حمامخانهسلامتنظافت

گیاه لوفا، استحمام و 6 مزیت آن

گیاه لوفا، استحمام و 6 مزیت آن

اسفنج ها همیشه در حمام، جکوزی و حتی در کارهای معمول خانگی مورد استفاده بوده اند. اسفنج ها برای هزاران سال متمادی به عنوان یک ابزار پاک کننده برای انسان کاربرد داشته اند. برخی از این کاربرد ها شامل ساخت فیلتر آب، کلاه ایمنی برای سربازان، ابزار نقاشی و دکور می شدند.

اگر چه ممکن است برخی فکر کنند که گیاه لوفا مانند دیگر وسایل بهداشتی حمام می باشد، اما باید بدانید که این گیاه بسیار کاربردی تر از وسایل از این دست می باشد. لوفا گیاهی نیمه گرمسیری به شمار می رود.

اما تا کنون هیچکس نتوانسته است پی به قدمت دقیق این گیاه ببرد. در مقاله ای که در سال 1955 درباره گیاه شناسی نوشته شده بود، آمده است: “این گیاه اسفنجی پیشینه ای باستانی دارد اما نمی توان تعیین کرد که خانه اصلی آن در آفریقا یا آسیا بوده است.”

در مطالعاتی هم که در سال 1990 در مورد این گیاه صورت گرفت مشخص شد که احتمالا اولین کشت این گیاه در کشور هند بوده است.

این گیاه از رده خیارسانان می باشد اما با این تفاوت که اندازه آن مانند یک خیار غول پیکر است که گاها˝ اندازه آن تا بیش از 30 سانتیمتر می رسد و تقریبا در هر موقعیت جغرافیایی گرمسیری رشد و نمو پیدا می کنند.

گیاه لوفا، استحمام و 6 مزیت آن

ژاپن در اوایل دهه 90 میلادی اولین کشوری بود که کشت و تجارت و صادرات بین المللی لوفا را آغاز کرد. در ابتدا به نظر نمی رسید کسی بتواند نام این گیاه را تلفظ کند. این گیاه با اسامی گوناگونی مانند لوفار، لوپا و لوفاه شناخته می شد.

همان طور که گفته شد لوفا در ابتدا صرفا برای نظافت و بهداشت استفاده نمی شد و کاربرد های صنعتی داشت. قبل از جنگ جهانی دوم از لوفا حتی به عنوان درزگیر در موتورهای دیزلی خودروهای نیروی دریایی نیز استفاده شده است.

گیاه لوفا، استحمام و 6 مزیت آن

6 مزیت لیف های لوفا

1. لایه بردار پوست

با اسفنج ها و لیف های لوفا به راحتی می توانید هر 2 هفته یک بار در هنگام حمام، پوست صورت و یا بدن خود را به راحتی لایه برداری کنید. این گیاه سلول های مرده پوست را از بین برده و گردش خون را افزایش می دهد.

البته در زمان استفاده باید از یک اصطکاک ملایم بهره برد تا سطح پوست آسیب نبیند. اما در هر صورت الیاف لوفا بسیار نرم تر از هر نوع لیفی است که تا کنون استفاده کرده اید. از بین بردن سلول های مرده، پوست را عاری از باکتری و گرد و خاک می کند.

 

2. راه حلی برای سلولیت

سلولیت نوعی رسوبات چربی هستند که معمولا بر روی ران ها و باسن مشاهده می شوند. اما با استفاده از لیف های لوفا هنگام استحمام می توانید سلولیت های خود را به مرور زمان از بین ببرید. در صورتی که هر نوع لیفی نمی تواند ساختار لایه های درونی پوست را تغییر دهد.

همیشه دقت داشته باشید تا لیف های لوفا مانند دیگر لیف ها نباید در هنگامی که مرطوب هستند استفاده شوند. چون رطوبت برای تجمع باکتری و قارچ بسیار مناسب است و بعد از مدتی لیف دارای رایحه نامطبوعی می شود.

پس هر زمان هم که احساس کردید لیف لوفای شما دارای بوی نامطبوعی شده است باید سریعا آن را جایگزین کنید.

3. برق انداختن ظروف

اگر تابه ای دارید که به سختی تمیز می شود و در عین حال هم نمی خواهید که سطح آن خراشیده شود، باید اسفنج های لوفا را در دست بگیرید. با استفاده از این الیاف طبیعی ظروف تفلونی و … هیچ آسیبی نمی بینند و پس از استفاده باید اجازه دهید تا اسفنج لوفا خشک شود.

 

4. نظافتچی آشپزخانه

اسفنج های لوفا می توانند اجاق گاز، کابینت ها و لکه های روی زمین آشپزخانه را بدون آسیب رساندن به سطوح تمیز کنند.

 

5. کارواش اتوموبیل

زمانی که سپرها و گلگیرهای اتوموبیل کثیف می شوند اسفنج های لوفا بهترین تمیز کننده برای این سطوح هستند چون هیچ خط و خشی بر روی اتوموبیل ایجاد نمی کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که قسمت کثیف اتوموبیل را به آب و صابون آغشته کرده و با لوفا آن را تمیز کنید.

ضمنا از لوفا می توانید برای از بین بردن لکه های روغن و قیر هم استفاده کنید.

 

6. بهترین بافت برای نقاشی

در دو طرف اسفنج لوفا بافت های متفاوتی وجود دارد که برای رنگ آمیزی و نقاشی بسیار جالب هستند. برای رنگ آمیزی همراه با بافت می توانید رنگ پایه را بزنید و سپس با استفاده از اسفنج لوفا بر روی سطح مربوطه بافت ایجاد کنید. استفاده از لوفا برای نقاشی بسیار سرگرم کننده خواهد بود.

گیاه لوفا، استحمام و 6 مزیت آن

استحمام همراه با لیف های لوفا

زمانی که از لیف های لوفا برای حمام روزانه تان استفاده می کنید با مزایای شگفت انگیزی روبرو خواهید شد. برخی از این مزایا در زیر آمده اند:

·   استفاده کردن از لیف لوفا در هنگام استحمام باعث می شود تا آرامش ذهنی بالایی به دست آورید. در نتیجه اضطراب و تنش ها را از روح و جسم خود دور کرده اید.

·   همیشه می توانید با خیالی آسوده از این لیف برای شستشو استفاده کنید چون هیچ آسیبی به پوست نمی رساند. این لیف ضمنا می تواند از بروز عوارض پوستی احتمالی نیز جلوگیری به عمل آورد.

از طرفی هم چون از ترکیبات طبیعی ساخته می شود و از طبیعت می آید می توانید با اطمینان کامل به طور منظم از لیف لوفا استفاده کنید.

·   زمانی که لیف لوفا را بر روی پوست خود می کشید سطح پوست قرمز می شود و تنها دلیل این است که مقدار گردش خون در زیر پوست افزایش پیدا می کند.

·   لیف های لوفا برای محیط زیست هیچ ضرری ندارند. پس می توان پس از پایان دوره استفاده از این لیف با خیالی راحت آن را جایگزین کنید.

 

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: لوفاف گیاه، لیف، حمام، شستشو،
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا