حمامحولهخانهسلامتنظافت

رسیدگی به حیوانات خانگی

رسیدگی به حیوانات خانگی مانند سگها اغلب برای صاحبان آنها زحماتی طاقت فرسا اما دوست داشتنی را در بر دارد. اما اگر اقلام لازم برای مراقبت را همیشه در کنار خود داشته باشید زحمت کمتری را متحمل خواهید شد.

شامپوهای مخصوص حیوانات، برس ها و حوله های حمام به طور بسیار موثری برای شما کاربرد دارند و کار با این اقلام تجارب زیادی برای شما به همراه دارد.

حال اگر شما برای اولین بار است که صاحب یک حیوان خانگی شده اید و یا برای اولین بار است که می خواهید یک حیوان خانگی را حمام کنید، ترفندهایی که در این مقاله آمده است برای شما بسیار کاربرد خواهند داشت.

 

از حمام کردن یک تجربه مثبت به جای بگذارید

بیشتر سگها علاقه چندانی به حمام کردن ندارند و در خصوص این کار هیجان زده نمی شوند. اما این یک ضرورت است که سگها باید حداقل چند بار در سال به حمام بروند.

در ابتدا برای اینکه بتوانید شستشوی بی دردسری داشته باشید باید شرایطی فراهم کنید که سگ شما در تمام طول مراحل حمام در آرامش باشد.

بهترین زمان حمام وقتی است که سگ شما از یک پیاده روی طولانی و یا یک بازی پر جنب و جوش برگشته است. یک سگ خسته کمک زیادی در حمام به شما می کند.

تا جایی که امکان دارد زمان شستشو را سریع و کوتاه انجام دهید، به خصوص اگر سگ شما برای اولین بار است که به حمام می رود. در طی زمان های شستشو بالاخره سگ هر چه قدر نا آرام باشد بالاخره به یک آرامش نسبی می رسد و در این زمان می توانید به مراحل شستشو اضافه کنید تا شستشویی بدون نقص داشته باشید.

رسیدگی به حیوانات خانگی

در طی روند شستشو از سگ تان تعریف کنید. این کار کمک می کند تا سگ آرام بماند و اطمینان پیدا کند که همه چیز خوب است. پس از اینکه حمام به پایان رسید می توانید به سگ جایزه های خوراکی دهید تا تجربه ای مثبت از حمام کردن را کسب کند.

 

موارد ضروری و مورد نیاز شما

هنگامی که زمان حمام کردن حیوان خانگی می رسد باید از قبل اقلام ضروری شستشو را در نزدیکی حمام آماده سازید. در زیر تمامی موارد ضروری و مورد نیاز ذکر شده است:

شامپو سگ: برای پاک کردن خاک و بوهای بد از سگ باید از شامپوهای مخصوص سگها استفاده کنید و بسیار مهم است که این شامپو مخصوص سگ ساخته شده باشد زیرا PH به کار رفته در این شامپو متفاوت از شامپو انسان می باشد. استفاده از شامپو انسان برای پوست سگ شدیدا ایجاد خارش می کند.

نرم کننده موی سگ: استفاده از نرم کننده ها اختیاری است اما اگر سگ شما دارای موهای بلند می باشد بهتر است از نرم کننده استفاده کنید. چون پس از خشک شدن و در هنگام برس کشیدن، موها بهم گره نمی خورند. نرم کننده ها موی حیوانات خانگی را نرم و شفاف می کنند.

حوله سگ: بهتر است چندین دست حوله برای حمام کردن داشته باشید. چون سگ هایی که دارای موهای بلند هستند استفاده بیشتری هم از حوله می برند.

برس موی سگ: از برس قبل و بعد از حمام باید استفاده شود چون موهای کنده شده را بر می دارد و گره ها را باز می کند.

دوش حمام: دوش یک وسیله مهم در شستشوی حیوانات خانگی است. هر چه سر دوش پهن تر باشد آب بیشتری بر روی پوست می ریزد و باعث می شود که شامپو و نرم کننده زودتر از لا به لای موها شسته شوند.

جایزه ها و تشویقی های خوراکی: از جایزه ها و تشویقی های خوراکی همیشه در نزدیک حمام داشته باشید و پس از حمام به سگ بدهید تا تجربه ای لذت بخش از حمام را بر ذهن او به جای بگذارید.

مراحل حمام کردن حیوانات خانگی

اغلب متخصصان سگها می گویند که باید حداقل هر سه ماه یکبار به حمام بروند. اما اگر سگ شما زمان زیادی را در بیرون از منزل می گذارند، بیشتر از شرایط زمانی ذکر شده نیاز به حمام خواهد داشت.

رسیدگی به حیوانات خانگی

باید قبل از شستشو یک حوله بزرگ بر کف وان و یا بر روی چاه حمام بگذارید. این حوله کمک می کند تا سگ شما دچار لغزش نشود و در ضمن وقتی به آن چنگ می زند دارای محل استقرار مطمئنی شود.

اگر سگ خود را در وان شستشو می کنید باید وان را تا زیر بینی سگ از آب پر کنید و با یک دست سگ را نگه دارید تا به واسطه ناخن هایش دچار سوزش نشوید.

بهتر است در زمان حمام از دوش های دستی استفاده کنید تا مراحل شستشو درست انجام شود. در غیر این صورت هم می توانید از یک سطل آب به جای دوش استفاده کنید که در این صورت زمان شستشو را طولانی خواهد کرد.

هیچگاه آب را مستقیم در گوش، چشم و بینی سگ نریزید. سگهایی هم که دارای گوش های آویزان هستند مستعد ابتلا به عفونت گوش می باشند چون رطوبت را در زمانی طولانی تر در خود نگه می دارند. اگر آب در طول زمان حمام وارد گوش سگ شما شد بلافاصله با استفاده از پنبه های توپی شکل آن را خشک کنید.

 

مراحل خشک کردن حیوانات خانگی

هنگامی که شستشو تمام شد سگ را کاملا خشک کنید سپس به بیرون از حمام ببرید. چون در غیر این صورت ممکن است رطوبت در میان موها باقی مانده و در آینده سبب بیماری های گوناگون شود.

رسیدگی به حیوانات خانگی

خشک کردن سگها می تواند کاری خسته کننده باشد حتی اگر از سشوار استفاده شود. حال اگر سگ شما از صدای سشوار بترسد تمام فرآیند مثبت حمام کردن برایش زیر سوال هم می رود.

اما در اینجا راهی بسیار ساده و بدون ترس وجود دارد؛ استفاده از حوله ای بزرگ که مناسب برای خشک کردن می باشد. مراحل ساده زیر را دنبال کنید تا در فرآیند خشک کردن سگ تجربه مثبتی داشته باشد:

همیشه چندین حوله در نزدیکی محل حمام کردن سگ داشته باشید تا بلافاصله پس از پایان حمام بتوانید از آنها استفاده کنید. پس از اتمام بهتر است حوله ای بزرگ بر پشت سگ قرار دهید چون آنها بر حسب عادت زمانی که مرطوب می شوند خود را تکان می دهند، در این صورت شما خیس نمی شوید.

سگ را کاملا با یک حوله بپوشانید تا جذب آب آغاز شود. حوله را سریع و محکم دور سگ بپیچید اما لازم به یادآوری است که این روند باید در آرامش انجام بگیرد. این نوع خشک کردن برای سگ لذت بخش است و می تواند با یک ماساژ  هم همراه باشد.

همانطور که حوله رطوبت را به خود جذب می کند مرطوب و سنگین می شود. در این زمان می توانید آن را با یک حوله خشک جایگزین کنید. البته بسته به اندازه سگ شما تعداد حوله ها متغیر است.
زمانی که خشک کردن پشت سگ به پایان رسید می توانید شکم و گردن را خشک کنید. سپس به سراغ پاها و دست ها بروید و در آخر مابین انگشتها را هم خشک کنید.
صورت سگ را به آرامی نگه داشته و خشک کنید. این بخش از بدن سگ سریع تر از بقیه نقاط خشک می شوند و البته حساس تر هم هست.

در زمان خشک کردن به خصوص در ماههای سرد سال حمام را گرم نگه دارید. اگر احساس کردید که سگ شما دچار لرزش شده است او را در میان حوله نگه دارید تا کاملا خشک شود.
اگر در خانه فرش داشته باشید بهتر است سگ را در حمام نگه دارید تا کاملا خشک شود.

چون زمانی که بیرون بیاید قطعا بر روی فرش غلت می زند تا بوی شامپو و یا نرم کننده را از خود پاک کند. فقط باید بدانید که این رفتار در تمام سگها کاملا طبیعی است.

حوله آب بسیاری را از بدن سگ جذب می کند. در این شرایط هم می توانید سگ را رها کرده تا در طی چند ساعت کاملا خشک شود، هم می توانید از سشوار استفاده کنید. اما قبل از استفاده سشوار باید اطمینان حاصل کنید که در سگ ایجاد ترس نکند.

ابتدا سشواری کم صدا تهیه کنید و آن را به صورت خاموش در نزدیکی سگ قرار دهید تا با آن آشنا شود و سپس آن را روشن کرده تا ببینید سگ آیا می تواند با صدای آن کنار بیاید یا خیر. در طی انجام هر یک از این مراحل هیچگاه ریسک نکنید.

اگر سگ از سر و صدای سشوار خوشش نیامد به خشک کردن با حوله ادامه دهید.

 

جلوگیری از اشتباهات رایج در حمام کردن سگها

برای اینکه تجارب مثبت در حمام کردن سگ خود را به دست آورید باید از انجام اشتباهات رایج در هنگام شستشو اجتناب کنید. اجتناب از اشتباهات باعث می شود تا در آینده سگ شما با شوق از حمام کردن استقبال کند.

 

اشتباه: ریختن شامپو و آب در چشمهای سگ.

راه حل: همانطور که در قبل اشاره شد صورت و چشم جزء مناطق حساس سگها به شمار می روند. هنگامی که شامپو با چشم سگ در تماس قرار می گیرد بسیار دردناک است و باید بلافاصله با آب شسته شود.

حتی اگر صورت سگ شما خاک آلود و یا کثیف شده باشد می توانید از دستمال مرطوب هم استفاده کنید. برای شستشوی سر بهتر است سر سگ را به سمت بالا گرفته و اجازه دهید آب از بین گوشها رد شده و به سمت پایین گردن برود.

 

اشتباه: آبکشی نکردن کامل موهای سگ.

راه حل: اگر موها کامل شسته نشوند شامپو در لا به لای موها مانده و می توانند در پوست ایجاد خارش و سوزش کنند. در این شرایط می توانید از سر دوش های پهن استفاده کنید تا آب به همه جای پوست و موی سگ برسد و تمام ذرات شامپو را از بین ببرد.

 

اشتباه: ادامه دادن شستشو در زمانیکه سگ ترسیده است.

راه حل: زمانی که نشانه های ترس در سگ شما ظاهر شد او را محکم نگیرید. اگر برای اولین بار است که سگ خود را حمام می کنید باید تمام نشانه های رفتاری او را در نظر داشته باشید.

به یاد داشته باشید که سگ شما باید لحظات خوشی را در حمام سپری کند نه اینکه با اضطراب و استرس در آن محیط بماند.

جایزه های خوراکی و تعریف کردن از او باعث می شود که او فکر کند کاری بسیار خوب برایش در حال انجام است.

 

حوله های با کیفیت را برای سگ خود تهیه کنید

رسیدگی به حیوانات خانگی

هنگامی که به دنبال حوله ای مناسب برای سگ خود هستید با گزینه های زیادی مواجه خواهید شد. همیشه اندازه سگ خود را در نظر داشته باشید و حوله ای خریداری کنید که تمام بدن او را بپوشاند و در زمان خشک کردن حیوان خانگی تان حتما از چندین حوله استفاده کنید.

 

 

 

منبع: شیک و پیک هوم

شیک و پیک هوم (حوله آشنا) نام یکی از با تجربه ترین تولیدکنندگان حوله در ایران می باشد که محصولات متنوعی از جمله حوله های تبلیغاتی را ارائه می دهد. همچنین لازم به ذکر است صاحب امتیاز این برند جلال برق لامع نام دارد.

کلمات کلیدی: حیوانات، سگ، گربه،خانگی، شستشو، حمام، حوله
نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم.رامین بهروزی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا