حولهتولید حولهحمامکارخانه حوله

تمام آنچه که نیاز دارید درباره حوله بدانید

کارخانه های بزرگ حوله بافی در سطح کلاس جهانی

از آنجایی که بافت حوله و تولید حوله کار جدیدی نیست و برای چندین دهه انجام می شود، اما کارخانه هایی هم وجود دارند که با تجهیزات قدیمی و ناکارآمد خود فعالیت می کنند. معمولا هم این گونه کارخانه ها حوله های تولیده شده خود را با قیمت ارزان به فروش می رسانند. زیرا کیفیت تجهیزات آنها دیگر نمی تواند نیازهای بازار امروزی جهان را برآورده کند.

تولید حوله shikopikhome.com
تولید حوله

قیمت های ارزان حوله هم از آنجا که بی دلیل نیستند نیازی به تکنولوژی بالا و کنترل کیفیت ندارند. پس با این شرایط اگر قیمت حوله گران باشد نشان از تکنولوژی و تجهیزات سطح بالای کارخانه است که توانسته حوله ای با دوام و با کیفیت به متقاضیان خود ارائه دهد.

[box type=”note” fontsize=”14″ radius=”4″]برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بافت حوله، گلدوزی حوله، چاپ حوله و کارخانه حوله برق لامع این مطلب را ببینید![/box]

در چین، هند و پاکستان بیش از هزاران کارخانه بافندگی وجود دارد که هر کدام هم سبک خود را در بافت انجام می دهند. ماشین های بافندگی قدیمی ارزان هستند و فقط به کارخانه اجازه می دهند تا پارچه های با کیفیت پایین تولید کند و این گونه پارچه ها بسیار غیر فابل اعتماد هستند

تمام آنچه که نیاز دارید درباره حوله بدانیدshikopikhome.com
تمام آنچه که نیاز دارید درباره حوله بدانید

چرا که (ماکو)های به کار رفته در این ماشین ها هم قدیمی هستند و اشتباهات بالایی در بافت انجام می دهند. هر 1000 ماکوی قدیمی در هر دقیقه 110 بار عمل بافت را در رفت و برگشت انجام می دهد، اما با ماکوهای جدید Air Jet با هر 160 ماکو در هر دقیقه 600 بار عمل بافت در رفت و برگشت صورت می گیرد.

مراحل تولید حوله shikopikhome.com
مراحل تولید حوله

اما تمام کارخانه جات نساجی بزرگ جهان بر جدیدترین، سریع ترین و دقیق ترین Air Jet ها سرمایه گذاری می کنند.

بزرگ ترین کارخانجات حوله بافی در جهان (به ترتیب حروف الفبا):

·         Abhishek Trident – هند

·         Coteminas – برزیل

·         Sunvim – چین

·         Welspun – هند

·         Westpoint Home – پاکستان

تولید حوله shikopikhome.com
تولید حوله

فهرست فوق 5 تولید کننده بزرگ حوله در جهان را نشان می دهد. قضاوت بهترین بودن در فهرست فوق با شما است. آیا بهترین بودن به تعداد کارخانجات نساجی مرتبط است؟ کشورهای دیگری هم وجود دارند که جزء 5 تولید کننده فوق نمی باشند اما تعداد بیشترین کارخانجات نساجی را هم دارند اما دارای ماشین های بافندگی با سرعت پایین هستند و تعداد بالای حوله را نمی توانند در روز تولید کنند. آیا بهتر بودن بستگی به تعداد تولید در روز مرتبط است؟ در این صورت کارخانه نساجی که فقط حوله دستی تولید کند بیشترین تیراژ تولید را خواهد داشت.

در ایران نیز چندین کارخانه تولید حوله وجود دارد که کارخانه حوله برق لامع از قدیمیترین آنهاست و با قدمت 85 سال در ایران به تولید حوله با کیفیت مشغول است.

حوله برق لامع، قدیمی ترین حوله ایرانی
کارخانه حوله برق لامع در دهه 20 شمسی

هر کارخانه حوله بافی می تواند تعداد مشخصی حوله در روز تولید کند. مقدار فروش هم باز به همین صورت می باشد، یک کارخانه ممکن است یک روز 350 حوله تولید و به فروش برساند اما تعداد فروش فردای همین کارخانه ممکن است به 48 عدد برسد.

مراحل تولید حوله shikopikhome.com
مراحل تولید حوله 3

به طور کلی این 5 شرکت لزوما جزءبهترین ها نیستند اما جزء بزرگترین ها می باشند. این کارخانه ها تعداد حوله بالایی در روز تولید می کنند و به طور کلی فرآیند کنترل کیفیت را چه برای مشتریان عمده و خرده رعایت می کنند. محصولات این کارخانجات هم از لحاظ کیفی بالاتر از سطح متوسط هستند.

همه این کارخانجات 0 تا 100 تولید خود را به عهده دارند. به این معنی که از پردازش پنبه خام، ریسندگی، آماده سازی، بافت و رنگرزی را در یک واحد کسب و کار انجام می دهند.

کارخانجات فوق دارای تجهیزات بسیار مدرن، پرسنل آموزش دیده و فرآیند کنترل کیفی هستند تا اطمینان حاصل کنند که محصولی خوب و با کیفیت را متقاضیان دریافت کنند. البته این بدان معنی نیست که کارخانجات کوچک نمی توانند محصولات با کیفیت عالی تولید کنند، آنها هم مطمئنا این کار را انجام می دهند. اما این کارخانجات حوله بافی بزرگ بر روی تکنولوژی و تجهیزات خود سرمایه گذاری هنگفت کرده اند تا بتوانند محصولاتی با کیفیت تولید کنند.

این گونه کارخانجات حتی برای رنگ آمیزی حوله از برنامه های بسیار جامعی استفاده می کنند که همگی این کارها در پشت درب های بسته کارخانه انجام می شود و مصرف کنندگان حوله ها در سراسر جهان از این فرآیند بی اطلاع هستند.

مراحل تولید حوله shikopikhome.com
مراحل تولید حوله 4

برخی دیگر از برندهای مشهور در جهان به شرح زیر می باشد:

·         Sharadha – هند

·         Loftex – چین

·         Zorbatex – آفریقا جنوبی

·         Kapoor – هند

·         Qingdao Xiyngmen – چین

تولید کننده های دیگری هم وجود دارند که در این دسته قرار ندارند اما محصولات خوب و با کیفیتی را در گذشته به بازار عرضه کرده اند.

 

فرآیند بافت حوله

فرایند بافت حولهshikopikhome.com
فرایند بافت حوله

تابیدن

برای بافت حوله در ابتدا، چله کشی را انجام می‌دهند. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که چله کشی چیست و چرا انجام می‌شود؟

حوله با استفاده از نخ بافته میشود و هر دستگاه بافندگی بیم مخصوص به خود را دارد. در بازار نخ بر روی بوبین‌هایی با وزن 5/2 کیلوگرم عرضه می‌شوند، برای بافت حوله به مقدار بسیار زیادی نخ نیاز است و برای منتقل کردن نخ‌ها بر روی دستگاه بافت باید از بیم‌ها استفاده نمود. به این صورت که نخ‌های مورد نیاز را روی رام دستگاه چله پیچی می‌پیچند، و پس از اتمام متراژ و سر نخ‌هایی که در دستور سفارش قرار داده شده‌اند، نخ‌ها را از روی رام، روی بیم برمی‌گردانند.

فرایند بافت حوله 2 shikopikhome.com
فرایند بافت حوله 2

در گام بعدی برای تولید حوله بیم‌ها را بوسیله جرثقیل و یا گاری به پشت دستگاه منتقل می‌کنند و سرنخ‌ها را به وسیله دستگاه گره‌زن به سرنخ‌های قدیم موجود روی دستگاه گره می‌زنند.

حوله از تار و پود معمولی، برای تولید پارچه زمینه و یک تار اضافه، برای تشکیل خاب یا همان پرز تشکیل می‌شود. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید بر روی دستگاه بافندگی، دو دستگاه بیم قرار گرفته است، یکی در بالا یکی در پایین. با استفاده از بیم پایین تار و پود حوله بافته می‌شود، و بیم بالا با اضافه نمودن یک تار، باعث ایجاد خاب، یا همان پرز در حوله می‌شود.

فرایند بافت حوله 3 2shikopikhome.com
فرایند بافت حوله 3

سیستم های کنترل بافت

سیستم‌های کنترل بافت حوله سه نوع می‌باشند، که به طور مختصر راجع به آنها توضیح خواهیم داد:

1)       بادامکی

2)     دابی

3)    ژاکارد

·         سیستم کنترل بافت بادامکی: ساده ترین نوع سیستم بافت می‌باشد. و با استفاده از سیستم بادامکی، فقط می‌توان حوله بدون طرح بافت و بیشتر جهت بافت حوله متری ساده استفاده می‌شود.

·         سیستم کنترل بافت دابی: در دستگاه دابی، توسط لنگه‌های وَرد، تعداد مشابه نخ کنترل می‌شود و می‌توان تعداد لنگه‌ها را اضافه نمود. با استفاده از سیستم دابی، می‌توان طرح‌های هندسی منظم را بافت، هر چه دستگاه دارای وَرد‌های بیشتری باشد، می‌تواند طرح‌های هندسی پیچیده‌تری را ببافد.

نمای جلوی ماشین دابیshikopikhome.com
نمای جلوی ماشین دابی
نمای پشت ماشین دابیshikopikhome.com
نمای پشت ماشین دابی

·         سیستم کنترل بافت ژاکارد: ژاکارد وسیله‌ای است که می‌تواند تک تک نخ‌های خاب و زمینه را کنترل‌ کند و در نتیجه باعث ایجاد نقشه روی حوله می‌شود. رابط بین چنگال‌های ژاکارد و نخ‌های دستگاه را، نخ هارنش می‌گویند، که از چنگال به میل میلک وصل می‌شود، نخ از درون میل میلک رد می‌شود.

سالن-بافت-ژاکاردshikopikhome.com
سالن بافت ژاکارد حوله

میل میلک چیست؟

میل میلک سوزن بزرگی است که نخ از وسط آن رد می‌شود و توسط فرمان ژاکارد بالا و پایین می‌شود و روی حوله نقش ایجاد می‌کند.

با استفاده از سیستم دابی و ژاکارد، می‌توانیم در عرض دستگاه چند قطعه حوله ببافیم، مسئله‌ای که باید مد نظر داشته باشیم، اندازه عرض حوله‌ای است که می‌خواهیم بافته شود. عرض حوله، روی عرض دستگاه تنظیم می‌شود و مضربی از عرض حوله‌های متداول باید باشد.

نکته‌ای که شاید برایتان جالب باشد این است که، عرض حوله هرگز به خاطر سفارش تغییر نمی‌کند. پس از یکبار تنظیم عرض حوله، سالیان سال در همان عرض حوله می‌بافند ولی طول حوله، توسط نقشه حوله قابل تغییر است.

در هنگام بافت چند قطعه حوله بر روی دستگاه بافندگی، نقشی که بر روی تمامی قطعه‌ها بافته می‌شود یکسان است. فرض کنید بر روی یک دستگاه بافت، همزمان سه قطعه حوله در حال بافت است، اگر اشکالی یکسان در هر سه این حوله‌ها به وجود بیاید، اشکال از نقشه است نه از نخ کشی و گره زنی، زیرا اشکال در نخ کشی و گره زنی باعث می‌شود که، رنگبندی و یا نقشه طرح، بهم بریزد.

 

فرآیند پایان بافت حوله و رنگرزی

رول حوله ها پس از بافت به بخش رنگرزی و پردازش کارخانه منتقل می شوند. همان طور که قبلا اشاره شد ماده اصلی حوله به طور معمول پنبه است. الیاف پنبه به رنگ های قلیایی و کُلُری حساس نیستند اما خاصیت اسیدی آنها در فرآیند رنگرزی باید مورد توجه و برنامه ریزی قرار بگیرد. حوله هم همانند دیگر محصولات نساجی، مرحله رنگرزی و پردازش نهایی را در گردش کاری کارخانه طی می کند.

·         پیشگیری

·         رنگرزی یا چاپ

·         به پایان رساندن

پنبه باید قبل از رنگرزی آماده شده باشد. آماده سازی پنبه شامل حذف مواد اضافه خارجی از الیاف پنبه است. این کار قبلا در مرحله نخ ریسی انجام شده است. مراحل پیشگیری به قرار زیر می باشد:

·         آهار گیری

·         تمیز کردن

·         سفید کردن

آهارگیری برای برش پارچه حوله، اطمینان از سفیدی، رنگرزی و نرم بودن استفاده می شود. فرآیند آهارگیری به عوامل اندازه گیری حوله مرتبط است.

در فرآیند آهارگیری حذف مواد اضافه توسط آنزیم ها صورت می گیرد. این فرآیند به تمیز کردن محصول کمک می کند. آنزیم ها هم با برنامه ریزی استفاده می شوند. زیرا نیاز به کنترل دقیق رطوبت، دما، سختی آب، افزودن الکترولیت و انتخاب سورفکتانت دارد. آنزیم های منابع حیوانی در (زباله های کشتارگاه، خون ها لخته شده، کبد و غیره) یافت می شود و آنزیم های گیاهی منشاء (عصاره مالت تهیه شده از جو تازه جوانه زده) به دست می آید و آنزیم های باکتریایی (تولید شده توسط کشت گیاهان میکروارگانیسم) می باشد.

فرآیند آهار گیری بر روی پارچه های خام حوله انجام می گیرد که عمدتا غیر جذب هم هستند.

فرآیند آهار گیری بر روی پارچه های خام حولهshikopikhome.com
فرآیند آهار گیری بر روی پارچه های خام حوله

رنگ های واکنشی

عوامل زیر توضیح می دهند که چرا استفاده از رنگ های واکنشی در رنگرزی حوله بهترین روش است.

·         سایه های روشن

·         استحکام

·         شستشوی آسان

·         هزینه متوسط

·         سازگار با محیط زیست

سایه های روشن

رنگ های واکنشی رنگ هایی با تابش بالا هستند که در الیاف سلولزی در دسترس می باشند و طیف گسترده ای از سایه ها را در خود دارند.

استحکام

در این مرحله استحکام رنگ با رنگ های مجاور مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرد تا در طول پردازش تمامی ایرادات برطرف شوند.

شستشوی آسان

حوله های رنگ شده با رنگ های واکنشی دارای مقاومت بالایی هستند.

ثبات در برابر نور

حوله های رنگ شده با رنگ های واکنشی دارای ثبات بالایی در نور هستند. این رنگ ها دارای یک ترکیب الکترونی بسیار پایدار هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر اثرات تخریبی اشعه های تخریبی UV خورشید دارند.

ثبات در برابر تغییر رنگ

رنگ های واکنشی بسیار برای حوله های حمامی و آرایشی مناسب هستند.

هزینه متوسط

رنگ های واکنشی با توجه به خواص با ثبات بودن و استحکام هزینه کمتری در بر دارند. فرآیند رنگرزی، فرآیندی هزینه بر است و عبور از مراحل خاصی مانند کاهش اکسیداسیون را در دارند.

سازگاری با محیط زیست

بسیاری از مصرف کنندگانی که دوست دار محیط زیست هستند باید بدانند که این رنگ های واکنشی ضرری برای طبیعت ندارد. زیرا در هنگام شستشو رنگدانه های خود را از دست نمی دهند و به همین دلیل آسیبی به محیط زیست نمی رسد.

 

چاپ بر روی حوله

چاپ بر روی حوله بر اساس الگو انجام می گیرد. ابتدا به رنگ تثبیت کننده اضافه می شود تا اطمینان حاصل شود تمام حوله بر اساس الگو رنگ شود. نوع و اندازه طرح در نظر گرفته شده برای چاپ به اندازه رول رنگرزی هم ارتباط دارد. چاپ به صورت روش های مستقیم و غلتک هم امکان پذیر است.

فرایند چاپ حوله shikopikhome.com
فرایند چاپ حوله

در بین آرم بافی و گلدوزی، چاپ حوله بیشترین طرفدار را دارد. یک صفحه برای رنگ الگو آماده می شود و پارچه حوله روی صفحه مربوطه قرار گرفته و برش می خورد. سپس حوله در دستگاه ثابت شده و رنگرزی صورت می گیرد. تجربه هم نشان داده است که بر روی هر حوله ای می توان عمل چاپ را انجام داد. اما بهتر است حوله دارای GSM 400 باشد. زیرا اعداد پایین تر از این حوله های ضعیفی هستند که برای چاپ مناسب نمی باشند.

محل چاپ لوگو بر روی حوله به طور معمول در حاشیه حوله اتفاق می افتد. اما استفاده از سفید کننده ها ممکن است به مرور زمان بر روی کیفیت رنگ لوگو تاثیر بگذارد.

گلدوزی هم مانند سیستم چاپ با چرخ های دوزندگی مخصوص انجام می شود ولی باز بهتر است در این روش گلدوزی لوگو در گوشه و یا حاشیه حوله انجام پذیرد.

آرم بافی لوگو بر خلاف گلدوزی و چاپ می تواند در مرکز حوله انجام گیرد. در این شرایط برعکس چاپ سفید کننده ها نمی توانند هیچ آسیبی به آرم و لوگوی مربوطه وارد کنند.

 

برش و حاشیه دوزی

در این بخش حوله ها باید 5 گام را طی کنند:

·         برش طولی

·         کشیدن طولی

·         برش صاف

·         برش متقاطع

·         بازبینی و بازرسی

این فرآیند توسط قیچی های مخصوص، ماشین های دوخت استاندارد و مدرن، کارگران مجرب انجام می پذیرد. دستگاه های اتوماتیکی هم وجود دارند که تمامی این فرآیندها را انجام می دهند. ماشین آلات برش طولی در اولین مرحله استفاده می شوند. برش ها بر اساس تیغه های تعبیه شده بر روی دستگاه انجام می گیرد.

دستگاه برش متقاطعshikopikhome.com
فرایند برش متقاطع

پس از این مرحله ماشین های کشش شروع به کار می کنند. این ماشین ها به طور یکسان از سمت چپ و راست حوله شروع به دوخت می کنند.

پس از پایان دوخت طولی، حوله از طریق برش متقاطع وارد مرحله بعد می شود. دستگاه برش متقاطع انباشت محصول و تخلیه اتوماتیک صورت می گیرد. حوله ها پس از برش از هم جدا می شوند.

حاشیه دوزی دستیshikopikhome.com
حاشیه دوزی دستی

حال باید حوله ها بر اساس مشخصات مشتریان کنترل و بسته بندی شوند. برخی از مشتریان هم بازرسان خرید خود را قبل از خرید برای اندازه گیری و وزن حوله به دفاتر کارخانه می فرستند. پس از اتمام بسته بندی حوله ها در کارتن های مخصوص قرار گرفته، برچسب برند کارخانه را هم بر روی کارتن می چسبانند و سپس برای مشتریان ارسال می کنند.

 کنترل و تا زدن و بسته بندی حوله shikopikhome.com
کنترل و تا زدن و بسته بندی حوله

پس از اتمام تا زدن و قرار گرفتن حوله ها در کارتن کل سفارشات در انبار قرار می گیرد تا تمامی اقلام فاکتور مشتری مربوطه حاضر شود و سپس یه یکباره ارسال می شود. حوله هایی هم که برای هدف صادرات تولید شده اند به بندرگاه ها فرستاده می شوند تا بار کشتی های باربری شوند.

کارخانجات بزرگ تولید حوله که در فهرست این مقاله آمده اند در هر روز مابین 15 تا 20 کانتینر حوله را بارگیری می کنند. وزن هر کانتینر حمل حوله هم در حدود 15 تن می باشد. این مقدار حوله بسیار زیاد است.

در اینجا تور ما در کارخانجات تولید حوله به پایان می رسد. اما این داستان در جهت رسیدن حوله به فروشگاه ها و سپس مشتریان آنها همچنان ادامه خواهد داشت.

[box type=”note” fontsize=”14″ radius=”4″]برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قمیت حوله و نحوه سفارش حوله تبلیغاتی، بافت حوله، گلدوزی حوله، چاپ حوله و کارخانه حوله برق لامع این مطلب را ببینید![/box]

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: بافت حوله، حوله تبلیغاتی، چاپ حوله تبلیغاتی، کارخانه تولیدی حوله،گلدوزی حوله، حوله برق لامع، قیمت حوله هتلی
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خیلی ممنون آقای نویسنده ، ما رو به کارخونه حوله بافی بردن و بعدم گفتن گزارش بنویسین ولی به علت صدای زیاد اصلا نفهمیدیم چی گفتن تشکر به خاطر مطالب مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا