شوینده

گاهی اوقات ممکن است مواد شوینده بر روی حوله ها ایجاد کپک کنند. نکاتی که در زیر آمده است به شما کمک می کند تا از مواد شوینده بطور افراطی استفاده نکنید تا کرکهای حوله از بین نروند.

حوله های خود را چگونه نابود میکنید - shikopikhome (5)

·       در ابتدا اطمینان پیدا کنید که مواد شوینده انتخابی شما مناسب ماشین لباسشویی تان باشد. اکثر ماشینهای لباسشویی معمولی و پیشرفته با اکثر برندهای مواد شوینده کار می کنند اما برخی برندها برای ماشینهای خاصی می باشند. ضمنا برچسب بر روی شیشه مواد شوینده را مطالعه کنید تا بدانید بطور دقیق برای شستشوی مورد نظر چه مقدار باید استفاده کنید.

·       به اندازه مصرف کنید. همیشه دستور العمل موادهای شوینده را مطالعه کنید. هیچگاه صرفا با چشم اندازه گیری نکنید. اگر بیش از اندازه از مواد شوینده استفاده کنید، ممکن است مجبور شوید شستشو را مجدد انجام دهید چون ممکن است تمام مواد از روی حوله ها پاک نشده باشند.

·       حجم بار شستشو را بررسی کنید. مقدار استفاده از مواد شوینده بستگی به حجم باری دارد که درون ماشین لباسشویی می گذارید. این حجم بار می تواند سبک، متوسط و سنگین باشد. بار شستشوی متوسط حدود سه چهارم ماشین لباسشویی را پر می کند. حوله هایی که کثیف تر و دارای لکه های بیشتر هستند را باید با مواد شوینده بیشتری شستشو داد.

·       کف بیش از حد باید ایجاد نگرانی کند. زیرا کف مواد شوینده عوارض زیادی برای حوله و ماشین لباسشویی دارد. حتی کف بیش از حد می تواند باعث خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین شستشو شود. بنابراین مجبور خواهید شد تا مجددا ماشین را راه اندازی کنید و طبیعتا تحت این شرایط انرژی و زمان را از دست می دهید.

·       حوله ها را پس از شستشو بررسی کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده می تواند مقادیر زیادی از کف را بر روی حوله ها باقی گذارد و سطح حوله را زبر و خشن کند.

چگونه می توان حوله ها را ترمیم کرد؟

اگر فکر می کنید که حوله هایتان نیاز به ترمیم و مراقبت دارند ما در اینجا راهکارهایی را آورده ایم تا لطافت و تازگی از دست رفته آنها را دوباره باز گردانید.

حوله های خود را چگونه نابود میکنید - shikopikhome (5)

·       از شر بوی کپک و نا خلاص شوید. گاهی اوقات موادهای شوینده نمی توانند بوهای نامطبوع را از حوله ها پاک کنند. در این صورت می توانید آب های گازدار و سرکه سفید استفاده کنید. این روش برای از بین بردن بقایای بوهای نامطبوع بسیار موثر است.

حوله ها را درون ماشین لباسشویی قرار داده و به جای استفاده از مواد شوینده یک فنجان سرکه سفید به آنها اضافه کرده و با آب ولرم شستشو را آغاز کنید.

پس از اتمام شستشو حال یک فنجان آب گازدار به جای سرکه درون ماشین لباسشویی بریزید و مجددا حوله ها را آب ولرم بشویید و در پایان با حرارت کم در خشک کن، خشک کنید.

·       حوله هایتان خوب خشک نمی شوند. این یک مسئله طبیعی با حوله های نو و استفاده نشده است. بطور معمول پس از حدود پنج بار شستشو و خشک کردن متوجه افزایش قدرت جذب حوله ها خواهید شد.

پس زمانیکه حوله جدیدی تهیه کردید نگران نشوید که حوله بی کیفیتی است، چون پس از شستشو قدرت جذب و لطافت خود را نشان خواهد داد.

·       حوله هایتان کرکی و کهنه شده اند. شستشو کمک می کند تا کرکهایی که بر روی حوله سست شده اند از بین بروند تا پس از آن بتوانید پوست خود را براحتی خشک کنید.

·       رنگها از روی حوله محو می شوند. در اولین شستشوی حوله ها آنها را با مخلوطی از سرکه و مواد شوینده بشویید. این کار به حفظ رنگها بسیار کمک می کند. از روی برچسب حوله بررسی کنید که حوله را تا چه اندازه باید خشک کنید.

پس از رعایت این موارد دیگر هیچ عاملی بر روی کیفیت رنگ حوله ها تاثیر نخواهند گذاشت.

 

چرا حوله ها زبر و خشن می شوند؟

سه عامل اصلی که می توانند حوله ها را زبر و خشن کنند:

·       از آب سنگین استفاده می کنید. بررسی کنید که برای شستشو آیا از آبهای سنگین استفاده می کنید؟ این نوع آبها دارای مقادیر زیادی از موادهای معدنی از قبیل آهن و منیزیم هستند. هنگامیکه با این نوع آبها شستشو می کنید مواد معدنی موجود در آب، در بالاترین سطح خود قرار می گیرد.

برای پاک کردن حوله ها از این نوع رسوبات می توانید از یک فنجان آمونیاک به همراه گرم ترین درجه آب استفاده کنید.

·       لباسها را به همراه حوله ها نباید در ماشین لباسشویی قرار داد چون نباید توقع داشت که حوله ها به اندازه لباسها پاک شوند. در این صورت مواد شوینده و لکه ها از روی حوله ها براحتی از بین نمی روند.

·       به حوله ها زمان استراحت ندهید. هیچگاه صبر نکنید تا حوله کثیف و لکه دار شود بعد آن را بشویید. به یاد داشته باشید که به جای موادهای شوینده از چه چیزهای دیگری می توانید بهره ببرید. اما این شستشو هم نباید بصورت هفتگی باشد.

با یک برنامه ریزی برای شستشو، حوله ها دارای بوی مطبوع و نرمی و لطافت خاصی می شوند.

 

از حوله چگونه باید در کمد نگهداری کرد؟

یک فضای مهم که اغلب مردم آن را فراموش می کنند، کمدها هستند. همان قدر که حوله ها مهم هستند فضای نگهداری از آنها هم بسیار با اهمیت می باشد.

حوله های خود را چگونه نابود میکنید - shikopikhome (5)

·       فضای مناسبی را برای حوله ها در نظر بگیرید. تمام حوله ها و پارچه ها را درون یک کمد قرار ندهید. چون دیگر گردش هوایی در کمد وجود نخواهد داشت. در نتیجه حوله ها بوی نامطبوع می گیرند، هم لطافت و نرمی خود را از دست می دهند. حوله ها همیشه باید به هوا دسترسی داشته باشند.

·       رطوبت می تواند به رشد باکتری ها در این فضای تاریک کمک کند. همیشه حوله ها را پس از شستشو در زمان مناسبی بر روی خشک کن قرار دهید تا قبل از قرار گرفتن درون کمد هیچ رطوبتی نداشته باشند.

·       حوله های تازه تمیز شده را در پایین کمد قرار دهید و حوله های قدیمی تر را بر روی آنها بگذارید تا چرخه استفاده و شستشو منظم شود. از ترتیب رنگ بندی حوله ها هم می توانید استفاده کنید.

·       کمدها را معطر کنید. برای معطر شدن حوله ها می توانید از گیاهانی مثل اسطوخودوس و یا شیشه های تمام شده عطرها برای خشبو شدن کمد و حوله ها استفاده کنید. کاغذهای خشبو کننده مانند ورق قهوه و شمعهای معطر هم گزینه های مناسبی هستند.

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: حوله،حوله هتلی،حمام،حوله دستی،حوله سفبد،برق لامع
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا