سلامتاتاق خوابخواب

سبک خواب آدم‌های موفق

 

چکیده: خواب انسان های موفق تا به امروز مورد بررسی و تحلیل خیلی از محققین قرار گرفته است. اما آیا واقعا سبک خواب انسان های موفق چیزی است که باید در مورد آن جستوجو کنید؟

خب شاید بد نباشد در مورد سبک خواب انسان های موفق اطلاعاتی داشته باشید و در نهایت متوجه خواهید شد که این افراد کمتر از آن چیزی که انتظار می‌رود می‌خوابند و بیشتر زمان خود را به فعالیت و کار مشغول هستند.

سبک خواب انسان های موفق منحصر به خودشان است و هر کدام از آن‌ها روز خود را به طرز خاصی شروع می‌کنند. برای مثال باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا همیشه بعد از خواب ورزش می‌کند و فعالیت بدنی جز برنامه‌های اوست.

افراد موفق و مشهور یکسری عادت‌های قبل از خواب دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

[callout bg=”#ffefea” color=”#000000″ border=”#1e73be” radius=”14″ font=”tahoma” fontsize=”16″ bt_content=”پیشنهاد ما>” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/the-magic-of-a-good-nights-sleep/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_radius=”14″]خواب شبانه جادویی[/callout]

خیلی از ما وابسته و متعهد به ساعات خواب دقیق هستیم البته این موضوع شامل حال همه‌ی ما هم نمی‌شود و برخی از افراد از این موضوع مستثنا هستند.

برای آدم‌های موفق خواب تعریف دیگری دارد. برخی از افراد موفق و ثروتمندی که ممکن است هزاران بار اسم آن‌ها را شنیده باشید فقط و فقط در طول شبانه روز چند ساعتی را به استراحت و خواب اختصاص می‌دهند.

شاید فکر کنید آن‌ها ابر انسان هستند و قادر هستند برخلاف خیلی از افراد معمولی با خواب مبارزه کنند. اما اینطور هم نیست. افراد مشهور هم مانند همه‌ی ما انسان هستند و نیاز به استراحت و خواب دارند.

اما سبک خواب آدم‌های موفق با بقیه کمی متفاوت است و برخی از آن‌ها عادت‌هایی دارند که قبل از خواب انجام می‌دهند.

 

خواب

خواب

جسم و ذهن ما برای اینکه قدرت انجام وظایف را داشته باشند به خواب و استراحت نیاز دارند.

در غیر این صورت ممکن است که ما تمام وقت از وظیفه‌ای به سراغ وظیفه‌ای دیگر برویم اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشود و فقط وقت خود را هدر دهیم و این به دلیل نداشتن تمرکز و توان کافی ذهنی است.

که این موارد ناشی از بی‌خوابی و نداشتن خواب کافی است.

شاید گاهی از افراد برای اینکه به همه‌ی وظایف و کارهای خود برسند به اشتباه تصور کنند که باید بی‌خوابی بکشند و کمتر بخوابند، اما اینطور نیست. همه‌ی افراد می‌خواهند بهترین باشند، بهترین مادر، بهترین مدیر، بهترین کارآفرین و…

در جامعه پر مشغله و پر از استرس امروزی خواب به یک کالای ارزشمند و گرانبها تبدیل شده است.

اگر شما صاحب یک کسب و کار باشید یا مدیریت یک تیم بر عهده شما باشد یا حتی دارای فرزند باشید شاید برخی اوقات به این جمله فکر کنید که “خواب من زمانی است که بمیرم!” کاملا در اشتباه هستید.

می‌توان هم خواب کافی و مطلوب را داشت و هم می‌توان به تمام کارهایتان برسید. فقط به برنامه‌ریزی نیاز دارید و ترک یکسری عادات بد و انجام یکسری عادات خوب.

نداشتن خواب کافی باعث می‌شود که ذهن و جسم ما تحلیل برود مانند موتوری که بدون سوخت شروع به کار می‌کند!

چه اتفاقی رخ می‌دهد زمانی که خواب کافی نداشته باشید؟

  • بی شک دچار کج خلقی می‌شوید و بیشتر اوقات بد اخلاق هستید و اگر این روند بی‌خوابی ادامه داشته باشد بی شک دچار توهمات و استرس شدید خواهید شد.

 

  • دچار ضعف‌های احساسی می‌شوید که روابط شما با دیگران در این صورت در معرض خطر قرار می‌گیرد.

 

  •  یادگیری برای شما دشوار می‌شود و توانایی‌های شناختی شما دچار ضعف می‌شوند.

 

  •  بدتر از همه ممکن است به دلیل بی‌خوابی دچار میکرو خواب شوید که حدوداً 5 تا 10 ثانیه بدن شما مانند موتوری خاموش می‌شود و توجه شما کاملا از فعالیتی که در حال انجام آن هستید پرت خواهد شد. این اتفاق را در زمان رانندگی تصور کنید!

بی‌خوابی انتخاب درستی برای رسیدن به موفقیت و خوشحالی در زندگی نیست!

بی‌خوابی انتخاب درستی برای رسیدن به موفقیت نیست
بی‌خوابی انتخاب درستی برای رسیدن به موفقیت نیست

اجازه دهید نگاهی کوتاه به این عادت‌ها داشته باشیم و در ادامه هم ساعات خواب برخی از این افراد مشهور را بررسی کنیم.

از انجام این کارها دوری کنید

به خاطر داشته باشید که خواب بهترین راه مدیتیشن و ریلکس کردن است.

با اینکه ممکن است خیلی از افراد مشهور و موفق خواب کافی نداشته باشند اما همیشه سر زنده هستند و هیچ به نظر نمی‌رسد که از بی‌خوابی رنج می‌برند.

راز موفقیت آن‌ها چیست؟ تمام این‌ها به دلیل استفاده درست از ساعت خواب است. به این معنی که آن‌ها خواب مطلوبی دارند.

افرادی که خواب کافی و مطلوبی دارند افراد موفقی هستند و می‌توانند بر روی اهداف خود تمرکز بهتری داشته باشند.

 

  • ·قبل از خواب چیزی نخورید. به یاد داشته باشید که از آخرین وعده‌ی غذایی شما باید حدود 2 تا 3 ساعت گذشته باشد. غذا خوردن قبل از خواب باعث می‌شود سیستم گوارشی شما دچار اختلال شود و ممکن است در میانه‌های شب دچار دل درد شوید.

 

  •  از الکل و کافئین دوری کنید. کافئین مانند زنگ خطری برای بدن است و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری بیدار بمانید. همچنین نوشیدنی‌های الکلی ممکن است در ابتدا باعث شوند شما احساس خواب آلودگی داشته باشید اما در طول شب باعث می‌شوند چندین بار از خواب بپرید.

 

  • ·چراغ‌ها را خاموش کنید. در واقع روشنایی و نور ملاتونین را سرکوب می‌کند. همان طور که می‌دانید ملاتونین هورمونی است که مسئول تنظیم چرخه‌ی خواب است.   

         همچنین توصیه می‌شود قبل از خواب دستگاه‌های دیجیتال خود را کنار بگذارید زیرا نور آبی صفحه نمایش آن‌ها باعث بی‌خوابی می‌شوند. هرچه اتاق تاریک‌تر باشد بهتر است.

 

  • بیش از حد نخوابید. خواب بیش از حد هم عوارضی دارد. برای مثال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را چندین برابر می‌کند. همچنین احتمال بروز افسردگی را بیشتر می‌کند.

 

  • دخانیات مصرف نکنید. دخانیات هم مانند کافئین و نوشیدنی‌های الکلی باعث می‌شوند هورمون‌هایی که مسئول تنظیم برنامه خواب شما هستند دچار اختلال شوند.

 

  • همچنین تحقیقات نشان داده است که افرادی که سیگار می‌کشند بیشتر از افرادی که سیگار نمی‌کشند احساس خستگی می‌کنند.

 

  • قبل از خواب دست از فعالیت بر دارید. حدودا 1 ساعتی قبل از خواب تمام کارهای خود را کنار بگذارید و گوشه‌ای بنشینید و ریلکس باشید و به ذهنتان اجازه دهید روزی را که گذرانده است را بررسی و تجزیه و تحلیل کند.
قبل از خواب دست از فعالیت بر دارید
قبل از خواب دست از فعالیت بر دارید

در عوض چه کارهایی باید بکنید؟

  • بزرگترین مانعی که باعث بی‌خوابی می‌شود استرس است. اما مدیتیشن باعث می‌شود دریچه‌های جدیدی در ذهن شما باز شود. به مدیتیشن روی بیاورید. نفس عمیق بکشید و ذهن خود را پر کنید از اتفاقات خوب.

 

  • قبل از خواب لیستی را در ذهن خود تهیه کنید. لیستی از تمام کارهای مثبتی که در طول یک روز انجام داده‌اید و شما را یک قدم به اهدافتان نزدیک‌تر کرده‌اند.

 

  • ورزش را فراموش نکنید. ورزش کردن باعث منظم شدن ذهن می‌شود. همچنین برای به خواب رفتن به شما کمک بسزایی می‌کند.

 

  • یوگا یکی از فعالیت‌هایی است که بیشتر متخصصین پیشنهاد می‌کنند و در برنامه‌ خواب آدم‌ های موفق یوگا یکی از مواردی است که همیشه به چشم می‌خورد. پس بی شک تاثیر مثبتی دارد.

 

  • زود از خواب بیدار شوید. یکی از رازهای موفقیت آدم‌های موفق همین است. اگر می‌خواهید که به موفقیت‌های بزرگ برسید زودتر از دیگران بخوابید و زودتر از آن‌ها بیدار شوید. این مورد هم جز برنامه خواب آدم های موفق است.

 

  • برنامه خواب آدم های موفق به این صورت است که آن‌ها برای به رخت خواب رفتن ساعت کوک می‌کنند. شما هم این کار را امتحان کنید، بی شک نتیجه آن را خواهید دید.         میزان خواب افراد مشهور شاید گاهی کمتر از انتظار باشد اما آن‌ها خواب با کیفیتی دارند.

عوامل بسیار زیادی در داشتن خواب با کیفیت تاثیر می‌گذارد.برای مثال تنظیم دمای اتاق یکی از نکاتی است که باعث شده خواب انسان های موفق مطلوب باشد. پس دمای اتاق خود را تنظیم کنید. نه خیلی گرم و نه خیلی سرد!

 

  • شاید برخی تصور کنند که چرت روزانه ممکن است منجر به بی‌خوابی در طول روز شود. اینطور نیست. چرت روزانه باعث می‌شود که ذهن شما برای شروع دوباره و ادامه دادن فعالیت‌ها آماده شود و به قولی موتور شما کمی خنک می‌شود و جوش نمی‌آورید.

در برنامه خواب آدم های موفق چرت روزانه از مواردی است که به آن بر می‌خورید.

 

  • ·       گاهی اوقات نوشیدنی‌های گیاهی و آرامبخش گزینه مناسبی هستند. به اشتباه برخی از افراد به قرص های آرامبخش روی می‌آورند در صورتی که این کار اشتباه است. بهتر است برخی از نوشیدنی های طبیعی و آرامبخش را امتحان کنید.

 

  • ·       در انتخاب سرویس خواب خود محتاط باشید، گاهی اوقات یک تخت خوب به همراه تشک و بالشتی مناسب خواب با کیفیت‌تری را برای شما رقم می‌زنند و از بیدار شدن شما در طول ساعات خواب جلوگیری می‌کنند.

 

 چه کارهایی باید بکنید
چه کارهایی باید بکنید

و اما برنامه خواب آدم های موفق به چه صورت است؟ آن‌ها چه زمانی می‌خوابند؟ چقدر می‌خوابند و کی از خواب بیدار می‌شوند؟ در این لیست نام افراد نام آشنایی را خواهید دید.

بیل گیتس

بیل گیتس موسس مایکروسافت و کارآفرینی است که در طول شبانه روز 7 ساعت را به استراحت و خواب اختصاص می‌دهد. بی شک می‌دانید که بیل گیتس یکی از ثرتمندترین افراد جهان است. بیل گیتس ساعت 12 شب به رختخواب می‌رود و ساعت 7 صبح هم روز خود را شروع می‌کند.

استیو جابز

استیو جابز کارآفرین، مخترع، بنیان ‌گذار و مدیر ارشد اجرایی شرکت رایانه‌ای اپل و یکی از چهره‌های پیشرو در صنعت رایانه بود.

استیو جابز عادت داشته است که قبل از شروع روز خود این سوال را در ذهن خود پاسخ دهد که اگر امروز آخرین روز زندگی او باشد کارهایی که امروز انجام می‌دهد او را خوشحال می‌کند؟ 

او که لقب پدر اپل را به او داده‌اند یکی از مدیران موفقی بوده است که صبح‌ها ساعت 6 از خواب بیدار می‌شده است و روز خود را با بررسی دوباره کارها و اهدافش آغاز می‌کرده.

دونالد ترامپ

دونالد ترامپ رئیس جمهوری حال حاضر آمریکا یکی از مدیران موفقی است که با اینکه سن و سالی از او گذشته است اما هنوز هم به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

شاید عجیب به نظر برسد که دونالد ترامپ تنها در طول شبانه روز 3 ساعت می‌خوابد و بقیه روز خود را مشغول کارهایش است.

البته خیلی هم دور از انتظار نبود زیرا از ساعت خواب مدیران موفق جز این هم نمی‌شد انتظار داشت.

داوینچی

لئوناردو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه ‌ساز، معمار، موسیقی ‌دان، ریاضی ‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌ شناس، نقشه ‌کش، گیاه‌ شناس و نویسنده ایتالیایی دوره رنسانس بود.

بررسی‌های صورت گرفته بر روی زندگی داوینچی این نتیجه را می‌رسانند که او تنها 2 ساعت در شبانه روز می‌خوابیده است و قادر بوده ساعت‌ها بر روی آثار خود وقت بگذارد.

بی شک این موفقیت و شهرت داوینچی هم نتیجه تلاش و پشتکار او بوده است.

آلبرت اینشتین

اینشتین فیزیکدان آلمانی بوده است که بیشتر اتفاقات مهم و حیاتی دنیای علم و فیزیک را هنوز هم مدیون نظریه‌های اینشتین هستند.

 میزان خواب آلبرت اینشتین در طول شبانه روز بیش از 10 ساعت بوده است. آلبرت اینشتین معتقد بوده است که بیشتر اختراعات و موفقیت‌های خود را مدیون همین برنامه خواب خود می‌دانسته است.

طبق یک برنامه و الگوی خاصی بخوابید
طبق یک برنامه و الگوی خاصی بخوابید

این افراد فقط تعدادی از مدیران و افراد موفقی بودند که بر طبق یک برنامه و الگوی خاصی می‌خوابند و سال‌ها بر طبق همین برنامه روز خود را آغاز کرده‌اند.

از برنامه خواب اینشتین، بیل گیتس و … که بگذریم باید قبول کرد که هر فردی عادات منحصر به فرد خود را دارد.

اما اگر شما هم قصد دارید جز مدیران و افراد موفق باشید برنامه ی روزانه افراد موفق را بررسی کنید و از آن‌ها الگو بگیرید.

میزان خواب افراد مشهور با توجه به فعالیتی که انجام می‌دهند گاهی متغییر است و گاهی هم میزان خواب افراد مشهور الگوی یکسانی دارد.

برای مثال ساعت بیدار شدن افراد مدیران موفق اغلب در ساعات اولیه روز است و این افراد زودتر از دیگران بیدار می‌شوند.

میزان خواب افراد مشهور و مدیران موفق می‌تواند برای شما الهام بخش باشد. همچنین اگر شما صاحب فرزند هستید عادات درست خواب را در کودکان خود از سنین پایین پروش دهید.

زیرا این عادات همیشه و در سال‌های دیگر زندگی همراه آن‌ها خواهند ماند. شاید بیل گیتس بعدی از خانه شما پرورش پیدا کند!

 

[callout bg=”#ffefea” color=”#000000″ border=”#1e73be” radius=”14″ font=”tahoma” fontsize=”16″ bt_content=”حتما بخوانید>” bt_pos=”right” bt_style=”undefined” bt_color=”blue” bt_link=”http://blog.shikopikhome.com/how-to-sleep-better/” bt_size=”big” bt_target=”_blank” bt_font=”tahoma” bt_font_weight=”bold” bt_radius=”14″]چگونه بدون قرص خواب بهتر بخوابید[/callout]

 

منبع: شیک و پیک هوم

کلمات کلیدی:سبک خواب آدم‌های موفق – سبک خواب آدم‌های مشهور – سبک خواب آدم‌های ثروتمند – برنامه خواب آدم های موفق

نویسنده و تالیف: واحد فنی شیک و پیک هوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا